Je bekijkt een artikel van

Employee ambassadors met de social shift

11 februari 2019, 14:00

Boekrecensie: de waarden van een merk, verspreid door de medewerkers

Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Social Shift’ van Koen Jordaans.

Deze recensie werd geschreven door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer en marketing-generalist met ruim 25 ervaring en een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Social Shift staat voor het planmatig inzetten van de social media van werknemers als ambassadeurs, voor het bereiken van je organisatiedoelstellingen. Niet zozeer alleen door reclame te maken, maar door medewerkers als oren en ogen van het bedrijf te laten zenden en ontvangen. Zo verspreiden ze de waarden van je organisatie, bedrijf of merk. Overal waar en wanneer dat nodig is, tijdens het werk en ook daarbuiten. Zo ondersteunen ze marketing, sales en niet in de laatste plaats: recruitment.

Auteur Koen Jordaans vindt communicatie van mens tot mens de allerhoogste vorm die bestaat. Persoonlijke communicatie over de inhoud, cultuur, sfeer en betekenis van iemands werk is oprecht en inspirerend. Het brengt de drijfveren op authentieke wijze naar voren. Scheidslijnen tussen zakelijk en privé zijn schijnlijnen, volgens Jordaans.

“Social inzet is absoluut een waardevolle toevoeging aan het communicatiespectrum”

Na het belang van de kanteling naar deze planmatige methodiek duidelijk te maken in de eerste twee hoofdstukken, volgt Jordaans al snel met de eerste praktijkcase. Vervolgens komen enkele resultaten, adviezen en ervaringsverhalen naar voren. Zij vormen het belangrijkste deel van het boek, dat verder niet echt sterk geschreven is. Boute beweringen dat marketing social marketing wordt, recruitment voortaan social recruitment is, sales dus social selling wordt en webcare transformeert in social care, getuigen van een tunnelvisie over het eigen onderwerp. Social inzet is absoluut een waardevolle toevoeging aan het communicatiespectrum. Toch is het niet afdoende om voortaan ‘bedachte’ communicatie te vervangen. Dit is dan ook in tegenspraak met de grootte van de organisaties die de social shift zo methodisch kunnen inzetten.

Kanttekeningen over privacyschending en nepnieuws worden bewust buiten het boek gehouden. Hiermee is het enigszins een lichtzinnig boek, dat meer op een whitepaper lijkt, geschreven voor de prospects van Jordaans.

Het unieke van dit boek in vergelijking tot andere boeken over social media is het organisatiestructuurvoorbeeld uit de uitgeverswereld. Die structuur deelt de ambassadeurs op in vier groepen, die ieder hun eigen rol hebben: respectievelijk Social Master, Editor, Creator of Publisher. Een heldere taakverdeling, waarbij direct duidelijk wordt dat het geschikt is voor grotere organisaties. De betekenisvolle socialmedia-uitdaging die een kleine organisatie heeft, juist omdat daar het communicatiebudget beperkter is, komt onvoldoende aan bod.

“De betekenisvolle socialmedia-uitdaging van een kleine organisatie komt onvoldoende aan bod”

Het is een informatief boek, handig als je overweegt om employee ambassadorship in te zetten. De auteur heeft met het boek duidelijk willen maken dat de cultuur van een organisatie aangepast moet worden om de veranderingen te kunnen accepteren. De mate waarin medewerkers de social shift accepteren is dermate bepalend voor het succes van je veranderproces, dat een socialshift-strategie met focusgroepen die content ophalen en creëren, campagnes draaien, meten en bijstellen, nodig is. Dat is behoorlijk algemeen geformuleerd en daarom staan er actuele voorbeeldcases in van Nederlandse bedrijven. Dankzij de openheid die deze organisaties in hun aanpak hebben omarmd, kunnen we gebruik maken van hun leerpunten.

Toch overheerst het gevoel dat Steven van Belleghem de grondlegger van het gedachtegoed is, aangezien hij in 2012 hierover al uitgebreid schreef in ‘Conversation Company’. Gelukkig noemt Jordaans Van Belleghems boek als één van de vier leestips achter in zijn eigen boek, wat dan wel weer heel sympathiek is.

Social Shift

Auteur: Koen Jordaans

ISBN: 9789047011446

Uitgever: business contact

Eerste druk: 2018

Trefwoorden: veranderen, innovatie, employee, ambassador, ambassadeur, medewerkers, publiciteit, social media, content

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!