De Nederlandse locatiedienst Feest.je staakt haar activiteiten. Dat hebben de oprichters Patrick de Laive en Aldert Greydanus zojuist laten weten op de blog van Feest.je. Het concept werd in april 2010 gelanceerd om het op te nemen tegen het internationale check-in geweld. "Na een goed eerste half jaar is de groei gestagneerd door onder andere de opkomst van Foursquare en Facebook Places. We zijn er helaas zijn niet in geslaagd om de kritische massa te bereiken en zo feest.je tot een succes te maken", zo schrijven Patrick en Aldert.
Daartoe besloot de crew de activiteiten van Feest.je te staken. "De visie van feest.je was om op je mobiel te zien waar je vrienden uithangen, leuke cafe's, restaurants en evenementen te ontdekken en om spontane ontmoetingen te stimuleren. Doel was om hét locatiegebaseerde sociale netwerk van Nederland te worden.", zo leest de blog. Zover heeft het niet mogen komen. Binnen enkele dagen zal de site offline worden gehaald.
Daarmee heeft Foursquare ook in Nederland de strijd om de gebruikers gewonnen. De check-in dienst heeft momenteel meer dan 15 miljoen gebruikers. Eerder dit jaar staakte de grootste internationale concurrent Gowalla al haar activiteiten, nadat het eerder was overgenomen door Facebook. Vorig jaar stopte Facebook zelf al de check-in mogelijkheid van Facebook Places.
De vraag is wel of het check-in model sustainable is. In de comments laat Patrick weten:
"Het draait niet alleen om de users en kritische massa. De vraag ligt dieper. Op een gegeven moment geloofden wij niet meer in in-checken en dat was ook de richting waarin feest.je wilde gaan. Weg van een check-in service.
Ik geloof er wel in dat je wil weten waar je vrienden zijn, maar als je 380 keer moet inchecken om 1 keer een leuke ervaring mee te maken ga je je afvragen of dat wel genoeg biedt voor jou als gebruiker van die dienst."
Blijkt die Marco Derksen, ondanks de ophef, het toch bij het goede eind te hebben.