De nieuwe hype bij kids: Musical.ly

8 augustus 2016, 06:00

Een paar weken geleden kwam mijn dochter (8) naar me toe: “Mama, ik wil een account op Musical.ly”. Voor iedereen die nog niet weet wat Musical.ly is, het is een relatief nieuw sociaal netwerk dat razend populair aan het worden is onder kinderen die op de basisschool zitten. Met Musical.ly kunnen ze zich een ster voelen door te dansen en te playbacken op hun favoriete muziek. Dit levert uiteindelijk een video op van 15 seconden die weer bewerkt en gedeeld kan worden met volgers via de Musical.ly-app, maar ook via Instagram, Facebook of een ander sociaal netwerk. Vrienden, volgers of BFF’s (best fans forever) kunnen een video waarderen met likes (hartjes). Wie erin slaagt om veel hartjes te verzamelen, maakt kans op een plek in de ranglijst van ‘top musers’, dé sterren van Musical.ly.

Musical.ly is gelanceerd in 2014, maar na een restyle pas echt populair geworden in de zomer van 2015. Momenteel heeft het meer dan 100 miljoen gebruikers. Het gros van de gebruikers is tiener.

In Amerika staat de app al een jaar in de top-40 van de App Store en wisselt het regelmatig van plek met Snapchat en Instagram. In Nederland staat de Musical.ly-app momenteel op plaats 37 in de hitlijst. Een app om in de gaten te houden en wellicht nu al op in te spelen!

Bron: Business Insider

Volgens Mashable heeft de app heeft meer dan 10 miljoen dagelijkse gebruikers. Er zijn meisjes die al meer dan 11 miljoen volgers hebben en verrassend creatieve filmpjes maken. Een voorbeeld van een top muser is de 15-jarige @babyariel; een mooie compilatie van haar 100 Musical.ly-video’s zie je hieronder.

De tweeling Lisa en Lena (@lisaandlena) uit Duitsland hebben 7,34 miljoen fans en zijn inmiddels een eigen kledinglijn gestart. Met de app kunnen (veelal jonge) meisjes zomaar vanuit het niets een ster worden. Een dosis creativiteit, het liefst gecombineerd met goede ‘dance moves’ of een ander talent is hierbij wel belang.

Livestreaming via Live.ly

Momenteel zie je dat marketeers massaal inhaken op de livestreaming-mogelijkheden van onder andere Facebook, Snapchat en Periscope. Wil je de jonge doelgroep op een creatieve manier bereiken, dan is het wellicht interessant om eens te kijken naar de mogelijkheden van de nieuwe livestreamingdienst van Musical.ly: Live.ly.

De app Live.ly is in de eerste twee weken na de lancering al 2 miljoen keer gedownload en net zoals bij Persicope en Facebook is een livestream starten heel makkelijk. Klik op “Start a new broadcast” en vervolgens op “Go live” en je kunt starten met je livestream.

Zodra je een livestream start, krijgen al je volgers hiervan een melding. Overigens kun je bij meldingen in de Musical.ly-app ook een notificatie krijgen van livestreams van mensen die je niet volgt. De livestreams zijn te bekijken via Live.ly, maar ook direct via de Musical.ly-app. Livestreams van andere Live.ly-gebruikers kunnen eenvoudig gedeeld worden via Facebook, Twitter, Instagram of je kunt mensen uitnodigen via FB Messenger of WhatsApp.

Gebruikers kunnen elkaar tijdens de livestreams niet alleen hartjes (likes) geven, maar er zijn ook virtuele cadeautjes beschikbaar in de vorm van stickers.

Live.ly is een campagne gestart om een echte Live.ly superster te vinden. Het helpt gebruikers een hoger bereik te krijgen en de tien winnaars kunnen ook nog eens een zakcentje verdienen.

Trending tags

Door het volgen van de trending tags worden de gebruikers aangespoord hierop in te haken. Trending tags zijn momenteel #SaluteChallenge en #PikachuGo. Artiesten als Selena Gomez en Britney Spears starten campagnes op Musical.ly om hun nieuwe songs te promoten. Selena Gomez roept Musical.ly-gebruikers op een video te plaatsen met haar nummer “KillEmWithKindness”, waarbij ze haar persoonlijke favorieten beloont met een reactie.

Bij de campagne hoort uiteraard een link naar de iTunes-store, waar je direct het nummer van Selena Gomez kunt aanschaffen. Ook Jason Derulo is actief op Live.ly en Musical.ly (3,81 miljoen fans) om zijn nieuwe album te promoten. Momenteel geeft Flo Rida de gebruikers van Musical.ly als eerste de mogelijkheid om zijn nieuwe song “Zillionaire” te luisteren.

Hij heeft hierbij een samenwerkingsverband met Musical.ly gesloten waarbij de #ZillionaireChallenge gepromoot wordt. Gebruikers worden opgeroepen – net zoals bij de campagne van Selena Gomez – een creatieve video te maken en de juiste hashtag te gebruiken, zodat ze wellicht een like van Flo Rida himself krijgen.

Buiten het feit dat Musical.ly zeer interessant is voor artiesten en aanstormend talent, kan ik me ook andere campagnes voorstellen. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola, dat zijn wereldwijde zomercampagne “Share a coke and a song” mooi zouden kunnen doorvoeren op Musical.ly. Nike zou een campagne kunnen starten “Just do it”, waarbij ze gebruikers oproepen om hun beste sportvideo te uploaden.

Er zijn talloze mogelijkheden. Zo heeft Style Haul in samenwerking met Musical.ly de eerste style challenge gelanceerd, waarbij ze gebruikers oproepen om hun favoriete festivaloutfit te showen in een Musical.ly-video.

Kortom: wil jij als marketeer de jonge doelgroep bereiken, verdiep je dan eens in deze populaire app.

Aandachtspunt voor ouders

Maar misschien ben je niet alleen marketeer, maar ook ouder. Daarom een waarschuwing. Waar ik wel enigzins van schrok, is hoe sexy de jonge kinderen (8 tot 14 jaar) zich al gedragen. Er wordt wulps in de camera gekeken en de liedjes waarmee ze lipsynchroon meezingen, zijn regelmatig seksueel getint. Nu zullen de hele jonge kinderen dit niet begrijpen, maar ik vind het toch een aandachtspunt.

Wat veel ouders ook niet weten, is dat de app in hun eigen marketing de beelden van gebruikers van 13 jaar en ouder mag gebruiken voor commerciële doeleinden. Ook bij livestreaming weet je niet wat je dochter of zoon te zien krijgt. Tijdens het schrijven van dit artikel kijk ik samen met 5.520 andere Musical.ly-gebruikers naar een livestream van een 12-jarige jongen die alleen zwart beeld uitzendt en waarbij ik het vermoeden heb dat hij op bed ligt. Ik zie verder niks en buiten het gekraak van het bed hoor ik ook niks. Ondertussen ratelen de comments door “follow me”, “check out my musically”, “hey where are you”, “love u” en ga zo maar door. Ook heeft de gebruiker met zijn zwarte beeld inmiddels meer dan 600k hartjes (likes) ontvangen. And still counting…

Maar goed, dochterlief heeft inmiddels een gesloten account en maakt ontzettend leuke filmpjes. Ze zingt en danst en voelt zich elke dag als Ariane Grande.

Marjolein Bongers
Eigenaar House of Social Media | LinkedIn Keynote Spreker | LinkedIn Trainer | Beïnvloedingsdeskundige bij House of Social Media

Marjolein Bongers is sinds 2011 oprichter van House of Social Media (www.houseofsocialmedia.nl) en is een veelgevraagde en zeer bevlogen LinkedIn trainer. Ze is auteur van de bestseller LinkedIn Power. Ze helpt bedrijven & professionals om meer resultaat te halen uit LinkedIn via strategieën, trainingen en lezingen. Marjolein is tevens beïnvloedingspsycholoog en geeft lezingen en trainingen op welke manier je beïnvloedingspsychologie kunt inzetten via LinkedIn. Marjolein is officieel ambassadeur van LinkedIn Benelux en heeft de afgelopen acht jaar gewerkt voor zowel MKB bedrijven als voor RTL Z, Porsche, MARS Nederland, Schiphol Group, The Walt Disney Company, Raad van State en Radboud University. Daarnaast is Marjolein gastdocente voor diverse Hogescholen en Universiteiten en is ze als key-note spreker exclusief te boeken bij Quality Bookings. Specialties: LinkedIn, Employer Branding, Social Selling, Online Personal Branding, Beïnvloedingspsychologie

Categorie

6 Reacties

    Dick Evers

    Ik vind wel je account, maar mis je bijdragen…?


    8 augustus 2016 om 07:27
    Marjolein Bongers

    Dank voor de aanvulling Bram.


    8 augustus 2016 om 20:26
    Sara

    Musical.ly 1/100


    29 januari 2017 om 20:40
    chantie

    het is een leuke app ik doe het zelf elkedag


    19 juni 2017 om 06:54
    Karin

    Hallo, mijn dochter heeft ook een account aangemaakt. Deze is privé. Echter kunnen haar vriendinnen haar video’s niet zien, terwijl ze haar volgverzoek wel hebben geaccepteerd. Haar dans blijft op 0 staan. Hoe kan dit?


    2 november 2018 om 22:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!