Durven marketeers nog wel iets geks op 1 april?

31 maart 2018, 11:45

Het is vaste prik voor bedrijven om komisch in te haken op 1 april. Het lastige van 2018 is dat de fopdag in het weekend valt. Toch weerhoudt dit marketeers er niet van om zich aan humor te wagen. De vraag is dit jaar niet alleen welke cases opvallen, maar ook of adverteerders nog wel echt misleidend willen zijn in deze tijd waarin nepnieuws onder een vergrootglas ligt. Durven marketeers de publieke opinie nog uit te dagen?

Een paar sectoren vallen op omdat meerdere partijen eenzelfde idee hebben opgepakt. Het meest in het oog springend zijn twee webwinkels: Coolblue en Picnic. Beide lossen het distributieprobleem op het originele manier op. Coolblue gaat per fiets bezorgen, Picnic via buizenpost. Allebei overduidelijk nep, al heeft Picnic-topman Michiel Muller toch de moeite gedaan een bloedserieus nieuwsfimpje op te nemen. Zouden mensen erin trappen?

Coolblue legt het er zo duimendik bovenop dat de grap niet te missen is. Het bedrijft noemt CoolblueFietst ‘de grootste innovatie ooit’ en ‘de meest pakketvriendelijke bezorgservice voor klanten’. Pieter Zwart, topman (‘beginbaas’) bij Coolblue: “Onze pakketverzorgers gaan obsessief voorzichtig om met je pakketje. We verpakken je bestelling in een extra stevige doos en leggen ‘m zachtjes neer in onze speciaal ontworpen pakfiets. Het zijn tenslotte jouw spullen.”

Duurste deodorant

Het maskeren van 1-aprilgrappen is blijkbaar niet nodig (of vinden bedrijven nepnieuws wellicht riskant voor hun imago?), dus gaan twee deodorantmerken helemaal over de top. De ene fabrikant (Rexona) verspreidt onderzoek dat je rechteroksel 30 procent meer zweet dan je linkeroksel en komt met een oksel-afhankelijke deo-roller. De ander (Axe) introduceert ‘de duurste deodorant ter wereld’. Axe Gold heeft de stijlvolle geur van old wood en dark vanilla. Je spuit met ’14-karaats gouden Axe Gold-bodyspray ter waarde van 25.000 euro’. Het spuitluchtje wordt geleverd in een luxe op maat gemaakte koffer, inclusief certificaat en taxatierapport.

Nog meer lifestyle: SodaStream, dat van origine natuurlijk bruiswatertoestellen maakt, lanceerde deze week een alternatief voor een dure whirlpool; de SodaSoak. Om bubbels te creëren worden in dit nieuwe apparaat dezelfde cilinders gebruikt als in de bruiswatertoestellen. Onderzoek zou zelfs hebben uitgewezen dat de SodaSoak-bubbels een verjongend effect hebben. Handig: tevens aan te sluiten op het waterbed voor een ontspannend massagevoel bij het slapen. De Hollywood-sterren Reza Faharan (Shahs of Sunset) en Thor Bjornsson (Game of Thrones) spelen de hoofdrol in de bijbehorende commercial.

Moodvertising

Het nadeel van 1 april op komst is dat je geen persbericht meer normaal kunt lezen. Zo maakte Shell deze week trots een outdoor-interactie met het publiek bekend, die bestaat uit ‘mood-detection’. Die aankondiging viel praktisch samen op de mat met een persbericht van outdoor-exploitant JCDecaux over ‘Moodvertising’. Het verhaal daarachter:

“Gehaast en trek? Of toch ontspannen en dorst? Dat is nogal een verschil. Actuele stemming en emoties bepalen in grote mate of je trek hebt in een specifieke snack of drank en of je open staat voor bepaalde producten of nieuwe gadgets. JCDecaux introduceert daarom nu Moodvertising en laat adverteerders real-time inspringen op de actuele gemoedstoestand van passanten. Om Moodvertising mogelijk te maken, maakt JCDecaux in zijn stadsmeubilair gebruik van een uniek sensorsysteem, dat razendsnel gezichtsuitdrukkingen en lichaamshouding en -taal registreert en analyseert. Het sensornetwerk is staat om emoties te lezen van zowel individuen als groepen.”

Laten we eerlijk zijn: in deze tijd van datamisbruik door Facebook valt dit niet serieus te nemen. Al vonden marketeers aanvankelijk de diensten van Cambridge Analytica ook gewoonweg geweldig. Kortom, je zou bijna denken: too real to be true? Maar serieus: als je dan toch grappig wilt zijn met nepnieuws op 1 april, kun je je afvragen of appelleren aan data-manipulatie dan wel zo’n goed idee is. Of zijn Shell en JCDecaux de uitzonderingen op de regel dat marketeers in deze tijd van fake news hun vingers niet durven te branden aan een écht scherpe 1-aprilgrap?

Naschrift op 3 april

Hoe absurd het filmpje van Coolblue ook was (overduidelijk een grap), bleek de lancering van Coolblue Fietst twee dagen later toch niet écht een grap: de webwinkel gaat daadwerkelijk per fiets bezorgen. Een grap die toch niet helemaal een grap is, verdient waardering. Dat is creatief en stoer. Kudo’s dus voor Pieter Zwart en zijn team. Ook Axe claimt geen grap te hebben uitgehaald, maar wij betwijfelen sterk of er veel klanten zullen zijn die 25.000 euro gaan betalen voor een gouden deodorantfles. Leuke PR-stunt, maar dat is 1 april ook.

Dit artikel verscheen in kortere vorm eerder deze week op MarketingTribune.nl.

Bekijk nog wat meer 1-aprilgrappen bij Adformatie (reclame) en Bright (tech).

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!