De WUA! Top 100 Websites 2013: Bol.com beste website van Nederland

3 september 2013, 04:59

In de WUA! Top 100 Websites 2013 staat bol.com op nummer 1, net zoals vorig jaar. In de lijst is er echter heel wat gewijzigd; grote partijen vallen buiten de top 10, kleinere partijen komen binnen op nummer 4. In dit artikel zoomen we in op drie van de 7 branches die we onderzocht hebben: Banken, Retail en Travel. Hoe staan ze ervoor, wat doen ze goed?

Klik op de tabellen voor een grote weergave.

De WUA! Top 100 websites 2013 is opgesteld op basis van 58 onderzoeken waarin 6.290 respondenten gezamelijk 26.631 webbeoordelingen hebben gegeven over 3.593 verschillende websites.

In 2011 scoorde Booking.com een stevige 8,3 in de travelbranche. De bookingssite voor vakantie- en hotelboekingen was toen in de algemene lijst ook de winnaar van de WUA! Top 100 Websites. In 2012 domineerden Bol.com en Booking.com met afstand de algemene top 100 lijst, in 2013 zitten heel veel aanbieders heel erg dicht op elkaar: het is bijna too close to call… Wel duidelijk is dat Booking.com behoorlijk naar beneden is getuimeld in de algemene Top 100 lijst: van positie nummer 2, net na Bol.com in 2012, naar positie nummer 10 in 2013.

Klik op de tabel voor een grote weergave.

Banken

ABN AMRO is heer en meester in de bankensector en stoot ASN Bank, de winnaar van vorig jaar, van de eerste plaats. ABN Amro is aan een opmars bezig: in 2011 stond de bank nog op de vierde plaats, vorig jaar nam de bank de derde positie in en in 2013 is de bank de nummer 1. ABN AMRO wordt op de voet gevolgd door de Rabobank, die weer in de top 3 meedoet dit jaar.

Ook WestlandUtrecht Bank lijkt aan een mooie opmars bezig: in 2012 stond deze financiële instelling nog op positie 11, maar het bedrijf verbeterde de Web Performance met 0,8 punten en schuift op naar nummer 5 in de bankensector. De branche-aanvoerder van vorig jaar, ASN Bank, keldert van positie nummer 1 naar positie nummer 9. De Web Performance Score is een vol punt onderuit gegaan van een mooie 7,5 naar een 6,5.

Verder, en dat mag ook gezegd worden, lijkt de bankensector qua performance van de websites en positie ten opzichte van vorig jaar redelijk stabiel. Iets wat je niet zou verwachten in een tijd waarin banken onder vuur liggen en er nog overal sprake is van economische neergang of bijzonder pril herstel.

Retail

Over retail is al het een en ander gezegd: Bol.com is de winnaar in deze branche en het is misschien voor velen wel duidelijk wat er allemaal goed gaat bij bol.com. Al 3 jaar op rij is het bedrijf heer en meester in de retailbranche, al twee jaar op rij heeft het de beste website volgens consumenten die zich online oriënteren naar producten. Uit de onderzoeken die WUA! uitvoert, komt een duidelijk beeld naar voren van wat bol.com goed doet.

Het verkoopproces werd afgelopen jaar verder geoptimaliseerd, voor nieuwe klanten werd een volledig nieuwe checkout-omgeving gebouwd die ze nog gemakkelijker van A naar B leidt. Het winkelaanbod werd verder uitgebreid terwijl de mogelijkheid tot het afhalen van bestellingen bij Albert Heijn ook gemeengoed aan het worden is. Tel daar nog de belofte bij op dat je als je vóór 23.00 bestelt, je pakketje de volgende dag in huis hebt en je hebt een retailer die een voorbeeld is voor velen. Ook waar het service en uniformiteit in uitstraling betreft, ondanks de vele partners.

Op Bol.com en via nieuwsbrieven ontvang je ook vaak acties. Het aardige is dat een actie bij hen ook echt een actie is: 40 procent korting = 40 procent korting. Bol.com gebruikt op alle landingspagina’s van productcategorieën heel duidelijk een service en een aanbiedingsinsteek: als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een laptop zie je uitleg, keuzehulpen, vergelijkers, aanbiedingen, merkenpagina’s, maar ook de usp’s van bol.com: geen verzendkosten, tot laat bestellen en morgen in huis, 30 dagen bedenktijd, achteraf betalen, enzovoort.

Travel

In de travelbranche is Belvilla met stip de WUA! Top 100 Websites binnengekomen. Er wordt al langer reclame gemaakt voor deze site, maar kennelijk werpt dat nu pas vruchten af. Ook HotelSpecials doet het ten opzichte van de vorige editie erg goed: de hotelsite stijgt van positie 13 naar positie 3.

Net als in de rest van de Top 100 dit jaar zien we dat de algemene cijfers voor de websites in de travelbranche erg dicht bij elkaar liggen: de nummer 10 Sunweb scoort een nette 7,2, terwijl de nummer 1 Belvilla.nl een 7,6 op de borden zet. In de travelbranche zien we nog meer verschuivingen in de top 10: CenterParcs.nl komt nieuw binnen op nummer 7, Booking.com is naar een vijfde plaats verstoten terwijl het vorig jaar met een 8,2 nog op de nummer 1 in de travelbranche stond en in de algemene lijst alleen Bol.com boven zich hoefde te dulden. Ook Arke.nl tuimelt omlaag: van nummer 3 naar nummer 6, terwijl de Web Performance van deze aanbieder wel met eentiende is verbeterd.

Conclusie

De grootste veranderingen in de WUA Top 100 lijst ten opzichte van vorig jaar vinden plaats in de travel- en retailbranche. De bankensector lijkt tamelijk stabiel. En een ander interessant onderzoeksgegeven: er zijn heel wat bedrijven in de travelbranche (maar ook in andere branches) die hun websites qua Web Performance Score hebben verbeterd, maar toch zijn teruggevallen in de algemene lijst. Ook de nummer één van dit jaar, Bol.com, heeft een lagere score: werd er vorig jaar nog een 8,2 gescoord, dit jaar moet de grootste e-tailer van Nederland het doen met een 7,6. Worden consumenten kritischer en nemen ze met minder genoegen? Word het eisenpakket dat men aan een prettige website-ervaring stelt uitgebreid?

De complete rapportage is gratis te downloaden op www.wua.nl/top100. Hierin staan alle scores in detail en gebenchmarkt ten opzichte van alle andere websites.

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie

4 Reacties

    Geert van der Heide

    Ik vraag mij af hoe websites zoals fleurop.nl en Kwik-Fit.nl in de top 10 van deze lijst komen? Anno 2013 is het toch niet meer dan gebruikelijk om minimaal een mobiele website te hebben, dat hebben beide websites niet.


    3 september 2013 om 19:47
    Arjan van der Meer

    Je hebt helemaal gelijk Geert, daar wordt hard aan gewerkt op dit moment.


    4 september 2013 om 09:38
    Susanne

    Is er ook een onderzoek naar b-2-b sites.

    Lijkt mij heel interessant 🙂


    3 februari 2014 om 22:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!