Friends of Search 2021: De belangrijkste SEO-trends en inzichten

26 november 2021, 14:00

Een van de belangrijkste evenementen op het gebied van SEA en SEO in Nederland vond na twee jaar wachten eindelijk weer plaats in Amsterdam: Friends of Search. Hoe ziet SEO er in de toekomst uit? Wat verandert er en waar moeten we ons op richten? Ruim 20 sprekers namen ons mee in hun visie op het search landschap. Wij waren erbij en hebben verschillende interessante presentaties bijgewoond. Met excuses voor het wat verlate verslag, maar wat in het vat zit verzuurt niet!

Technische SEO: van nice to have to need to do

Het search landschap is constant in beweging, dat wisten we natuurlijk al. Barry Adams, Founder & SEO consultant van Polemic Digital, nam ons in zijn online presentatie mee in de wereld van technische SEO. Ook CEO van Onely Bartosz Goralewics haakte met zijn presentatie ‘Are we still SEOs?’ in op de evolutie van (technische) SEO. Van een doos met wat tools is SEO ondertussen veranderd naar een aparte koffer voor elk aspect van SEO. Van optimaliseren is het doel van de SEO-specialist verschoven naar indexeren en daarna optimaliseren.

Wat is er veranderd?

De communicatie met klanten is veel veranderd volgens Bartosz Goralewics. Zo zien ze dat we vroeger nog via de klant communiceerden met web development, tegenwoordig leggen marketeers direct contact met development zelf. Ook zijn de doelstellingen veranderd: waar we vroeger het alleen nog hadden over de organische groei, gaat het tegenwoordig naast websiteverkeer over lange termijn doelstellingen en website performance. Ondertussen worden SEO-specialisten ook eerder aangehaakt met betrekking tot keuzes in en op websites. De keuze in technologie heeft namelijk dusdanige impact op de technische kant van SEO.

De invloed van Google Core Webvitals op SEO

Daarnaast waren Google Core Web Vitals (CWV) eerder een onderdeel van UX en development. Dit veranderde in 2020, het jaar waarin de CWV een onderdeel van de SEO rankings werden. En met deze verandering is de interesse van SEO’s voor CWV met grote sprongen toegenomen.

Wat kunnen we nog verwachten?

Google zal nog meer ranken op CWV. Het is dus van groot belang om de updates in de gaten te houden om zo al het nieuws omtrent SEO bij te kunnen benen. Daarnaast is het voor online marketeers van belang om je te verdiepen in rendering. Rendering is het omzetten van de bronnen op een webpagina naar een begrijpbaar beeld voor de bezoeker. Dit is met name van belang voor websites met veel Javascript. Als Google je pagina’s beter kan renderen, kunnen ze daardoor beter ranken. Zeer belangrijk voor je SEO dus.

26% van de indexeerbare pagina’s is niet geïndexeerd door Google. Dit is een grote uitdaging en blijvende uitdaging in de toekomst voor SEO. Verdiep je daarom in het indexeren van je website en hoe je voorkomt dat je website niet geïndexeerd wordt. Je kan nog zoveel optimaliseren, maar zonder indexering, word je alsnog niet geranked.

“26% van de indexeerbare pagina’s worden niet geïndexeerd door Google.” – Bartosz Goralewics

Praktische tips voor technische SEO

Er zijn dus veel aspecten om je in te verdiepen met betrekking tot technische SEO. Barry Adams eindigde zijn presentatie met een aantal praktische tips om stappen te maken met je technische SEO:

  • ‘Clean’ HTML is belangrijk en er is een speculatieve maximum: 1 mb
  • Gebruik meta tags hoog in de <head>
  • Interne CSS & Javascript lager in de <head>
  • Minimaliseer het manipuleren van de standaard DOM-structuur, dit kan ook invloed hebben op de Google Core Webvitals
  • Zorg dat in je content relaties tussen zaken goed zichtbaar zijn
  • Gebruik structured data om je content te verduidelijken voor Google

Hoe Blokker A/B-testen als basis gebruikt voor hun SEO

Blokker stond in 2020 voor een grote uitdaging: de overstap naar alleen nog online door de lockdown maakte dat Blokker snelle stappen in online wilde maken. Organisch verkeer is de belangrijkste verkeersbron voor Blokker, dus de keus voor het optimaliseren van de SEO van de website was snel gemaakt. Marco Warmerdam, Performance Specialist bij Blokker, nam ons mee in een efficiënte aanpak van het doorvoeren van SEO-optimalisaties.

Door gebruik te maken van A/B-testen wisten ze bij Blokker waar ze het beste konden beginnen. Daarnaast konden ze ook onderzoeken wat de grootste impact had op de ROI en waar ze op konden besparen met betrekking tot de development kosten. De aanpak van de optimalisaties gebeurde volgens een aantal stappen:

  1. Data analyse: in deze fase werd de huidige data geanalyseerd om zo een goede basis te leggen voor de tests.
  2. Hypothese: op basis van de data werden verschillende hypothesen opgesteld. Van structured data, heading structures tot meta beschrijvingen.
  3. A/B-testen: bij het A/B-testen van SEO is er slechts één versie van elke pagina. Hoe wordt er dan getest? Door een testgroep en een controlegroep te maken van hetzelfde type, in bijvoorbeeld een zelfde categorie.
  4. Test analyse: nadat de test genoeg data heeft gegenereerd, is het tijd voor de analyse.
  5. Rapportage & analyse: SEO heeft daadwerkelijk invloed op de ROI. Voor de analyse en rapportage berekenen ze bij Blokker de impact op de ROI. Aan de hand van de impact op de omzet van een test, wordt dan bepaald welke A/B-test volledig wordt uitgerold.

Aan de hand van de verschillende testen zijn er verschillende learnings opgedaan bij Blokker, gaf Warmerdam aan. Je leest ze hieronder.

De grootste learnings van Blokker

  • Volg niet alle SEO-optimalisaties blind op.
  • Er zitten grote marges in kleine details. Zo hadden bijvoorbeeld USP’s in de meta beschrijvingen veel meer impact dan gedacht. Gebruik meerdere varianten zodat je de verschillen in marges kan zien.
  • Gebruikers georiënteerde testen zijn het moeilijkst te voorspellen.
  • Door te prioriteren, doe je sowieso dat wat de meeste impact heeft.

Aan de hand van deze casus lijkt het inzetten van A/B-testen erg de moeite waard, zodat resources op de juiste plekken worden gebruikt.

Conclusie

Friends of Search was ook dit jaar weer een groot succes. Met een grote diversiteit aan sprekers en onderwerpen, was toch de rode draad voor de komende jaren wel duidelijk: wees voorbereid op de toekomst met technische SEO. Na het eerste live event sinds tijden zijn we met een rugzak met vol inspiratie en praktische tips voldaan weer naar huis gereden. Met name de praktische tips en de cases met betrekking tot A/B-testen gaf ons weer genoeg ideeën om mee aan de slag te gaan. Volgende week deel twee van ons verslag, dan gaan we in op recente ontwikkelingen op het gebied van SEA.

Roos is Digital Marketing Consultant bij Tomorrowmen™. Zij is gespecialiseerd in SEO, maar houdt zich ook dagelijks bezig met andere disciplines zoals Google Ads en Social Advertising. Binnen Tomorrowmen™ maakt ze zich daarnaast hard voor een betere wereld als member van de Social Impact Squad.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!