Double Fusion, een onafhankelijk in-game advertising bedrijf, gaat het voor adverteerders mogelijk maken om in 3D te adverteren in games. Producten en items van adverteerders kunnen hierdoor als 3D model in een game worden geïntegreerd. Het bedrijf zal hiervoor samenwerken met het Chinese Vykarian. Double Fusion CEO Jonathan Epstein vertelt dat het gaat om zowel product placement, in de vorm van bijvoorbeeld auto’s en mobiele telefoons, als om gesponsorde onderdelen van de game zelf, die de gameplay kunnen verrijken. Epstein stelt dat in-game advertising door de stap van 2D naar 3D zal kunnen groeien, juist omdat dit een unieke feature is van in-game advertising.
Op dit moment wordt nog voornamelijk gebruik gemaakt van statische in-game advertising, in de vorm van 2D billboards en product-placement met 3D objecten. Met de komst van dynamische in-game advertising zal mogelijk worden dat de 2D uitingen dynamisch kunnen worden ingeladen. Interessant voor kleinere, lokale adverteerders, maar ook voor grotere merken die meer controle willen. Toch blijven dit dezelfde ‘platte’ uitingen zoals we die ook kennen van banners op internet. Dat is waar deze 3D uitingen om de hoek komen kijken.
Product placement gaat verder dan platte 2D uitingen en biedt adverteerders ook veel meer mogelijkheden. Zo kunnen de uitingen een integraal onderdeel vormen van een game zelf. Wanneer dit goed wordt aangepakt, kan het een game verrijken. Dit is dan wel gelijk een punt van kritiek: een bedrijf als Double Fusion heeft nooit zoveel mogelijkheden als de ontwikkelaars van een game zelf. Zij weten veel meer over de game zelf, zowel qua verhaal, waarden en setting als qua techniek. Ook zal een externe partij altijd nog de goedkeuring van een ontwikkelaar nodig hebben om ver te kunnen gaan met 3D objecten in een game. Toch is de combinatie van dynamisch adverteren en 3D in-game advertising zeer veelbelovend. Voor nu blijft dit nog steeds alleen interessant voor internationale adverteerders, maar partijen als Double Fusion, IGA en Massive zijn druk bezig om in-game advertising te laten doorbreken.
Bron: Next Generation