Google Facts: over Rich Results, Reports en Related Searches

11 januari 2019, 10:00

We gaan het toch nog even over 2018 hebben. De laatste maand van het jaar heeft Google niet stilgezeten. Met name in de SERP (de zoekresultatenpagina) en in Search Console is er toch nog aardig wat gewijzigd. Begin het nieuwe jaar goed en wees op de hoogte van wat er nog gebeurd is in huize Google toen jij met je neus in de poeder zat.

Zoekresultaten uitgebreid

Google experimenteert er fors op los met de visuele kant van de zoekresultaten. Zo werd zogenoemde Local 3-Pack al uitgebreid met afbeeldingen van de betreffende locaties en kreeg ook de Image Search een flinke opfrisser. Afgelopen maand ging Google nog verder en werd ook Rich Snippet Results voor uitgebreidere FAQ-vragen geintroduceerd. Heb je op je website een aantal pagina’s met vragen en antwoorden, dan kun je die nu opmaken met structured data voor FAQ’s. Met wat geluk komen ze er dan veel toffer (en opvallender) uit te zien in de zoekresultaten.

Ook de Local 3-Pack is wederom verder uitgebreid. Als je nu zoekt op specifieke producten en lokale winkels verkopen dat product, dan wordt dat erbij vermeld, door middel van een blauw vinkje met het gezochte item erachter. Dit is vergelijkbaar met dat je genoemde woorden uit reviews en de website ziet verschijnen. Hoe Google precies aan de informatie komt over de verkochte producten is nog niet precies duidelijk. Vermoedelijk heeft het te maken met Local Inventory Ads. Ik kon ook nog geen Nederlands voorbeeld reproduceren. Als je het tegenkomt, gooi het even in de comments, ik ben wel benieuwd!

Verder gaat er op mobiel iets kleins veranderen, namelijk dat Google een featuredsnippet-resultaat direct kan linken aan de juiste sectie in het artikel waarnaar het linkt. Dit gebeurt bij AMP-resultaten momenteel. Hoe beter je dus je content opdeelt in secties met duidelijk anchors en duidelijke tussenkoppen, hoe beter dit ook werkt voor jouw pagina’s. Normaal werd je gewoon naar het artikel gestuurd en begon je bovenaan met lezen, en duurde het even voordat je het hele antwoord verder kon lezen. Nu zie je meteen de bron van het antwoord. Klein, dus. Ik kreeg dit nog niet gereproduceerd, maar het filmpje laat het zien:

Over filmpjes gesproken (see what I did there), als je een livestream hebt kun je hier nu structured data voor toevoegen, om aan te geven wanneer eentje echt live is. Samen met de Indexing API zorgt dat ervoor dat Google direct weet wanneer je video live is en die krijgt dan een rode ‘live’ knop in beeld in de zoekresultaten. Uiteraard is daar documentatie voor beschikbaar, want het is even wat knutselen. Voortaan de livestreams van Online Tuesday acuut zichtbaar in Google?

Tot slot: gerelateerde zoekopdrachten werden voorheen wat kaal en karig weergegeven. Op mobiel is daar nu verandering in gekomen: er worden afbeeldingen bij de gerelateerde zoekopdrachten getoond. En dat niet alleen, als je erop klikt, wordt het uitgeklapt en zie je een soort featured snippet met een deel van het ‘antwoord’. Hoewel natuurlijk niet heel veel mensen helemaal onderaan belanden en daar verder klikken, is het wel een aardige poging om de kliks van die gerelateerde zoekopdrachten wat te vergroten. In het Nederlands nog niet te zien, maar ik verwacht wel wat dit snel ook uitgerold wordt naar andere landen dan de VS.

Search Console updates

Ook aan Search Console wordt hard gewerkt. Vanaf 13 december zijn veel rapportages niet meer beschikbaar in de oude versie en word je automatisch doorgestuurd naar de nieuwe rapportages in de nieuwe Search Console. Helaas zit de nieuwe Search Console qua data nog vol foutjes. Nu is daar is een issue bijgekomen met Image Search data. Bepaalde klikken vanuit mobiele apparaten worden niet getoond, waardoor het lijkt alsof je mogelijk niet goed hebt gepresteerd in Image Search. Dus zie je vanaf 1 december 2018 een rare daling in Image Search data, dan ligt het niet aan jou!

Kort nieuws

De Voor Jou sectie in Google Maps is er nu ook op iPhone (als je Google Maps gebruikt) in veertig landen en in nog eens honderddertig extra landen op Android. Daarmee kunnen nu ook iOS-gebruikers locaties volgen en leuke uitjes plannen met vrienden.

Google heeft Betalen voor Conversies toegevoegd in het bieden op Display campagnes. Je moet wel meer dan honderd conversies per maand hebben om hiervoor in aanmerking te komen.

Google My Business heeft de mogelijkheid tot het chatten met locaties toegevoegd. Hierover verscheen laatst van een concullega al een blog. Dit is momenteel alleen nog maar interessant als je één of enkele vestigingen hebt. Bij meer dan dat wordt het al snel onhandelbaar, vooral ook omdat het alleen nog maar via de Google My Business-app op mobiel beschikbaar is.

Ook heeft Google My Business de rol voor Communicatiebeheerder uitgebreid. Deze heet nu Websitebeheerder (Site Manager). Ze kunnen nu evenementen promoten en nieuws plaatsen (via Posts), openingstijden, adres en telefoonnummer aanpassen en informatie over extra’s beheren (of er wifi is, of rolstoeltoegankelijkheid). De rol bestaat naast Manager en Owner.

Wel geinig was dat Google een WordPress plugin heeft geïntroduceerd die Analytics, Search Console en nog een paar dingen combineert. Het heet Site Kit en laat een dashboard zien in het Admin Panel van WordPress. Je kunt je aanmelden voor de bèta, die begin 2019 van start gaat. Ik ben heel benieuwd wat dit gaat doen, denk dat er fors wat concurrentie bij komt voor bestaande plugins die Analytics en Search Console integreren in WordPress. Zo kun je per pagina zien wat je GA en GSC data is als je ingelogd bent en door je website bladert, maar je krijgt ook notificaties als je bepaalde mijlpalen hebt bereikt. Pretty nifty.

Ken je deze nog? Google stopt met Allo vanaf maart 2019. Net als met de consumentversie van Hangouts. In plaats daarvan steken ze hun geld dus in manieren van communiceren die wel door gebruikers worden gewaardeerd… Wel gebruiken ze de mobiele interface van Allo nu voor Google Assistant.

Tot slot een handige tip om het nieuwe jaar goed mee te beginnen als je verantwoordelijk bent voor e-commerce: Google heeft een boekje gemaakt van 108 pagina’s met tips om alles uit je webshop te halen. En daar staan best nog toffe tips tussen, met links naar pagina’s die alles nog uitgebreider toelichten. Heb jij hem al gelezen?

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!