Hoe zet je een Facebookpagina op?

Deel 1 in de blogreeks van "Marketingfacts: The road to 10.000 Facebook fans"

Hoe zet je een Facebookpagina op?

Het is een jaar geleden dat ik samen met Peter Minkjan en Aljo Hartgers de Facebookpagina van Marketingfacts heb opgepakt. En niet zonder succes; de content zorgt voor flinke interactie, en een maand geleden zijn we de grens van 10.000 fans gepasseerd. In een driedelige blogserie wil ik je meenemen in 'the making of', en je aan de hand van de Marketingfacts case laten zien hoe je een Facebookstrategie ontwikkeld. In deze blogpost het eerste deel: het opzetten van een Facebook Pagina.

Deze blog is de eerste in een reeks over de totstandkoming van de Facebook pagina van Marketingfacts. De structuur van de blog is losjes gebaseerd op Peter Minkjan's boek 'Scoren met Facebook Marketing'.

Doel

Het belangrijkste doel van de Facebookpagina is om op een laagdrempelige manier de relatie met de lezers van Marketingfacts te versterken. Met name het laagdrempelige is iets wat Facebook kenmerkt. Waar op Twitter kennis en nieuws geliefd is, zit de gemiddelde Facebooker daar niet op te wachten. In de basis lijkt het daarmee geen hele logische keuze voor kennisplatform om een pagina op Facebook op te zetten. Dit hangt er echter maar net vanaf welke content je deelt. In een latere blog zal ik dieper ingaan op dit essentiële deel van je Facebook Page: de contentstrategie. Wat belangrijk is om te realiseren is dat het een persoonlijk, interactief en laagdrempelig platform is. 

Het secundaire doel van de Facebookpagina is het zorgen voor extra traffic naar marketingfacts.nl. Voorwaarde hiervoor is dat er wel eerst aan het primaire doel wordt voldaan. 

Wat is je doelgroep?

Zelf ben ik geen aanhanger van doelgroepen. Natuurlijk zit er wel degelijk verschil in de userbase van verschillende media. Zo zal de doelgroep van Gamekings TV flink verschillen dan die van de Libelle. Ergens gaan vissen waar geen vissen zijn heeft geen zin. Het gaat me met name om de benadering. Doelgroepsegmentatie impliceert dat je een vorm van controle hebt over met wie je interactie hebt. In plaats daarvan ga ik uit van interest graphs. Een interest graph (ook wel nichework of contextual network genoemd) is een netwerk van mensen die een interesse delen. Dit is bij uitstek hoe mensen elkaar online met elkaar in contract treden. De Facebookpagina richt zich daarom eenvoudigweg op die mensen die zich bezighouden met online marketing.  

Vervolgens zul je moeten nadenken over de informatiebehoefte van deze interest graph. Wat vindt deze leuk om te zien in het nieuwsoverzicht, en waar zullen zij de meeste interactie mee hebben? Met andere woorden: welke waarde ga je bieden aan je fans? In het geval van online marketing zullen weinig Facebookers zitten te wachten op blogcontent, maar is het wel interessant om over laagdrempelige thema's te discussiëren. Het antwoord voorgaande vragen bieden een richtlijn voor het vaststellen en invullen van je contentstrategie, hierover later meer.

Inrichten van de Facebook Pagina

Tijdens het aanmaken van de Facebookpagina moet je al weten welke naam je je pagina wilt geven. Wanneer je meer dan 100 fans hebt kun je deze niet meer wijzigen. Na het invullen van de benodigde profielinformatie kun je je buigen over het inrichten van de pagina.

Apps

Sinds de lancering van de Timeline voor Facebook Pagina's is de focus nog meer verschoven van de pagina naar de contentstrategie. Voor die tijd had een Facebook pagina een duidelijk menu waarin meerdere apps op te nemen waren. Er werd dan ook flink tijd besteed aan het opzetten van applicaties, ook wel tabs genoemd. Apps of tabs zijn geen rocket science, in principe zijn het allemaal mini-websites die in Facebook worden geladen. Populaire apps voor de Timeline waren apps die YouTube inlaadde, Twitter, Slideshare, etc. Ook populair waren iFrame applicaties waarmee eigen webpagina's konden worden ingeladen. 

Een app die specifiek veel aandacht kreeg was de welkomsttab, ook wel fangate genoemd. Deze app werd als landingspagina ingesteld, waar bezoekers werden verwelkomd. Het doel van deze landingstab de conversie naar fans te verhogen. Een welkomstpagina verwelkomt nieuwe bezoekers en stimuleert hen fan te worden (bv. door bezoekers te prikkelen fan-only content te zien). Aljo Hartgers: "Met de komst van Timeline voor pagina's is de functie van apps veranderd. Fan-gates zoals we ze kenden (als landingspagina) zijn niet meer mogelijk, maar canvas apps zijn nog steeds een prima manier om aanvullende informatie te geven over je bedrijf of instelling. Dat wil niet zeggen dat fan-gates niet meer mogelijk zijn. We zetten ze, ook bij Marketingfacts, nog regelmatig in om bijvoorbeeld vakliteratuur weg te geven.

Zoals gezegd is sinds de introductie van de Timeline de aandacht verschoven van het stuwen van traffic naar de pagina, naar zorgen dat je in het nieuwsoverzicht van je vrienden (en hun vrienden) komt. "De verschuiving van (luie) apps naar een goede en gedegen contentstrategie juich ik toe: je berichten krijgen meer waardering van je fans en hier kan je merk of product van profiteren.", aldus Aljo. "Je staat meer in contact met je fans, en dat is uiteindelijk waar Facebook om draait." Dat betekent niet dat apps er helemaal niet meer toe doen. Apps die mensen samen brengen of op een andere manier gebruik maken van het sociale aspect van Facebook zijn nog altijd zeer waardevol. Zolang je mensen er mee kan boeien of zij het interessant genoeg vinden om je apps te bezoeken zijn apps een waardevolle toevoeging. 

Prijsvraag applicatie
Voor Marketingfacts maken we actief gebruik van twee applicaties. De eerste app is een prijsvraagapplicatie die we kunnen gebruiken voor winacties. Deze app is opgezet met de software van Cuppajo, en is een eenvoudig formulier waarmee Facebook fans kunnen meedoen aan prijsvragen. Volgens de regels van Facebook ben je verplicht om winacties via 'non-Facebook' onderdelen te laten verlopen. Je mag dus geen winacties in het nieuwsoverzicht organiseren. In een volgende blog zal ik dieper ingaan op het organiseren van winacties. 

Engagement Top 100
De tweede applicaties is een voor Marketingfacts unieke app, de Engagement Top 100. De Engagement Top 100 is ontwikkeld door Yes2Web en is een lijst van de meest interactieve Facebook pagina's van Nederland, gebaseerd op de IPM+. Deze app wordt vaak opgezocht, waardoor de kans dat gebruikers berichten van Marketingfacts in hun nieuwsoverzicht zien groeit (als ik een pagina bezoek ben ik er waarschijnlijk in geïnteresseerd, en wordt de kans groter dat ik de berichten in mijn eigen nieuwsoverzicht te zien krijg). 

Timeline

Het inrichten van de Facebook pagina begint bij het invullen van alle profielinformatie. Met de profielfoto en omslagfoto heb je als pagina de mogelijkheid om je pagina je eigen look en feel mee te geven. Voor Marketingfacts heb ik voor een foto gekozen van schetsen van de nieuwe website. Niet heel super, maar ik vind het vrij lastig om voor een platform een knallende foto te kiezen. Een rondje langs andere Nederlandse en internationale platforms levert ook weinig moois op. Bij deze roep ik dan ook alle creatieve geesten op om voor Marketingfacts een mooie coverphoto aan te dragen. In deze blog op Mashable vind je 20 gave voorbeelden van coverphotos van merken.

Door de komst van de Tijdlijn kunnen merken nu hun hele historie visualiseren. Dit kun je doen door het toevoegen van mijlpalen. Ook voor Marketingfacts zijn er enkele milestones toegevoegd, zoals de oprichting en en foto's van nieuwe designs. Naast het toevoegen van mijlpalen heb je nog meer mogelijkheden om je belangrijkste updates uit lichten. Zo kun je bijzondere updates voor een periode van 7 dagen ‘vastmaken’ aan de bovenkant van je pagina. Hiermee voorkom je dat een update ondersneeuwt onder meer recentere updates.

De eerste fans

Activeer je medewerkers, familie en vrienden

Wanneer je je Facebook pagina eenmaal het ingericht is het tijd om de eerste fans te verwelkom. Het is aan te raden je eerste fans in je directe omgeving te zoeken. De meeste gebruikers hebben al een groot netwerk van vrienden op Facebook. Deze kun je gemakkelijk uitnodigen om fan te worden van je pagina. Dit doe je door naar je Facebook pagina te gaan. Bovenaan in het administratiepanel vind je de knop ‘Publiek opbouwen’ en daaronder de optie ‘Vrienden uitnodigen’. Nou moet er wel enige relevantie zijn. In het geval van Marketingfacts heb ik daarom met name studiegenoten uitgenodigd.

 

Integratie op je website

Een van de meest effectieve manieren om fans te krijgen, is het integreren van de Like Box. De Facebook Like Box is een sociale plugin die op websites geplaatst kan worden om meer fans te genereren voor een Facebook pagina. In de Like Box kunnen gebruikers zien hoeveel fans de Facebook pagina al telt en wie van hun vrienden de Facebook pagina al heeft ‘geliked’. Via de ‘vind ik leuk’- knop in de Like Box kunnen gebruikers met één klik fan worden van de Facebook pagina. Het is aan te raden om de Like Box op een prominente plek op de website te plaatsen. Bijvoorbeeld op de homepage of in de rechterkolom van een blog. Ook op Marketingfacts hebben we de Like Box geïntegreerd. Helaas zijn de laadtijden van Facebook content erg slecht, en kan het voor bezoekers even duren voordat de Like Box is uitgeladen.

Next up...

Voor zover het eerste deel van het drieluik over de Facebookpagina van Marketingfacts. Het tweede deel van de reeks staat helemaal in het teken van het belangrijkste onderdeel van je Facebook strategie: de contentplanning. In het laatste deel ga ik in op het meten van resultaten en de tooling

Afbeelding: Socialize, Inc. (cc)


Delen

0
1


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Benieuwd wanneer deel 2 van deze reeks komt.

    geplaatst op
  • Ik denk dat het nog een paar weken gaat duren, vanwege de vakanties.

    geplaatst op
  • Hallo Danny, hele interessante Blog. Ik heb er al veel info van gehaald voor het maken van een eigen pagina op Facebook. Ik ben nu bezig met het uitnodigen van vrienden. Ik zie in je voorbeeld dat er onder het tabje "Publiek opbouwen" een optie is voor "vrienden uitnodigen" en "pagina delen". Deze opties heb ik niet op mijn eigen pagina. Weet jij misschien hoe ik deze kan verkrijgen?
    Groetjes Chequita

    geplaatst op
  • Hallo Danny, hele interessante blog. Ik heb er al veel info van gehaald voor het maken van een eigen pgina op FB. Ik ben nu bezig met het uitnodigen van vrienden. Ik zie in je voorbeeld dat er onder het tabje publiek opbouwen een optie is voor vrienden uitnodigen en pagina delen.Deze opties heb ik niet op mijn eigen pagina. Weet jij misschien hoe ik deze kan verkrijgen?
    Groetjes Chequita

    geplaatst op
  • Hi Chequita,

    Dat kan alleen vanuit je persoonlijk profiel, waarschijnlijk ben je ingelogd als pagina. Even switchen, dan moet het er staan.

    geplaatst op
  • Hallo Danny,
    Het is gelukt!!
    Hartelijk dank voor je snelle reactie.
    Groetjes Chequita

    geplaatst op
  • Hallo Dany,
    Ik heb geen knop uitnodigen vrienden. Die ontbreekt.
    Andere optie?

    Alvast bedankt

    Groet Diana

    geplaatst op
  • Waarschijnlijk ben je dan ingelogd als pagina, en niet vanuit je persoonlijke profiel.

    geplaatst op
  • Deel twee is hier te vinden!

    geplaatst op
  • Wij hebben ook een prijsvraag georganiseerd, maar nietsvermoedend gewoon op ons prikbord geplaatst.

    De volgende keer zal ik de app gaan gebruiken. Ben heel benieuwd. Bedankt voor de info in ieder geval.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.