Dit zijn de smartphone-toppers uit de Digital Excellence Monitor

14 september 2018, 14:57

Een digitale customer journey begint en eindigt steeds vaker op de smartphone. Daarom vind je in de Digital Excellence Monitor 2018 die we deze week bij WUA lanceerden naast desktop-rankings ook de customer experience-rankings op smartphone terug in bijna alle onderzochte branches. Er vallen mooie lessen te trekken uit deze mobiele ranglijsten. Wat kun je leren van de smartphone-toppers uit deze editie van de monitor?

In dit artikel laten we de best scorende aanbieders zien op smartphone in vier van de zeven onderzochte branches in de Digital Excellence Monitor. Het uitroepen van de winnaars gebeurt op basis van een eindscore, gebaseerd op een gemiddelde van de thema’s Look&Feel, Aanbod en Merk.

1. ANWBCamping.nl: beste ervaring bij reis zoeken

Branche: Travel

Wanneer consumenten op hun smartphone op zoek gaan naar een camping in Frankrijk die het beste bij ze past, hebben ze overall op ANWBCamping.nl de beste ervaring. Het vertrouwen in het klassieke ANWB-merk blijft groot. Dit doet het bedrijf bijvoorbeeld door scores te laten zien die bezoekers controle geven en een indicatie van kwaliteit. De consument heeft bovendien het idee dat het aanbod ruim is. De handige filters en het benoemen van het aantal campings en locaties dragen hieraan bij. Ook iconen en tekst zorgen ervoor dat je snel een beeld krijgt van het type camping.

Snel overzicht en direct inzicht in de kosten op ANWBCamping.nl

De mobiele website-bezoekers geven over ANWB Camping het volgende aan:

  • “Betrouwbaar, goed te gebruiken, veel aanbod.”
  • “Snel overzicht met foto, direct inzichtelijk wat de kosten zijn en overzicht van geboden accommodaties in één oogopslag.”
  • “Mooie website, veel overzicht. Je kan zien dat ze deskundig zijn.”

2. ANWB.nl scoort ook hoog in verzekeringen

Branche: Insurance

Ook in de verzekeringsbranche zit ANWB op de troon. De goede scores die de website behaalt, zijn afkomstig uit de oriëntatie naar een autoverzekering. ANWB.nl scoort hoog op merk, het bedrijf is duidelijk herkenbaar door het kleurgebruik, passend beeldmateriaal en persoonlijke tone of voice. Daarnaast is de klant blij met het aanbod. De verschillen met de nummer twee uit de ranking van de verzekeringsbranche zijn echter nihil. Monuta.nl scoort beter op Look & Feel, maar ANWB wint de wedstrijd door een iets hogere score op Merk.

ANWB: vertrouwd en duidelijk

Dat ANWB een sterk merk is, zie je terug in de reacties van de respondenten:

  • “Het totaalbeeld is geweldig om door te nemen. Je wordt vrolijk van deze website.”
  • “Ziet er leuk uit, vakantiegevoel!”
  • “Fijne organisatie, voelt warm aan. Helder leesbare teksten. Alles is makkelijk te vinden.”
  • “Vertrouwd, duidelijk, leuke no-claim korting.”

3. Aanbod Telfort.nl spreekt consument aan

Branche: Telecom

Met een klein afrondingsverschil voert Telfort.nl deze top-3 aan. In de oriëntatie naar een telecompakket doet de website het vooral goed op het thema Merk, zelfs net iets beter dan het bekende KPN. Maar ook op Aanbod is Telfort.nl goed bezig. De consument vindt de productnavigatie duidelijk op alle pagina’s en specifiek op de homepage.

Toegankelijk en duidelijk aanbod, aldus de bezoeker van Telfort.nl

Niet alleen de productnavigatie is duidelijk, maar ook het aanbod. Verder zeggen bezoekers het volgende:

  • Prijs en kwaliteit zijn zeker in verhouding.”
  • “Duidelijk qua aanbod en overige info.”
  • “Bekend, groot, professioneel.”
  • “Ze lijken mij klantgericht en een goede service te bieden.”
  • “Het bedrijf is toegankelijk en makkelijk te bereiken, via mail, telefoon en social media.

4. ASNBank.nl is kort en bondig op mobiel

Branche: Finance

Een verbluffend resultaat zien we bij ASNBank.nl: ze slepen de winst binnen op smartphone en stijgen maar liefst twintig plekken ten opzichte van vorig jaar. De klant vindt de website rustig, simpel en overzichtelijk: in twee stappen ben je bij het openen van een rekening. Ook ziet de website er mooi uit, verwachten de klanten een passend product te vinden en komt het bedrijf sympathiek over. Dit komt door het heldere taalgebruik en de iconen die overal doorgevoerd worden.

De ASNBank is kort en bondig op mobiel

De bank profileert zich als duurzame bank en dat wekt sympathie op. Daarnaast zeggen bezoekers ook dit:

  • “Duidelijk waar ze voor staan, duidelijk aanbod, duidelijk wat het kost.”
  • “Korte bondige verhaalblokjes, duidelijke blokjes over duidelijk onderwerp, werkt meteen goed op smartphone.”
  • “Het komt meteen vrolijk en positief over.”

Wil je meer weten over alle scores mét analyses op smartphone, maar ook op desktop? Download hier de Digital Excellence Monitor 2018 en leer van de allerbeste aanbieders op online customer experience van het afgelopen jaar.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!