Heineken achter ‘Marco en Marko’ filmpjes

Heineken achter ‘Marco en Marko’ filmpjes

Heineken achter 'Marco en Marko' filmpjesAfgelopen woensdag schreef ik al over een tweetal ex-Oranjefans “Marco en Marko”, die verschillende sites geopend hebben waarop ze in het Frans, Engels, Japans, Servisch, Duits, Spaans, Portugees en Italiaans melden zich bij ‘de tegenstander’ aan te sluiten en vragen om tips.

In totaal moedigen “Marco en Marko” 14 landen aan: Duitsland, Engeland, Japan, USA, Brazilië, Australië, Ivoorkust, Bosnië Herzegovina, Italië, Frankrijk, Argentinië, Portugal, Spanje en Togo (via reverse IP te achterhalen). Allerlei bekendheden passeren op humoristische wijze de revue o.a. Maxima, Hiddink, Kalou, Dick Cheney, Kezman, Beckham, Pamela Anderson en vele anderen. Onderaan alle sites worden Nederlanders die niets van de actie snappen, opgeroepen naar geheimwapen.nl te gaan. Op deze site wordt niet duidelijk wie achter de actie zit, ook niet na een Whois check (op naam van Sites4u).

Hyped, Fok! en Marketingfacts wisten te achterhalen dat het gaat om een campagne van Heineken.

HYPED wist via de Google Adsense blokken op de site de mysterieuze maker te achterhalen. Door te klikken op de tekst Advertise on this site blijkt de adverteerder http://posthuma.nu te zijn, ook wel bekend als bedenker van acties voor Heineken.

Ook een medewerker van de FOK!weblog kwam er na enig speurwerk achter dat het hier gaat om een reclamestunt van het biermerk Heineken. De FOK!weblogger vond op de website keizertje.nl een proefreclameposter van Heineken (PDF-bestand, 7 MB groot!).
Op de poster zijn Heineken-hoedjes te zien die de heren in het filmpje ook dragen.

In het Duitsland filmpje, is goed te zien dat het hoedje invouwbaar is. De toeter bestaat uit ringen die je in elkaar kunt drukken. Erg slimme actie van Heineken, aangezien Budweiser hoofdsponsor is van het WK. Zo kunnen Oranjefans hun Heineken hoedje toch meenemen het stadion in ... Of toch niet? Want in 2004 werd de Heineken toeter, waarvan er 400.000 van waren verkocht, verboden door het Deense biermerk Carlsberg en voorafgaand aan het duel tussen Duitsland en Nederland massaal in beslag genomen.

Marketingfacts ontdekte in de eXTReMe Tracker statistieken van Holandafavordeargentina.com de intranet url http://qi-dev/heineken/wk%202006/ar.
Qi Ideas is Heineken's vaste communicatiebureau.

De campagne, gestart op 26 april, heeft inmiddels meer dan 50.000 unieke bezoekers getrokken. Via de eXTReMe Tracker statistieken op de sites blijkt dat de Duitse viral het populairst is met zo'n 15.000 (unieke) bezoekers, gevolgd door HollandforEngland.com (12.000) en HollandforUSA.com (10.500).


Unieke bezoekers naar viral: 26 april - 7 mei 2006

Vele 'authority' en kleinere weblogs in binnen- en buitenland hebben de 'Marco en Marko' spotjes inmiddels ontdekt: Jaggle, VKmag, Fok, Brainblog.de, Funlinx.de, WTFpeople, Attu sees All en zelfs Yahoo!. Voor meer sites, zie Technorati.

Ook veel internetgebruikers zijn via zoekmachines op zoek naar het Oranje duo met zoekopdrachten als "Marco en Marko", "HollandforUSA", "Marco Marko Holland" en linkdomain:www.geheimwapen.nl.


Lees ook andere artikelen van deze auteur:
- Holland wird Weltmeister

Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Paul - Sherlock - Veenendaal in actie ;-)

    Wat is er eigenlijk gebeurt met secretagency.nl, het voormalige bureau van Qi dat zich bezighield met het verspreiden van virals in de blogosfeer?

    geplaatst op
  • @MF: Het woordje "ontdekt" dekt niet voor alle 'authority' en kleinere weblogs de lading....;) Ontdekken lijkt op gratis en voor niks gaat alleen de zon op.

    geplaatst op
  • Complimenten voor sherlock :). There's more to come...

    geplaatst op
  • Het viel ook wel te raden dat Heineken hier achter zit na de actie met de Oranjetoeter-filmpjes die zo populair waren op het internet.

    geplaatst op
  • Ben erg benieuwd hoe dat zal aflopen met dat Heineken vs. Budweiser. Vind het daarnaast belachelijk dat Budweiser (AMERIKAANS) een sponsor is. Echt Duits bier zal er dus niet gedronken worden, wat een domper is voor het bierland (meer dan 5.000 biermerken).

    geplaatst op
  • @Michiel

    Al in 1998 betaalde de brouwer van Budweiser (alias ‘Bud’) 80 miljoen dollar om hoofdsponsor te mogen zijn van de wereldkampioenschappen voetbal van 2002 en 2006. Dat de Duitsers gastheren zijn bij het aankomende toernooi, werd pas in 2000 bekend – een drievoudig probleem voor het bedrijf dat pretendeert the king of beers te brouwen

    Lees meer

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.