Facebook: van sociaal medium naar publicatieplatform met Notes

25 augustus 2015, 05:00

Deze week kwam naar buiten dat Facebook een oude functie in een nieuw jasje aan het steken is: Notes. Bestaat dat nog dan? Ja, maar het is wel ver weggestopt. De focus van het sociale medium lag de laatste jaren op beeld: foto’s en video’s domineerden jouw timeline. Maar waarom dan toch deze oude vorm weer nieuw leven inblazen? Een volgende stap in de shift van sociaal medium naar publicatieplatform.

8 seconden. Dat is de tijd die het kost om een ‘story’ te laden op Facebook. En dat zijn hele kostbare seconden, melden ze zelf. ‘Instant Articles’ werd geïntroduceerd: een methode om interactieve journalistiek vorm te geven bínnen Facebook. Nieuwsmedia als New York Times en National Geographic gingen overstag, want het mes snijdt aan twee kanten: meer gebruikers komen in aanraking met de content én op deze manier pakken ze ook nog wat advertentie-inkomsten mee.

Bron afbeelding: Facebook via Wired

In de laatste jaren heeft Facebook zich ook gestort op video. En met succes: het aantal views per dag groeide binnen korte tijd naar 4 miljard. Op een slinkse wijze wordt de gebruiker geadviseerd om video’s direct te uploaden naar Facebook en de stap naar YouTube over te slaan. “People are more likely to view native videos.” Als je veel video produceert, zoals VICE, is het logisch om naar dit advies te luisteren. Ook hier geldt: je wilt een zo groot mogelijk bereik genereren voor de content die je creëert.

Bloggers overhalen

En nu gaat Facebook met Notes ook bloggers proberen over te halen. Daarmee gaat het direct de strijd aan met Medium, het zeer succesvolle platform waarop je mooi vormgegeven blogs kunt publiceren. Niet alleen tekst, maar ook beeld staat hier centraal. Als je de eerste screenshots van Notes ziet, kun je alleen maar concluderen dat Facebook met een schuin oog naar de concurrentie heeft gekeken. En dat met het idee: waarom nog een blog starten als je al een Facebook-profiel hebt?

Deze shift heeft directe gevolgen voor campagnes. Waar je normaal één verhaal maakte, bijvoorbeeld een video of blog om een campagne te lanceren, en die verspreidde via verschillende social media-kanalen, moet je nu per medium besluiten welke vorm je kiest én hoe je het presenteert. De campagneboodschap wordt ontbundeld en geoptimaliseerd: een clip van 30 seconden op Facebook en Twitter (direct upload), een versie van 3 minuten op YouTube, een Instagram-video van 15 seconden en blogs worden geplaatst op zowel Facebook als Medium. Als je dit als merk onder de knie krijgt, pluk je daar direct de vruchten van. Facebook beloont dit ‘goede’ gedrag zelfs: native video krijgt duidelijk voorrang ten opzichte van video’s van andere sites als YouTube en Vimeo.

Uniforme look

Dit scenario kent niet alleen maar winnaars. Als marketeer moet je bijvoorbeeld meer tijd steken in het optimaliseren van je content: één simpele campagneclip maken is niet meer genoeg. Het is noodzakelijk dat teams groeien. Daarnaast zit je vast aan de regels per medium: een gedwongen vormgeving. Blogger Hossein Derakshan omschrijft het treffend: “My page must follow a uniform look which the designers of the social network decide for me.” Content personaliseren wordt steeds lastiger als sociale media uitgroeien tot publicatieplatformen. En hoe zit het met privacy en auteursrecht? Als je blogt via Facebook Notes, wie is dan de rechtmatige eigenaar?

Het is een spel van plussen en minnen geworden, maar uiteindelijk is de koers van Facebook helder: zij willen dat jij als marketeer alles publiceert op hun platform. En geef toe, de argumentatie is sterk: be where the audience is.

Justin Koornneef (1988) is online strateeg bij het Amsterdamse campagnebureau BKB. Vanuit deze rol werkte hij mee aan campagnes voor de KNVB, Google, verschillende ministeries en het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis. Zijn interesse ligt op het snijvlak van journalistiek, communicatie en nieuwe media. Hij studeerde de MA Nieuwe Media & Journalistiek aan de Erasmus Universiteit.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!