De week op social: Facebook vermindert bereik bedrijvenpagina’s, Google Assistant overal beschikbaar

13 januari 2018, 08:00

Welkom bij deze nieuwe editie van de wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: Facebook geeft bedrijvenpagina’s minder bereik in de nieuwsstroom, Google voegt betaalmogelijkheden samen als Google Pay, Google rolt Google Assistant uit naar meer devices en Facebook test een lokale nieuwsstroom in mobiele app.

Facebook geeft bedrijvenpagina’s minder bereik

Facebook schrikt deze week de marketingwereld op met de aankondiging van een impactvolle wijziging in de nieuwsstroom. In een korte nieuws-update voor bedrijven licht Adam Mosseri, head of News Feed bij Facebook, toe wat bedrijvenpagina’s op Facebook te wachten staat. Hij begint zijn toelichting met de opmerking dat Facebook gebouwd is om ‘mensen’ dichter bij elkaar te brengen. Hij vervolgt met de woorden:

“With this update, we will also prioritize posts that spark conversations and meaningful interactions between people.”

Voor de oplettende lezer: geen enkel woord over bedrijven. Maar dan komt het:

“Because space in News Feed is limited, showing more posts from friends and family and updates that spark conversation means we’ll show less public content, including videos and other posts from publishers or businesses.”

Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, kondigde de wijziging aan met een persoonlijk bericht. In het bericht licht Zuckerberg de koerswijziging als volgt toe:

“I’m changing the goal I give our product teams from focusing on helping you find relevant content to helping you have more meaningful social interactions.”

Hoewel deze aankondigingen geen specifieke details prijsgeven, is de koers die Facebook nu gaat varen duidelijk. Voorkeur voor persoonlijke interacties boven publieke content. Met andere woorden: bedrijvenpagina’s met weinig tot geen reacties op hun berichten, zullen nagenoeg onzichtbaar worden in de nieuwsstroom.

Wat betekent dit nu voor jou als marketeer? Dat is nog moeilijk te voorspellen. Wel lijkt het erop dat bedrijven meer advertentiebudget nodig zullen hebben als ze hun publiek willen bereiken op Facebook. Het zal ook betekenen dat Facebook niet meer de traffic-driver is voor publieke content. De tijd voor revisie van je Facebook-strategie is aangebroken.

Is dit het einde van de nieuwsstroom voor bedrijven? Mosseri stelt ons voorlopig gerust met de verwijzing naar een recente test waarbij alle content van pagina’s naar een Explore Tab werd verplaatst. Volgens hem is deze update niet vergelijkbaar met deze Explore Tab-test. De tijd zal leren hoe deze koerswijziging gaat uitpakken voor bedrijven op lange termijn.

Wat is jou gedachte over deze Facebook-update? Laat het ons weten in een reactie.

Bron: Facebook

Google voegt betaalmogelijkheden samen

Google Pay

Google wil betalen eenvoudiger maken met de introductie van Google Pay. Als je wel eens iets gekocht hebt via Google Play of de Google Store, ben je bekend met de online betaalmogelijkheden van Google. Als je betaalmogelijkheden zoals een creditcard koppelt aan je Google-account, kun je dat betaalmiddel direct selecteren bij je online aankoop via één van de Google-outlets. Met Google Pay zijn die betaalgegevens nu direct te gebruiken met een druk op de knop Google Pay. Volgens Google een snellere en eenvoudigere manier voor online betalen.

Bron: Google

Google rolt Google Assistant uit naar meer devices

Google Assistent is de persoonlijke voice-activated Google die je zoekopdrachten kunt geven of vragen stellen. Volgens Google is Assistent momenteel beschikbaar op meer dan 400 miljoen devices. Tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas deze week, presenteerde Google hoe je Assistant in de toekomst kunt raadplegen.

Zo rolt Google Assistant verder uit naar voice-activated luidsprekers van de merken Altec Lansing, Anker Innovations, Bang & Olufsen, Braven, iHome, JBL, Jensen, LG, Klipsch, Knit Audio, Memorex, RIVA Audio en SōLIS. Daarnaast zal Google Assistant toegankelijk zien via touchscreen-schermen, door een samenwerking met bedrijven als JBL, Lenovo, LG en Sony.

Google Assistant is al beschikbaar via Android TV’s. Google meldt een verdere uitrol naar meer Android TV-merken, waaronder LG. Google kondigt verder aan dat Assistant ingebouwd wordt in koptelefoons van de merken Jaybird, JBL, LG en Sony. Daarnaast komt Google Assistant beschikbaar via de mobiele app Android Auto, speciaal voor auto’s.

Bron: Google

Facebook test lokale nieuwsstroom in mobiele app

Facebook Today In

‘Today In’ is een nieuwe test van Facebook om lokaal nieuws op een speciale plek aan te bieden via de mobiele app. Facebook-gebruikers in zes steden, (Billings, Montana; Binghamton, N.Y.; Little Rock, Arkansas; New Orleans; Olympia, Washington en Peoria, Illinois), kunnen vanaf nu een notificatie ontvangen van ‘Today In’ of het lokale nieuws openen via het ‘Meer-menu’ in hun app.

Het lokale nieuws is een selectie van berichten gepubliceerd door lokale uitgevers (die geselecteerd zijn via een algoritme) en berichten van samenwerkingspartners uit het nieuwsteam van Facebook.

Bron: AdWeek

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!