Gérard Ghazarian (Candid Group): ‘Je ambitie even op een laag pitje. Dat is ook lef’

19 mei 2020, 13:00

Ronnie Overgoor praat bij met Gérard Ghazarian, CEO en oprichter van marcomplatform Candid Group over ondernemen in coronatijd. Ghazarian pleit voor aanpassingsvermogen en flexibiliteit. Wat is de impact van Covid-19 op de media- en communicatiebranche?

Update

Voor het nieuwe programma Update gaat Ronnie Overgoor in gesprek met ondernemers die al eerder te gast waren bij 7DTV. Hoe gaat het met deze ondernemers sinds het vorige gesprek? Waar zijn ze nu mee bezig en hoe dealen zij met deze tijd, waarin het coronavirus over de wereld jaagt? Wat is de impact op henzelf en op hun business en welke lessen leren zij op dit moment?

Gérard Ghazarian: “Het zou voor ons het beste jaar ooit worden – we hadden de eerste internationale zet op de planning – en dan komt corona. (…) De impact van het virus hadden we niet kunnen voorspellen. Wij hebben 264 mensen in dienst en onlangs een vestiging in Rotterdam geopend.”

In 2007 richtte hij samen met een zakenpartner Candid Group op, een onafhankelijk netwerk van media-, marketing- en communicatiebureaus. Ze bieden interactie tussen media, creatie, tech en data-expertises.

“Niemand heeft een glazen bol, dus hoe het gaat eindigen weten we niet”

Ghazarian: “Niemand heeft een glazen bol, dus hoe het gaat eindigen weten we niet. Maar we kunnen directief aanpassingen doen binnen Candid en houden rekening met een zwart scenario. Je kunt gewoon niet voorspellen of er nog een tweede golf komt. Ik vond het belangrijk dat we later dit jaar niet verrast worden. We vragen ons ook af: hoe kunnen we vraag en aanbod op elkaar afstemmen.” Hij heeft de capaciteit binnen Candid Group met 10 procent teruggeschroefd.

Flashbacks naar de tijd in Armenië

Begin jaren negentig kwam Gérard Ghazarian vanuit Armenië naar Nederland. “Ik heb wel flashbacks naar toen: dat vroeg ook om aanpassingsvermogen. Dat gaat als kind wel iets makkelijker dan wanneer je volwassen bent, maar ik kan mij goed aanpassen. Hoe groot je ambitie ook is, je hebt geen grip op deze externe factoren. Het verrast ons allemaal en je moet daar op anticiperen.

“Hoe sneller je bereid bent – ook als ondernemer – om te accepteren: dit is de nieuwe realiteit. En dan ook als ondernemer te denken in kansen: hoe moeten wij ons aanpassen aan die nieuwe realiteit. Ga je vasthouden aan de oude plannen, ambities en dingen die je hebt bedacht, dan ga je heel veel mensen teleurstellen op het einde van het jaar. Je ambitie even op een laag pitje. Dat is ook lef.”

Bekijk de hele aflevering met Gérard Ghazarian:

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!