Dit gebeurde er in september op social media

30 september 2015, 13:30

Wat werd er op en over sociale media geschreven?

De festivals en vakanties liggen achter ons en dus was er in september weer volop ruimte voor zinvolle discussies op sociale media. Toch? Nou ja, beoordeel zelf maar, want ik heb – net als vorige maand – weer de hele maand samengevat in één blogpost. Ik zoom onder andere in op Rabobank, GeenPeil, disliken, iOS 9, voetbal en onze vloggende premier.

Merken op social

Rabobank lanceerde een nieuwe app voor internetbankieren. Dat leverde een hoop negatieve reacties op. Rabobank maakte namelijk dezelfde fout als wat Mark Zuckenberg zijn grootste fout ooit noemde, aldus Tweakers-journalist Arnoud Wokke. Indicia maakte een korte analyse van wat de online reacties waren.

SBS6 zendt sinds dit seizoen de Champions League uit, maar had moeten weten dat voetbal een gevoelig onderwerp is. Teveel reclame en slechte analytici, vinden socialmediagebruikers althans. Dus werd SBS, met name tijdens PSV – Manchester United, hard aangepakt online. Dit waren de trending topics:

De start van het televisieseizoen noopte me tot een andere analyse: is er een correlatie tussen kijkcijfers en socialmediabuzz? Het antwoord is een overduidelijke nee. Sowieso gedragen we ons per programma anders en dat is maar goed ook.

Vorige keer schreef ik nog enorm positief over Volkswagen, maar deze maand lag het merk onder vuur (#DieselGate). Deze leuke Facebookpost schoot dan ook in het verkeerde keelgat bij hun fans (zie reacties).

Een meisje met een telefoonhoesje in de vorm van een pistool leidde tot paniek op Schiphol. Blendle-oprichter @blankesteijn bracht live twitterverslag uit. Deze tweet zorgde voor een positieve sentimentpiek tussen het negatieve geluid:

iOS 9 werd geïntroduceerd en de reacties waren wisselend. Opvallend was dat de adblocker amper werd besproken op social, terwijl het in de vakmedia wél een issue was.

Facebook ging afgelopen maandagavond down. Voor degenen die nu op een geboortegolf hopen over negen maanden heb ik slecht nieuws: iedereen ging namelijk twitteren. Om precies te zijn: 376.548 mensen wereldwijd.

De sociale netwerken zelf

Daar is ‘ie dan: de dislike-knop op Facebook is aangekondigd! Of eigenlijk: de sorry-knop, een knop waarmee je met één druk je medeleven kunt aangeven. Vaderlands trots Hyves had zo’n knop trouwens jaren geleden al

Échte innovaties waren er ook bij Facebook: je kunt livestreamen, 360-graden video’s delen en er wordt gewerkt aan een virtual reality-app. Voor de bloggers is Facebook Notes verbeterd en visueel ingestelde mensen kunnen binnenkort werken met tijdelijke profielfoto’s. Uiteraard werd er ook aan bedrijven gedacht: Facebook Pages kreeg een make-over voor mobiel, de advertentiemogelijkheden werden uitgebreid en je krijgt als adverteerder voortaan volledige zichtbaarheid. En dat allemaal óók in Afrika.

360 Video on Facebook

Posted by 360 Videos on Facebook on Tuesday, September 22, 2015

Twitter kwam deze maand met een directe koopknop (zonder tussenkomst van een website) en met custom emoji’s voor adverteerders (voorbeeld: #shareacoke). Om het gebruik toe te laten nemen, kwam een who to follow‘-suggestie, werd een nieuwe vormgeving aan de deelknoppen doorgevoerd en – meest saillant – krijgt de samenwerking met Google steeds meer vorm voor het realtime brengen van nieuws. Voor meer veiligheid ging Twitter over op https en hier lees je wat dat betekent voor marketeers. Op 8 oktober wordt Project Lightning gepresenteerd. Voor de verdere toekomst wordt er druk gespeculeerd, bijvoorbeeld over het opheffen van de 140-tekenslimiet.

Wellicht heb je het al gezien, maar de eerste Instagramadvertenties zijn een feit. En dat gaan er alleen maar meer worden, ze gaan langer duren en er is ruimte voor call-to-actions. Verder hebben de privéberichten een upgrade gekregen (Instagram Direct), zodat Instagram niet alleen een volwaardig marketing-, maar ook een volwaardig klantenservicekanaal wordt. Kritiek blijft er ook: de foto’s zijn nep en Instagram verwijdert zelf foto’s. Daar zullen ze zelf niet om malen, zolang de aantallen gebruikers zo hard blijven groeien.

Zag je rare avatars in je timeline voorbij komen? Is iets nieuws van Snapchat waar ze 150 miljoen voor betaalden (gezichtsherkenning). En ze vonden een nieuw verdienmodel. Twijfel je over de kracht van Snapchat? Zie hier hoeveel traffic Buzzfeed krijgt op hun site via Snapchat.

Tot slot nog wat nieuws van andere sociale netwerken. Tumblr maakte rebloggen toegankelijker, LinkedIn rolde een verbeterde berichtendienst uit, Periscope werkt aan een app voor Apple TV en Pinterest wil niet achterblijven op de advertentiemarkt.

Wat ons verder bezig hield

We gaan naar de stembus dankzij GeenPeil. Opvallend is dat GeenPeil amper werd besproken op nieuwssites (weinig free publicity) en ze weinig budget hadden. Hoe verzamel je dan 450.000 handtekeningen? Via sociale media natuurlijk!

Voetbal hield ons bezig. In positieve zin genoten miljoenen mensen van PSV – Manchester United en dat werd zo de meest besproken voetbalwedstrijd dit seizoen. Ondanks SBS6. Iets minder vrolijk werden we gestemd door de kwalificatiewedstrijden tegen IJsland en Turkije:

De Paus was in de Verenigde Staten en daarom lanceerde Twitter speciale hashflags. Overigens waren onze koning en minister-president ook in de VS. Laatstgenoemde ging zelfs vloggen, maar daar was niet iedereen enthousiast over.

De vluchtelingenproblematiek werd uiteraard ook op sociale media uitgebreid besproken. Dat de meningen sterk uiteenlopen, is duidelijk te zien in onderstaande grafiek. Ook dat 2 september, de dag van dé foto, het startschot was voor het echte debat.

De festivalzomer is definitief voorbij. En wat hebben we genoten en wat wisten we dat goed te delen op sociale media. Maar los van de festivals, we communiceren sowieso steeds meer foto’s via sociale media. Niet alleen zie je dat in de opkomst van Instagram, maar ook op Twitter worden foto’s steeds populairder.

Voor mensen die sceptisch zijn over de toekomst van Twitter: #piggate bewees de kracht van het netwerk. Aantijgingen aan het adres van David Cameron werden uitgebreid besproken op Twitter, terwijl de andere netwerken zich daar een stuk minder goed voor leenden. Lees hier de analyse.

Tot volgende maand!

Rens Dietz
Marketingmanager bij Coosto

Rens werkt als marketeer bij Coosto. Coosto levert één tool voor alle social media toepassingen zoals monitoring, webcare en publishing. De Coosto-data bieden dag in dag uit waardevolle statistieken voor Rens om over te schrijven.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!