Feest.je gooit handdoek in de ring

9 april 2012, 11:55

Nederlandse check-in dienst laat traantje

De Nederlandse locatiedienst Feest.je staakt haar activiteiten. Dat hebben de oprichters Patrick de Laive en Aldert Greydanus zojuist laten weten op de blog van Feest.je. Het concept werd in april 2010 gelanceerd om het op te nemen tegen het internationale check-in geweld. “Na een goed eerste half jaar is de groei gestagneerd door onder andere de opkomst van Foursquare en Facebook Places. We zijn er helaas zijn niet in geslaagd om de kritische massa te bereiken en zo feest.je tot een succes te maken”, zo schrijven Patrick en Aldert.

Daartoe besloot de crew de activiteiten van Feest.je te staken. “De visie van feest.je was om op je mobiel te zien waar je vrienden uithangen, leuke cafe's, restaurants en evenementen te ontdekken en om spontane ontmoetingen te stimuleren. Doel was om hét locatiegebaseerde sociale netwerk van Nederland te worden.”, zo leest de blog. Zover heeft het niet mogen komen. Binnen enkele dagen zal de site offline worden gehaald.

Daarmee heeft Foursquare ook in Nederland de strijd om de gebruikers gewonnen. De check-in dienst heeft momenteel meer dan 15 miljoen gebruikers. Eerder dit jaar staakte de grootste internationale concurrent Gowalla al haar activiteiten, nadat het eerder was overgenomen door Facebook. Vorig jaar stopte Facebook zelf al de check-in mogelijkheid van Facebook Places.

De vraag is wel of het check-in model sustainable is. In de comments laat Patrick weten:

“Het draait niet alleen om de users en kritische massa. De vraag ligt dieper. Op een gegeven moment geloofden wij niet meer in in-checken en dat was ook de richting waarin feest.je wilde gaan. Weg van een check-in service.

Ik geloof er wel in dat je wil weten waar je vrienden zijn, maar als je 380 keer moet inchecken om 1 keer een leuke ervaring mee te maken ga je je afvragen of dat wel genoeg biedt voor jou als gebruiker van die dienst.”

Blijkt die Marco Derksen, ondanks de ophef, het toch bij het goede eind te hebben.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Raymond Janssen, Zus.je

    Ook ik was enthousiast…. Jammer…


    9 april 2012 om 13:13
    Stephan ten Kate

    Ik was een actieve gebruiker omdat het aan het begin meer interactie bood dan Foursquare. Nadat de ‘massa’ naar Foursquare ging en dit platform ook meer mogelijkheden ging bieden, uiteindelijk ook overgestapt.

    Ik zag de bui al hangen: het was al verdacht stil en via hun Twitter kanaal werd er geen reactie meer gegeven op vragen.

    Ik ben überhaupt benieuwd naar de toekomst van LBS..


    9 april 2012 om 13:22
    Mike van Hoenselaar

    Gebruiker van het eerste uur. Alleen de interactie was op een gegeven moment weg. Als je op al je favoriete plekken bent geweest en de badges binnen hebt is het plezier er af.

    Volgens mij heb ik ook een van de meeste checkins op feestje. Een leuk afscheidsfeestje was dan wel weer een leuk idee geweest.

    Maar ook nu ik Foursquare actiever gebruik blijf ik het niet spannend vinden. 600 mensen als ‘vriend’ en geen 1 die reageert. Vind het nog voornamelijk een richting.

    Ik gebruik het dan nu dan ook nog alleen voor eigen gebruik. Voor statistieken. Quantified self :-).


    9 april 2012 om 13:28
    erwblo

    @marco Maar gebruik je Foursquare nog wel? Ik heb daar persoonlijk ook weinig mee. Ik heb natuurlijk wel wat met locatie, maar als onderdeel van een andere favoriete dienst. Niet als startpunt. Als FB-liefhebber is locatie binnen dat netwerk waardevol, als Twittergebruiker in die omgeving idem. Maar persoonlijk heb ik weinig met locatie als startpunt. En al die checkins waar mensen geen verhaal bij geven op bijv Twitter irriteren me voornamelijk.


    9 april 2012 om 15:15
    Patrick

    Bedankt voor alle reacties. Het is geen makkelijke opgave als je vergeleken wordt met foursquare wat honderd miljoen funding heeft en een arsenaal aan mensen, maar dta is niet de voornaamste reden dat we ermee gestopt zijn.

    Feest.je is een onwijs mooi product. Zelfs toen ik gister op de ‘publish’ knop drukte was ik toch wel een beetje trots op het products zelf. Het ziet er goed uit, en met sommige belangrijke features liepen we vooruit op de andere netwerken (toekomstige checkings, foto’s, spot awards), maar dat mocht niet baten. De groei stagneerde enorm en dan is het vechten tegen de bierkaai.

    Het draait niet alleen om de users en kritische massa. De vraag ligt dieper. Op een gegeven moment geloofden wij niet meer in in-checken en dat was ook de richting waarin feest.je wilde gaan. Weg van een check-in service.

    Ik geloof er wel in dat je wil weten waar je vrienden zijn, maar als je 380 keer moet inchecken om 1 keer een leuke ervaring mee te maken ga je je afvragen of dat wel genoeg biedt voor jou als gebruiker van die dienst.

    Er wordt hier wel gezegd dat foursquare de check-in oorlog heeft gewonnen, met maar liefst 15 miljoen gebruikers, maar ik denk dat foursquare het helemaal niet makkelijk heeft en te maken heeft met minder checkins en minder actieve gebruikers. Er is mij ooit wel eens ingefluisterd dat foursquare nog geen miljoen actieve gebruikers heeft en dat van de actieve gebruikers de helft in Indonesie woont.

    Apps als Instagram, Wordfeud en draw something groeien allemaal harder dan foursquare.

    Je ziet ook dat foursquare de checkins steeds minder belangrijk aan het maken is. De lijsten van foursquare zijn natuurlijk te gek en super handig en voor veel mensen een reden om het te blijven gebruiken (op een andere manier). De concurrent van foursquare is volgens mij niet gowalla of fb places (of feest.je for that matter), maar Yelp. Zij willen de mobile Yelp worden.

    Al met al hebben we genoeg ideeen gehad om een doorstart te maken onder een andere naam, een andere focus en internationaal. Maar dat soort wendingen kosten uiteindelijk ook al snel 100k en dat was er niet. Jammer, maar soms moet je er een punt achter zetten. Zoals Stephan al zei was de focus er al langer af en kwam dit voor velen niet als een verassing.

    Het is heel erg jammer dat dit niet is gelukt. Bedankt voor het gebruiken en de steun.

    Patrick


    10 april 2012 om 06:49
    DannyOosterveer

    Hi Patrick bedankt voor je reactie. Het feit dat Facebook Places voor een andere richting dan check-ins heeft gekozen zegt ook al heel wat. Grote probleem is dat je veel moeite moet doen en er niet direct veel terug komt. Het aantal keer dat ik spontaan iemand ontmoette valt op 1 vinger te tellen. Goed om je verhaal te lezen, haal een stuk naar het artikel.


    10 april 2012 om 08:53
    Jochem Vroom

    Interessant om deze open reactie te lezen Patrick, het blijkt weer moeilijk voor Nederlandse partijen om te concurreren met de grote buitenlandse partijen met social media initiatieven.

    Was wel echt een mooi Hollands project, als Hyves was geslaagd was Feest.je wellicht ook wel geslaagd.


    10 april 2012 om 09:12
    mathijs

    Met de oprichters komt het vast wel goed, toch knap wat zij bereikt hebben. andere partijen die meer in hun richting denken zijn volgens mij Sonar en Glancee.


    10 april 2012 om 12:43
    Brian

    Altijd vervelend om te lezen dat een goed initiatief het niet redt.

    Gelukkig komt er over een niet al te lange tijd een goed alternatief. Location2be.com

    Het is alleen niet gericht op inchecken, maar “waar zijn je vrienden in de toekomst’

    De Apps zijn in ontwikkeling: dus hou het in de gaten!

    http://www.location2be.com


    10 april 2012 om 12:51
    LaurensT

    Ik vond het een erg mooi product. Jammer dat het niet gelukt is. Ik had (en heb) zelf moeite met de naam feest.je voor deze dienst, maar dat heb ik destijds ook al gezegd. Dat heeft de dienst uiteindelijk de das niet omgedaan natuurlijk.

    Ik zie dat er nog wel vacatures zijn 🙂


    10 april 2012 om 21:41
    Jan Willem Alphenaar

    Ik merk dat ik ook steeds minder gebruik maak van FourSquare. Ik vind de Foursquare updates van anderen ook vervelend worden. Ik heb het ook uitgezet op Facebook want het interesseert me vrij weinig dat iemand de Mayor is geworden van een file op de A4.


    11 april 2012 om 06:23
    gerbenbusch

    Hoe je het ook wendt of keert: dit soort lokatiediensten stimuleerde tot op heden toch vooral het kokketteren met mobiliteit. Op zich niets mis mee, maar op een gegeven moment ebt de interesse gewoon weg. Wat me niet meer helder voor de geest staat, is met welke intentie deze diensten oorspronkelijk in de markt zijn gezet. Leuk om je vrienden en ‘vrienden’ te laten weten waar je bent, maar alsof mensen tegenwoordig tijd hebben om spontaan de boel de boel te laten en samen iets leuks met jou te doen. Hoe dan ook: het basisconcept is gewoonweg te mager.

    @ Marco Derksen: je hebt gelijk, het wordt tijd voor een volgende stap.


    19 april 2012 om 07:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!