Direct aankopen op Facebook dankzij aanbevelingen en nieuwe call-to-action-buttons

25 oktober 2016, 11:00

Vorige week kondigde Facebook aan dat het ‘recommendations’ en nieuwe call-to-action-buttons lanceert in de VS. Deze nieuwe ontwikkelingen laten zien dat Facebook zich nog meer gaat richten op hun ‘native’-strategie. Wat houdt het in en hoe zou dit in Nederland eruit komen te zien?

Krijg aanbevelingen van je vrienden

Om Facebook nog meer social te maken dan dat het al is, maakt het platform het nu mogelijk aanbevelingen te krijgen van je vrienden als je even niet weet wat je met je vrije tijd aan moet. Onderstaande video legt uit hoe het werkt.

Kortom: je stelt een vraag in een post. Facebook herkent deze post door bepaalde woorden, zoals “waar”, “waarom” en “wat”. De mogelijkheid om aanbevelingen te krijgen wordt automatisch toegevoegd aan je post, zodat vrienden bedrijven met een Facebook-pagina kunnen taggen in de comments. Een linkshare klapt open, zodat je makkelijk op de Facebookpagina van het aanbovelen bedrijf kunt klikken. Alle getagde bedrijven die een adres hebben toegevoegd aan hun Facebookpagina, worden automatisch op een kaart gezet die bij de post wordt gevoegd.

Niks nieuws an sich, alleen dat de kaart wordt toegevoegd en je deze met je vrienden kunt delen.

Nieuwe call-to-action-buttons

Aan call-to-action-buttons als “contact opnemen” of “shoppen” zijn we nu wel gewend. Tijd voor wat nieuws, dacht Facebook. Het platform heeft diverse integratiepartners aangetrokken, zoals Delivery.com, BookingBug en TalkLocal. Hierdoor hoef je de app niet meer te verlaten om iets te bestellen of een afspraak te maken.

nieuwe call to action buttons facebook

De nieuwe call-to-action-buttons van Facebook

Facebook biedt de volgende nieuwe mogelijkheden:

  • Eten bestellen. Elk restaurant dat gebruikmaakt van Delivery.com (vergelijkbaar met Thuisbezorgd.nl) kan deze call-to-action-button gebruiken. Wanneer je erop klikt, plaats je in de Facebook-omgeving een bestelling middels Delivery.com.
  • Een afspraak maken. Wanneer je klikt op deze call-to-action button, wordt je verwezen naar Facebook Messenger om daar in contact te komen met het bedrijf en een afspraak te maken via bijvoorbeeld BookingBug.
  • Een offerte aanvragen. Ook hier wordt je verwezen naar Facebook Messenger om in contact te komen met het bedrijf. Een offerte opvragen doe je middels TalkLocal of een andere aangesloten partner.
  • Kaartjes kopen. Doordat Facebook Fandango, Ticketmaster en Eventbrite heeft geïntegreerd, koop je voortaan kaartjes in de Facebook-omgeving. Deze functie is ook te gebruiken in een Facebook-event.

Binnenkort nog meer nieuwe toepassingen

De aanbevelingenfunctie en nieuwe call-to-action-buttons zijn sinds vorige week beschikbaar in VS. Facebook geeft aan de komende maanden nog meer toepassingen te lanceren. Deze zijn volgens Facebook allemaal ontworpen om het ons ze makkelijk mogelijk te maken.

This is the first step, and over the coming months we’ll be launching even more new features that will make it easier to get things done, make confident decisions and communicate directly with businesses on your time en terms.

Facebook borduurt voort op ‘native’-strategie

Facebook timmert hard aan de weg om ervoor te zorgen dat je de app voor niks en niemand meer hoeft te verlaten. Laatst brachten ze bijvoorbeeld hun Events-app uit. Door middel van de nieuwe integratiemethoden koop je tickets nu ook in-app.

Vorige maand lanceerde Facebook daarnaast zijn Marktplaats-achtige app: Marketplace. Met deze app gaat Facebook in Amerika de concurrentie aan met Craigslist, een platform waarop je vacatures, huizen en producten vindt.

Ook bouwt Facebook de Messenger-app verder uit met de introductie van een chatbot en de integratie met diverse platforms. KLM maakt hier bijvoorbeeld al veel gebruik van om vliegtickets te verzenden, passagiers te laten inchecken en de vluchtstatus te communiceren.

Hoe zal het in Nederland eruit zien?

Stel, je hebt geen zin om te koken, maar weet nog niet waarin je wel zin hebt. Je post een vraag op Facebook en een vriend beveelt een goede pizzeria in de buurt aan. Je klikt erop en ziet een call-to-action button staan: “eten bestellen”. Je klikt erop en komt direct in de Thuisbezorgd-omgeving, waarin je met 2 drukken op de knop jouw pizza hebt besteld. Daarna keer je weer terug naar Facebook om je vrienden te vertellen dat je een dikke vette pizza hebt besteld. Ideaal?

Of deze ontwikkelingen door gaan zetten naar de rest van de wereld is nog de vraag, maar ik vraag me af hoe dit in Nederland eruit zou komen te zien. Een koppeling met Thuisbezorgd.nl of Hungry.nl is wel makkelijk, maar zitten restaurants daar nou echt op te wachten? Hebben zij niet liever dat een persoon op Facebook direct bij hen bestelt in plaats van bij een tussenpersoon? Die tussenpersoon kost tenslotte ook geld.

Persoonlijk vind ik dat Facebook met deze ontwikkelingen goed nadenkt over de toekomst van hun platform en dat zij bedrijven hiervan op een goede manier laten profiteren. Hoe denken jullie dat deze toepassingen in Nederland worden geïntegreerd?

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Sander

    Het is vanuit de business van Facebook bekeken erg slim en het zal Nederlandse -en andere- bedrijven zeker omzet opleveren. Het maakt ze echter, net als bij Google, steeds meer afhankelijk van het platform. Uiteindelijk ga je er ook voor betalen en dan wordt het minder leuk die afhankelijkheid. De grote techbedrijven vormen zo immers steeds meer een olichargie en dat is op de lange termijn niet goed voor bedrijven noch consumenten.


    26 oktober 2016 om 08:00
    alicekaal

    Wat gaaf Danny! Op onze Facebookpagina’s is het nog niet beschikbaar, maar zodra het kan, duik ik er direct in. #kansen 😀


    27 oktober 2016 om 06:52
    remontoknaKa

    Проседание, затирание, прогибание повреждение герметичности (продув, сквозняк) оконных створок – все это обыкновенное событие, то которое со временем случается во всех металлопластиковых окнах и дверях. И их соответственно рекомендуется корректировать (обслуживать), с тем чтобы избежать, в будущем, дорогого проведения ремонта.

    Это в целом как в авто процесс прохождения тех осмотра : если в положенное время не поменять масло, не ликвидировать стук или посторонний шум – последствия могут быть грустными другими словами трагическими. (в частности замена масла раз в год или раз в 10000 км. – по стоимости к примеру 957 грн. Но ремонт двигателя обходится 9557 грн.) У нас трудятся высокопроффесиональные специалисты, именно они несомненно помогут решить любую трудность и ублажить даже самого прихотливого заказчика Заказывайте ремонт пластиковых окон киев у нас, у проффесионалов.

    Заказать почему потеют пластиковые окна у нас про это все написано


    21 februari 2017 om 14:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!