Het is tijd voor meer ‘rom’ in de ‘.com’ #TNWeurope

27 mei 2016, 11:00

Het is tijd voor een renaissance van de romantiek. Dat vindt althans Tim Leberecht, ‘strategy artist‘, auteur en spreker. In zijn verhaal tijden TNW Europe bepleitte hij dat we die romantiek kunnen vinden op het werk. Niet in de vorm van kantoorromances, nee, in de vorm van verwondering en ontzag. En in het verliezen van controle. Dus: geen ‘rom-com‘, maar meer ‘rom‘ in de ‘.com‘!

Het leven van een romanticus gaat niet over rozen. In ieder geval niet in deze tijd waarin we langer werken dan ooit, de rijkdom erg ongelijk is verdeeld en automatisering 50 procent van onze banen gaat vervangen – ook als het om kenniswerk. Vind je het gek dat maar 30 procent van alle mensen zich ‘engaged’ voelen met werk? Er enthousiast van worden en zich ermee verwant voelen?

We zitten dan ook midden in het tweede machinetijdperk, waarin exponentiële bedrijven het ons zo gemakkelijk mogelijk maken, het liefst in de vorm van algoritmes. Dat gaat nogal eens mis, zoals de surge pricing (sterk oplopende prijzen als gevolg van de vraag) van Uber tijdens de kaping van een café in Sydney en het geautomatiseerde Year in Review van Facebook, waarin een vader werd herinnerd aan zijn dat jaar overleden dochter van 4.

Compassie

Wat die algoritmes – en daarmee die bedrijven – missen, is compassie, ethos. Wat betekent dat voor ons als mensen? Dat we geacht worden foutloze en consistente machines te worden. Vandaar dat quantified self ‘in’ is. En dat er ‘self hackathons’ worden georganiseerd. En er apps zijn als Peeple, waarin mensen elkaar kunnen beoordelen, of Spreadsheets, waarin je je bedprestaties kunt bijhouden. En je het kunt uitmaken met je partner met geautomatiseerde tekstberichten of juist een imaginair vriendje aan de haak kunt slaan, zodat je tante je op verjaardagen niet meer lastigvalt met de vraag waarom je nog steeds single bent.

Leberecht vraagt zich af waar de ervaringen zijn die al die door- en doodgeslagen routines doorbreken. “We engineer the romance out of our lives!” Dat klinkt wellicht wat apocalyptisch, maar 200 jaar geleden was het niet anders. De opkomst van de originele romantische stroming was een reactie op de Verlichting. En dat kan, nee móet weer gebeuren. En dat moest juist in ‘business’.

Rules of enchantment

Hoe? Leberecht geeft 3 ‘rules of enchantment’.

1. Find the big small

De gemiddelde Amerikaan heeft één goede vriend. Dat klinkt raar, omdat we juist meer contact onderhouden met meer ‘vrienden’ dan ooit via sociale netwerken. Maar: “The opposite of loneliness is not togetherness, but intimacy.

De romantische beweging is al te herkennen in de opkomst van coworking en ook co-living spaces. In de populariteit van conferenties. Of in een sociaal experiment in New York, waarbij vreemden 8 uur lang non-stop met elkaar moeten optrekken in een vreemde buurt, zonder elektronische ‘devices’ – want in 1 x 8 uur creëer je meer intimiteit dan in 8 x 1 uur. Of kijk naar Marina Ibramovic’ befaamde ‘The Artist is Present’, waarbij ze 700 uur lang tegenover mensen zat en hen aankeek, 5 minuten per persoon.

En ja, ook de opkomst van slow marketing kun je onder deze beweging indelen. Zoals onderstaande commercial, waarin je 3 minuten kunt kijken hoe verf droogt. Watching paint dry, inderdaad.

Dit klinkt naar nostalgie, wat een negatieve connotatie heeft. Maar dat is onterecht. Het woord nostalgie komt van het Griekse nostos algos, wat de pijn van een oude wond betekent. Maar als mens willen we dat merken zijn als Gustave in The Grand Budapest Hotel, die alle gasten en hun voorkeuren persoonlijk kent.

2. Keep the mystique

Mystiek maakt dingen mooi. “A smile is a door half-open and half-closed.” Het is de kracht achter ‘pop-up everything’ dat het ook weer verdwijnt – misschien de trend zelf ook wel. Het is waarom Radiohead recent z’n hele social media presence heeft verwijderd. Het is de kracht achter Birchbox, waarbij je niet weet wat je elke maand krijgt toegestuurd, en van Secret Cinema, waarbij je niet weet welke film vertoond gaat worden: the secret is the product.

Een goeie kanshebber om meer romantiek te brengen, is augmented/virtual reality. Deze technologie leent zich namelijk uitstekend om in te spelen op de karakteristieken van de romantiek, zoals de zoektocht naar een rijker leven, het buiten de realiteit treden en het prefereren van emotie boven ratio. Het is volgens Leberecht dan ook vast geen toeval dat Google z’n nieuwe platform voor VR-content Daydream heeft gedoopt.

3. Suffer (a little)

Veel innovatie lijkt gericht op instant gratification, zoals bezorging met drones. “But I don’t want comfort. I want God, I want poetry, I want real danger, I want freedom, I want goodness. I want sin.” Daarom zitten we dagen in de rij voor de Apple Store zodra een nieuwe telefoon beschikbaar komt. Of langs het parcours van de Tour de France. Of doen hele horden mensen grote moeite om zich te verzamelen in de woestijn voor Burning Man.

De reden? We zijn weliswaar gedomesticeerd, maar ons brein is nog steeds ‘wired’ voor het Stenen Tijdperk, maar zijn tegelijkertijd gedomesticeerd. En we moeten uit die domesticatie breken om ons levend te voelen. We gaan bungeejumpen, parachutespringen of … IKEA-meubels monteren. “IKEA has perfected the art of suffering.” And loyaltyprogramma’s werken hetzelfde, want er is sprake van ‘permanent unfulfilment’ doordat je nooit wordt uitbetaald.

The ultimate adventure

Overall kun je stellen dat machines karakter, scherpzinnigheid en spirit missen ten opzichte van mensen. Bij menselijke business gaat het om do good, feel good en – vooral – feel more. Maar heeft romantiek dan ook een ROI? Leberecht denkt van wel. Allereerst leidt romantiek tot innovatie. Want als je liefde wilt ontvangen, moet je meer oplossingen bieden, “you need to add drama”.

Meer romantiek een mensenrecht. En nee, romantici hebben niet overal een antwoord op, maar willen vooral meer vóelen. En de zakenwereld is daarvoor uitermate geschikt volgens Leberecht, want ‘business is the ultimate adventure’.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!