Primeur op Pinterest: met AR lippenstift uitproberen

12 februari 2020, 07:00

Try On-functie via visual search tool Lens

Beauty is één van de meest gezochte en gepinde rubriek op Pinterest. Met de nieuwe augmented reality-functie wil het inspiratieplatform zijn gebruikers helpen bij hun aankoop.

Try On is een augmented reality-functie (via Lens, de visual search tool van Pinterest) waarmee Pinners verschillende kleuren lippenstift van grote merken zoals Estée Lauder, Sephora, L’Oreal, NYX Professional Makeup, YSL Beauté, Lancôme en Urban Decay kunnen uitproberen. Op die manier wil Pinterest de gebruikers helpen met het kiezen van de juiste kleur die past bij hun huidskleur, zodat ze niet teleurgesteld hoeven worden na aankoop.

In de product pins van deze merken verschijnt een ‘Try On’-button maar ook in gerelateerde zoekopdrachten zoals ‘matte lipstick’ of ‘red lips’. Met de AR-functie kan een foto gemaakt worden die op het bord van de Pinners kan worden bewaard. Ook wordt verwezen naar het product in de webshop van de aanbieder, zodat die direct gekocht kan worden.

Via de optie ‘More like this’ ontdekken gebruikers Pins met dezelfde soorten looks. Ook wanneer Pinners iemand een lippenstift kleur zien dragen op een Pin, kunnen zij de lippenstiftkleur zoeken door op ‘Try similar looks’ te klikken.

Filteren op skin tones ook mogelijk

Beauty is één van de meest gezochte categorieën op Pinterest en het is dus niet raar dat het platform de focus heeft op deze categorie. Pinterest lanceerde daarom eerder al de optie om beauty-inspiratie te filteren op huidskleur. Hierdoor worden de zoekresultaten weergegeven die bij jouw ‘skin tone’ passen. De aanleiding voor het toevoegen van deze optie is de manier waarop Pinterest-gebruikers zoeken: 60 procent van de top-100 zoekwoorden voor huid-gerelateerde zoekopdrachten bevat een huidskleur (dark skin, pale skin, olive skin, et cetera).

Try On komt eraan, ook in meer categorieën

De AR-functie wordt momenteel uitgerold in de Verenigde Staten voor zowel iOS als Android en zal later in de rest van de wereld worden geïntroduceerd. Pinterest heeft al aangekondigd Try On uit te breiden naar nog meer categorieën dan lippenstift alleen.

Ook kleinere bedrijven kunnen het gebruiken

Op dit moment is de functie alleen beschikbaar voor producten van grote merken, maar ook kleinere cosmeticamerken en bedrijven hebben de kans om deze nieuwe functie te kunnen aanbieden. Hiervoor hoef je alleen maar een formulier in te vullen waarna contact wordt opgenomen door een medewerker van Pinterest. Zij gaan bekijken of je mee kan draaien in het programma.

Een tip: vul het formulier pas in op het moment dat je een business account hebt en een productcatalogus hebt geüpload op je profiel.

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!