#eFashion14: conversie vs branding, waar leggen we de nadruk?

23 mei 2014, 05:00

Vorige week was ik aanwezig op Emerce eFashion. Ik besprak hier eerder de presentatie over Shoppen in 2020 al. Maar een andere presentatie die ik erg interessant vond, was die van Pieter Jongerius van Fabrique. Eerder gaf hij deze presentatie al iets uitgebreider op SxSW. Het ging over conversie en branding en hoe je daar nu een gezond evenwicht in moet vinden.

Volgens Pieter schieten veel bedrijven meer en meer door in het design van hun webshop. Waren er vroeger nog allerlei verschillende gekleurde, mega-interactieve webshops, inmiddels is er na heel veel testen uit gekomen dat wit en clean gewoon werkt. Dit is goed te zien in voorbeelden van vroeger en nu van onder andere ASOS en Lands’ End.

Asos homepage vroeger en nu

Lands' End vroeger en nu

Door deze trend lijkt alle creativiteit langzaam uit de designs van e-commerce te vloeien. En logisch ook: als wit beter werkt dan zwart… waarom dan niet? Pieter liet de zaal vervolgens raden welke auto ze zagen door alleen naar de omtrek te kijken. Het was duidelijk een Prius en iedereen wist dat.

Niet alleen online, maar in veel meer markten (bijvoorbeeld dus de automarkt) gaan we steeds meer van hetzelfde zien. En waarom? Omdat designs nu eenmaal tot een ultieme vorm komen die het beste werkt. Of dat nu online conversie is, of het ultiem geleiden van de wind. Conversie is dus eigenlijk ook conventie.

De aspecten van een brand personality

Saai dus? Hoeft niet! Want de creativiteit en eigenheid van een merk kun je juist een gezicht geven door middel van branding. Dat is de sleutel voor onderscheid.

Een brand personality hangt samen door 3 dingen:

  1. Communicatie
  2. Gedrag
  3. Uiterlijk

Ik bespreek ze hieronder alle drie.

Brandpersonality hangt af van communicatie

Een brandpersonality communiceren kan door storytelling. Merken die dit volgens Pieter goed doen zijn Nike en wielermerk Rapha. Toevallig werd eFashion geopend door Slate Olson, CMO van Rapha, met een presentatie over storytelling bij het merk. Het viel me inderdaad al op dat alleen de presentatie al veel sfeer en originaliteit ademde.

Daarnaast kun je je brandpersonality communiceren door middel van persuasive design. Als voorbeeld hiervan gaf Pieter de website ShopShoeGuru.com die een mooie, opvallende shop hebben gebouwd met sold-out bordjes waardoor ook een gevoel van schaarste ontstaat.

Brandpersonality hangt af van gedrag

Je kunt zelf waarde toevoegen aan je brand personality door middel van:

  1. Commercie (goede voorbeelden: Amazon en Greatshoes)
  2. Adviezen (goede voorbeelden: DailyDressMe en natuurlijk FitsMe)
  3. Relatie (goede voorbeelden: Brand ID en The Cloackroom)
  4. Community (hét voorbeeld: Threadless)
  5. Emotie (goed voorbeeld: Uniqlo Wake up iPhone app)

Brandpersonality hangt af van design

Volgens Pieter is dit het onderdeel waar veel merken uit de bocht vliegen. Er is een aantal zaken die eigenlijk gewoon vaststaan in een design dat goed moet werken. Denk aan: hoofdnavigatie bovenaan, filters altijd links (misschien bovenaan), de ‘vouw’ op de juiste plek en de plaatsing van buttons. Maar ook al staat dit grid redelijk vast: je kunt er nog steeds je eigen sausje overheen gooien.

Als e-shop eigenaar heb je waarschijnlijk 100 vragen: ga ik nou voor die pop-up voor de nieuwsbriefinschrijvingen en meer conversie? Terwijl ik het eigenlijk zelf eigenlijk ook altijd superirritant vindt? Of ga ik voor wat minder ergernis, maar dan ook wat minder conversie? Ga ik voor 3 of 4 kolommen met producten? Ga ik voor groene of blauwe buttons? Een eenzijdig antwoord is hiervoor niet beschikbaar: het antwoord is (en daar is ‘ie weer): testen, testen, testen.

Wel zijn er wat algemene zaken waar Pieter wat over weet. Brand video’s bijvoorbeeld. Die video’s worden over het algemeen alleen bekeken door mensen die al fan zijn van het merk. Of inspirerende zaken op je website, zoals bijvoorbeeld lookbooks. Slechts 20 procent van je bezoek bekijkt de lookbooks ter inspiratie. Hebben ze dit echter bekeken, dan heb je wel meteen een 20 procent grotere basket size.

Bekijk de volledige presentatie van Pieter Jongerius hieronder.

Rianne Bartels
E-mailmarketeer bij 100% EMAIL

Rianne is e-mailmarketeer voor 100% EMAIL. Met een team van professionals houden wij ons bezig met alles rond e-mailmarketing voor verschillende mooie merken. Denk hierbij aan: responsive designs, de bouw van e-mail templates, het schrijven van copy, A/B en multivariate testen, koppelingen leggen tussen databases, het opzetten van campagnes en nog veel meer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!