Google Penguin-update 4.0: alle details

27 september 2016, 11:00

Alle details rondom de realtime Penguin-update van Google

Na een periode van twee jaar heeft Google de nieuwste Penguin-update uitgebracht. Deze update wordt in alle landen uitgerold en heeft als belangrijkste eigenschap dat de indexatie door Google realtime wordt uitgevoerd. Zowel negatieve als positieve effecten worden daardoor veel sneller zichtbaar.

Penguin? Hoe zit het ook al weer?

De Penguin-update van Google is een aanvulling op het zoekalgoritme van Google. Dit algoritme kijkt naar de kwaliteit van alle verwijzende links en is bedoeld om over-optimalisatie (linkspam) tegen te gaan. Google maakt hiervoor gebruikt van machine learning. Het maakt hierbij vergelijkingen en probeert patronen te ontdekken.

Maak je gebruik van linkuitwisselingsprogramma’s? Heb je spammy anchorteksten in je linkprofiel? Zijn er veel tekstadvertenties met follow links? Of heb je links van startpagina’s van lage kwaliteit? Dan loop je hiermee een verhoogd risico. Google is hierin duidelijk met zijn richtlijnen. Als je getroffen wordt, zie je dit terug in dalende posities en de afname van organisch verkeer. De impact kan dus enorm zijn.

Voorgaande updates

Google heeft in het verleden met enige regelmaat (onaangekondigd) een nieuwe Penguin-update uitgebracht. De laatste update was bijna twee jaar geleden, maar Google heeft in de tussentijd gewerkt aan een realtime update.

  • Penguin 1.0 op 24 april 2012
  • Penguin 1.1 op 26 mei 2012
  • Penguin 1.2 op 5 oktober 2012
  • Penguin 2.0 op 22 mei 2013
  • Penguin 2.1 op 4 oktober 2013
  • Penguin 3.0 op 17 oktober 2014
  • Penguin 4.0 (inclusief realtime) op 23 september 2016

Google Penguin 4.0

De laatste weken waren er al de nodige geruchten en waren er ook al behoorlijke fluctuaties in de zoekresultaten te zien. Ook via de verschillende monitoringstools zagen we verschuivingen; met name in de afgelopen dagen/weken zijn dat er elke dag bovengemiddeld veel. Dit komt mede door het feit dat Google vaak testen uitvoert voordat de volledige update wordt uitgerold. De komende tijd blijft het nog onrustig, omdat het algoritme nog aan het uitrollen is.

fluctuaties

Schommelingen in de organische Google-resultaten

Google Penguin 4.0 is realtime

Het meest opvallende aan de Penguin update is dat deze nu realtime is. Google heeft dit ook bevestigd:

Penguin’s data is refreshed in real time, so changes will be visible much faster, typically taking effect shortly after we recrawl and reindex a page.

Dit betekent dat de Googlebot bij iedere crawl en herindexatie opnieuw het Penguin-algoritme meeneemt. In het verleden kon het lang duren voordat een site werd afgestraft, maar ook het herstel kon erg lang duren. Dit is vanaf nu verleden tijd, omdat Penguin nu echt onderdeel is geworden van het core-algoritme.

Vanwege deze realtime-update heeft Google aangegeven in de toekomst niet meer naar buiten te treden over nieuwe wijzigingen.

Google Penguin niet meer site-wide

Volgens Google is deze update “meer granulair”:

Penguin is now more granular. Penguin now devalues spam by adjusting ranking based on spam signals, rather than affecting ranking of the whole site.

Dit houdt in dat Google nu meer in staat is om specifieke pagina’s aan te pakken. Dit betekent niet dat als je veel spammy links hebt naar een specifieke landingspagina, alleen die aangepakt wordt; het heeft dus ook een impact op andere pagina’s. Het verschil met voorgaande updates zit hem in het feit dat deze update niet site-wide wordt toegepast.

Een onderdeel van de algoritmische puzzel

De nieuwste realtime-update is onderdeel geworden van het algoritme van Google. Zoals Google aangeeft, is Penguin een van de meer dan 200 ranking-signalen in Google. Hoewel het slechts één signaal is, is het wel een belangrijke en in mijn ogen één met grote invloed.

Help, ik ben getroffen!

Is je organische verkeer flink afgenomen of je heb je flink wat posities verloren op belangrijke keywords? Dan ben je mogelijk getroffen door Googles zeevogel. Je krijgt hiervan geen melding van Google in Search Console, omdat het gaat om een algoritmische update. Natuurlijk kan deze update wel nieuwe inzichten leveren aan het webspam-team en kun je daardoor ook een handmatige waarschuwing (penalty) krijgen.

Backlinkprofiel in kaart brengen

Het is belangrijk om je linkprofiel in kaart te brengen, zodat je een volledig inzicht hebt in alle verwijzende links naar je website. Hoewel je misschien nooit bewust met linkbuilding bezig bent geweest, kun je toch tegen een Penguin-sanctie aanlopen. Ook kan het kan zo zijn dat je getroffen wordt voor links die je misschien jaren geleden hebt opgebouwd. Het is dus van belang om je complete linkprofiel na te lopen met bijvoorbeeld Majestic of Ahrefs.

Vervolgens is het belangrijk minimaal naar de volgende zaken te kijken.

  • Heb je in het verleden links gekocht? Voorzie dit soort links altijd van een nofollow-tag.
  • Maak je gebruik van (spammy) anchorteksten? Een gezond linkprofiel bevat een grote variatie aan anchorteksten en branded gerelateerde termen.
  • Zijn je backlinks allemaal afkomstig vanaf unieke domeinen? Let hierbij op de verdeling tussen ip-adressen en c-classes.
  • Linkruil is een techniek die nog vaak wordt toegepast, maar een makkelijk prooi voor de Penguin-update. Blijf hier dus van weg. Natuurlijk zijn er uitzonderingen voor bijvoorbeeld een webshop die naar zijn leveranciers linkt of in het geval van intensieve samenwerkingen tussen verschillende bedrijven.

Let dus erg goed op dit soort signalen. Verwijder alle slechte links die je in kaart hebt gebracht en als dit niet lukt, zet dan de disavow-tool in. Tot slot is het belangrijk om je linkprofiel altijd te monitoren om ervoor te zorgen dat je een natuurlijk linkprofiel houdt. Zo voorkom je dat je een sanctie opgelegd krijgt door de Penguin van Google.

Okke Heusinkveld
SEO specialist bij Heusinkveld

Okke Heusinkveld is een online marketeer met als specialisatie SEO. Dagelijks is hij bezig met het analyseren van linkprofielen, zoekgedrag en de betreffende markt. Okke kent dan ook de indicatoren, tools en best practices om richting te geven aan de SEO strategie. Hij vertaalt deze naar concrete acties op het vlak van off-site optimalisatie, content marketing en domeinstructuren.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jaynie Jannink

    Ik ben erg benieuwd naar de resultaten na deze update! #blijftspannend


    28 september 2016 om 11:30
    okke

    Hi Jan-Willem,

    Bedankt voor je feedback.

    Wanneer je in het verleden getroffen werd door een Penguin update, moest je wachten op de volgende update om een refresh te kunnen zien. Mocht je dus getroffen zijn door de Penguin update 3.0, dan kun je vanaf nu eindelijk herstel gaan zien. Bij deze nieuwste update hoef je daar niet meer op te wachten en zie je sneller positief danwel negatief resultaat.

    Wat betreft je punt over externe links: Je verwijst naar een artikel uit 2012 en de update die een aantal dagen later volgde was de Panda update. Het genoemde artikel gaat in op webspam en heeft het inderdaad over zowel content- als backlink gerelateerde zaken. Het is dus een overzicht van richtlijnen waar je je aan dient te houden. Allen natuurlijk belangrijk om mee te nemen. Hoofdzakelijk gaat het bij de Penguin update om het bestrijden van webspam en in de praktijk betekent dit voornamelijk het bestraffen/afwaarderen van ‘slechte’ backlinkprofielen. Pure spam in de vorm van bijvoorbeeld automatisch gegenereerde content valt inderdaad ook hieronder, maar het is belangrijk om dit niet te verwarren met content van lage kwaliteit. Deze laatste wordt namelijk weer afgevangen met de Panda update van Google. Ook mallware e.d. worden vaak afgevangen met een (handmatige) penalty van Google, waarvoor je vaak een melding krijgt in Search Console. Hopelijk heb ik het hierbij wat opgehelderd 🙂


    30 september 2016 om 07:57
    Dennis Stegeman

    Na een tijdje deze update te hebben aangekeken, vind ik het tot nu toe nog erg onduidelijk. Zelf ben ik actief in de gaming & gambling branche, waar de SERP’s wel erg onrustig zijn. Alles onder de 3e positie verschuift bijna met het uur en dit maakt het zoeken naar de juiste SEO-strategie erg lastig in mijn ogen. In mijn ogen ontkom je er ook niet aan om links betaald te verkrijgen. Ik zie dit terug in vrijwel iedere branche.

    Tot op heden lijkt het er voor mij op dat Google de top 3 ‘nog even’ buiten schot laat in de pinguin 4.0…


    9 november 2016 om 14:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!