De Week van Koot: Mark Ritson, Daniel Kahneman en een do-it-yourself coffeeshop

De Week van Koot: Mark Ritson, Daniel Kahneman en een do-it-yourself coffeeshop

Op een van de slides uit de presentatie van Mark Ritson die we bij nummer zeven hieronder bespreken, staat een wonderschone uitspraak van David Abbott: “Shit that arrives at the speed of light, is still shit”. Hier is weer de update met het laatste nieuws van deze week.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot 'wat moet worden besproken'.

#1 a16z. De afkorting staat voor Andreessen Horowitz, een van de grootste en meest bekende venture capital-investeerders als het gaat om de tech-industrie. Jaarlijks organiseert a16z een summit waarin de toekomst van het internet en de overige digitale ontwikkelingen worden besproken. Ook dit jaar hebben ze alle presentaties van deze summit online gezet zodat ook de rest van de wereld kan meekijken. Heerlijke content voor de iedereen die interesse heeft in dit onderwerp. Vooral het gesprek van oprichter Marc Andreessen met een van de grootste denkers als het om de toekomst gaat, Kevin Kelly, is meer dan interessant.

#2 Adobe Spark. Adobe Spark is een handige tool om social media-posts, social websites en video te produceren. Je kunt het zelfs gratis testen om een idee te krijgen wat je er allemaal mee kunt doen. Naast deze tools hebben ze een aardig verhaal gemaakt over hun visie wat de komende trends zijn voor de toepassingen van social media. Je kunt er zelfs iets lezen over wat zij benoemen als social media ‘first’. Social media als de branded homepage. 

Rutger Bregman trekt as we speak met een theatertour door Nederland

#3 Journalisten ‘on stage’. We zien al langer de trend dat journalisten naast leveranciers van goede content ook als persoon steeds belangrijker worden voor de media. Noem het personal branding. Niet alleen krijgen ze meer bekendheid, ze gaan ook zelf op zoek naar een groter podium. Rutger Bregman trekt as we speak met een theatertour door Nederland en bijvoorbeeld Huib Modderkolk is ook vaak te vinden op de grote podia met zijn onderzoek naar de gevaren van de digitale wereld. Dit alles blijkt ook een internationale trend te zijn volgens NiemanLab. Een niet zo voor de hand liggende beweging maar als je er iets langer over nadenkt wel logisch. News on stage. Misschien een idee voor de komende bedrijfsevents?

#4 Search Ads. Het zal velen van jullie deze week zijn opgevallen dat Google de labeling van de zoekresultaten visueel heeft aangepast. Op mobile werd vorig jaar al doorgevoerd, nu voor de desktop. De nieuwe resultatenpagina zien er visueel inderdaad een stuk strakker uit, maar het verschil tussen organisch en gekocht zoekresultaat is bijna niet meer te zien. Kassa dus!

#5 Gacha gacha coffee. Nieuw! Een do-it-yourself coffeeshop. In Japan is een nieuw koffieconcept geïntroduceerd waarbij er geen medewerkers meer in de shop staan maar de klant zelf alle keuzes kan maken en ook nog verantwoordelijk is voor zijn eigen koffie. Gacha gacha coffee. 

Steeds meer mensen willen uiting geven aan hun gevoel 

#6 Statement T-shirt. Wat een briljant idee. Je bent leverancier/designer van kleding. Je ziet dat steeds meer mensen uiting willen geven aan hun gevoel. Social media zijn naast de openbare weg een prima plek om duiding te geven aan dit gevoel. Vooral via een statement. Carlings komt met een T-shirt waarbij je via augmented reality je eigen statement kunt kiezen en die meteen kunt delen via je eigen social-mediakanalen. 

#7 Mark Ritson. Anderhalf uur lang de marketingprofessor uit Australia. Voor alle fans en liefhebbers. Wat zijn de belangrijkste factoren die de effectiviteit van marketingcommunicatie bepalen? Mark Ritson neemt je in dit videoverhaal mee in zijn gedachtegoed. En natuurlijk ontkomen we dan niet aan bekende gasten zoals Byron Sharp en Peter Field en Les Binet. En zelfs nog een stukje over lange termijn en korte termijn. Dat heeft vast iets te doen met het rechter- en linkerbrein. 

#8 State of Mobile. App Annie is de marktleider als het gaat om app-data en in het verlengde daarvan mobile data. Dus als app Annie met een rapport komt met de state of mobile in 2020 dat moet daar vast een aantal interessante zaken uit te halen zijn. De double digit-groei van tijdsbesteding aan mobile, de enorme groei van de games-industrie, een bedrag van 240 miljard dollar in advertentievolume en de opkomst van streaming video. Dit en nog veel meer in dit rapport. Je kunt het ook hier (pdf) downloaden. 

#9 Daniel Kahneman. In deze podcast of YouTube video het interview van Lex Fridman met Daniel Kahneman. System 1 and system 2 is waarschijnlijk de pavlovreactie als je de naam Kahneman hoort. En terecht. Maar deze mooie denker heeft nog veel meer te vertellen in het gesprek met Lex Fridman, die overigens werkzaam is bij het MIT als researcher in human-centered AI, deep learning, autonomous vehicles & robotics. 

Schrijf eens een toekomstbrief aan jezelf

#10 Future me. De beste manier om aan te tonen dat de tijd sneller gaat dan je denkt is om een toekomstbrief aan jezelf te schrijven. En bepaal dan even het moment dat je in de toekomst die brief aan jezelf in je mailbox vindt. Zo leuk!

Tot volgende week!


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.