Google Shopping: 3 manieren om je ads te optimaliseren

Google Shopping: 3 manieren om je ads te optimaliseren
, Stars of the Net

Google Shopping is een onmisbare en populaire vorm van online adverteren voor webshops. Het is effectief, dus zijn er duizenden bedrijven die met elkaar concurreren voor een plekje met hun advertentie op de eerste pagina van Google. Hoe je ervoor zorgt dat jouw shopping-ads opvallen tussen alle concurrentie: hier drie tips om deze zo goed mogelijk te optimaliseren!

Wat is een shopping-ad?

Advertentie die wordt gebruikt voor het promoten van producten in de zoekresultaten van Google.

1. Producttitel

Met de producttitel in je shopping-advertentie, maak je aan Google duidelijk om welk product het precies gaat. Met deze informatie weet Google dus wanneer het het product moet laten zien aan potentiële kopers. Ook voor de mensen die op zoek zijn naar een product is de producttitel van groot belang. Op basis van de producttitel vertel je hen namelijk wat ze van jouw product kunnen verwachten.

Om deze redenen is het belangrijk om de 150 tekens die je hebt voor je producttitel, zo gunstig mogelijk te gebruiken. Zorg ervoor dat je niet alleen de naam van het product, maar ook andere relevante informatie zoals het zoekwoord, kleuren, maten en materialen benoemd. Tip: let hierbij op dat Google de woorden die eerder in de producttitel naar voren komen, zwaarder meeweegt voor de zoekresultaten. Denk dus ook goed na over de woordvolgorde van je titel en zet de meest relevant woorden vooraan.

2. Productbeschrijving

Hoewel productbeschrijvingen niet zichtbaar zijn bij Shopping-ads, zijn ze wel erg belangrijk. Google kijkt namelijk naar de productbeschrijvingen en probeert op basis daarvan een beter beeld te krijgen van de producten.

Hoewel productbeschrijvingen niet zichtbaar zijn bij Shopping-ads, zijn ze wel erg belangrijk

Daarnaast zijn productbeschrijvingen wel te zien in het Google Shopping-tabblad. Zorg er dus voor dat je productbeschrijving kort en duidelijk is. Laat een aantal zoekwoorden terugkomen en benoem de belangrijkste USP’s van jouw bedrijf.

3. Afbeeldingen

Buiten de producttitel en prijs heeft de afbeelding bij Shopping-ads de grootste invloed op de interesse die je met de advertentie opwekt bij potentiële klanten. Zoals in onderstaande voorbeeld te zien, maken veel adverteerders gebruik van een witte achtergrond bij hun productfoto’s. Je zou hierbij kunnen denken: less is more, en dus inderdaad voor een rustige witte achtergrond kunnen kiezen. Maar wat nou als jij jouw productfoto’s net een andere achtergrondkleur geeft dan de concurrenten? Door je product een ander achtergrondkleurtje te geven, kun je ervoor zorgen dat de advertentie net een beetje extra opvalt, waardoor potentiële klanten eerder voor jou zullen kiezen.

Hoe geef ik mijn productfoto’s een andere achtergrondkleur?

Wil jij opvallen met jouw advertenties door een achtergrondkleur toe te voegen aan je productfoto’s? Dan is het wel handig om te weten hoe je dat eenvoudig kunt doen. Volg onderstaande stappen om een achtergrondkleur toe te voegen met Photoshop.

  1. Download de productfoto’s die je wil aanpassen vanuit de backend van je website.
  2. Open Adobe Photoshop.
  3. Klik op bestand en dan op openen en selecteer de afbeelding die je net hebt opgeslagen in je bestanden en wil gaan bewerken.
  4. Gebruik de knop snelle selectie om het hele product dat op de afbeelding staat te selecteren (je neemt hierbij de achtergrond dus niet mee).

5. Toets control c en vervolgens control v in.
6. Verwijder rechts onderin de oude laag (achtergrond) door eerst op de laag te klikken en daarna op de deleteknop van je toetsenbord.

7. Klik nu op de nieuwe laag die je hebt gecreeërd (laag 1)

8. Maak met de knop rechthoek een rechthoekig vlak over de gehele afbeelding heen.

9. Sleep nu laag 1 omhoog, zodat deze boven rechthoek 1 komt te staan.

10. Geef het rechthoekige vlak de gewenste kleur.

11. Klik op bestand, exporteren, exporteren als, weer op exporteren en sla de bewerkte afbeelding op in je bestanden.

12. Ga terug naar de backend van jouw webshop en upload de productfoto die je zojuist hebt bewerkt en opgeslagen, in plaats van de productfoto die nog geen achtergrondkleur had. 

Met bovenstaande stappen maak jij custom shopping advertenties waarmee jij je zult onderscheiden van de concurrentie. Ben jij klaar voor meer conversies? Zorg maar alvast dat je genoeg producten op voorraad hebt!

Credits afbeelding: K8/Unsplash, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.