De menselijke factor is cruciaal bij het succesvol vermarkten van innovaties

1 december 2014, 06:00

Wat je gemist hebt tijdens het innoMarketing Congres 2014

Innovatieve producten en diensten succesvol vermarkten is niet vanzelfsprekend. In een regio als Eindhoven, waar (technische) innovaties elkaar in hoog tempo opvolgen, neemt dit belang toe. Een van de meest bekende voorbeelden hoe het mis kan gaan is het Video 2000-systeem van Philips. Technisch superieur, maar het systeem redde het helaas niet, omdat de marketingstrategie te wensen overliet. (Oké, en ook omdat er amper pornocontent voor beschikbaar was.) Tijdens de 3e editie van het innoMarketing Congres – dat dinsdag 18 november jl. georganiseerd werd op de slimste vierkante kilometer van Nederland, nl. de High Tech Campus in Eindhoven – ontmoetten techniek en marketing elkaar. Dat een goede samenwerking van juist die twee partijen zakelijk onmisbaar gaat worden, werd door diverse sprekers onderschreven. Want waarmee heeft congrespartner TU/e het afgelopen jaar de meeste publiciteit vergaard? Met de organisatie van de Robocup en met Stella, een op zonneënergie aangedreven personenauto. De menselijke factor is cruciaal bij het succesvol vermarkten.

Innoveren is samenwerken

Staf Depla, wethouder van Economie, Werk en inkomen en Beroepsonderwijs van de gemeente Eindhoven, trapte af met zijn visie op het belang van innovatie. Zijn persoonlijke eye-opener: “Als het om innoveren gaat, moet je dat niet stiekem alleen in je kantoor doen. Want juist als je snel wilt zijn met je idee op de markt krijgen, moet je samenwerken.”

Als bestuurder zet hij zich dan ook in voor het mobiliseren van kennis, maar ook voor bedrijven en vooral mensen. Zijn doel: ondernemers en marketeers elkaar laten inspireren, motiveren en informeren over innovatieve producten en diensten. Dé manier om bijdragen te leveren aan grote vraagstukken als gezond ouder worden, onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen, de voedselveiligheid en mobiliteit. Zo wordt de wereld weer een stukje beter.

MKB de innovatiemotor van Nederland

Volgens Steef Blok, director Innovation Lab van de TU/e, is het MKB de innovatiemotor van Nederland. “Het is onze ambitie een ecosysteem te ontwikkelen rond onze universiteit die gericht is op duurzame samenwerking met het MKB en de industrie.” Het aantal studenten is inmiddels gestegen van 7.000 naar 10.000.

Ook daarom is er een schil gelegd om de universiteit, om alle innovatieve ideeën en plannen die zij voortbrengen goed aan te laten sluiten bij het bedrijfsleven en dan vooral het MKB. Als onderzoeksresultaten worden opgepakt door het bedrijfsleven en worden omgezet in concrete producten, dan krijgt kennis meerwaarde. Er zijn daarom al 42 bedrijven opgericht binnen de holding, die moeten zorgen voor een werkbaar en succesvol business model. Want “markets are nice, customers are better”, volgens Steef.

Speel in op de complete mens

Wie innovaties succesvol wil vermarkten, moet rekening houden met de irrationele mens die zowel met zijn bewuste als onderbewuste beslissingen neemt, zo zei merkenstrateeg Ronald Voorn. Volgens sommigen komt maar liefst 90 procent van ons handelen voort uit ons onderbewuste. Daarom heeft marktonderzoek naar de slaagkans van je innovatie ook pas zin als je ook de onderbewuste gevoelens meet.

“Als je de klant namelijk alleen vraagt hoe hij over je innovatie denkt, is de kans groot dat je geen betrouwbaar antwoord krijgt. Dat doet hij niet met opzet, hij is zich er meestal niet van bewust. Mensen zijn dus irrationele wezens die twee systemen gebruiken om beslissingen te nemen,” volgens Ronald.

Met die wetenschap is het gedrag beïnvloedbaar, maar op een andere manier. BMW is daar bijvoorbeeld meester in, zo blijkt. Met de ‘veilige cockpit’ of ‘prettige cocon’ die ze maken van je bestuurdersstoel en het dashboard. Het is zó’n persoonlijke ruimte, dat BMW de auto is die het minst gedeeld wordt met een andere bestuurder. Maar dat komt ook door de geur van een nieuwe BMW die 21 maanden lang wordt afgegeven.

Starbucks gebruikt hun muziek om klanten te verleiden, Ikea gebruikt de ‘peak-end rule‘ door goedkope hotdogs als beloning na het ‘hindernisparcours’ door de winkel aan te bieden en Apple gebruikt het ‘endowment effect‘ door je te laten ‘spelen’ met producten in hun winkels. Zo voelt het alsof ze al een beetje van jou zijn en schaf je ze sneller aan.

CC Joey Lax-Salinas

Human-to-human marketing

Als je dan een vernieuwend idee hebt of een baanbrekende innovatie, wil je dat de wereld laten weten. In zakelijke markten vertellen bedrijven graag over hun innovaties, maar dat is niet altijd het eerste waar de klant op zit te wachten. Die wil bijvoorbeeld wel hoogwaardige kennis en een open en oprechte dialoog, zo betoogde Tristan Lavender, content marketing manager bij HR-dienstverlener Raet. Tristan brengt dit letterlijk in de praktijk door zijn collega’s een podium te bieden en ervoor te zorgen dat hun expertise zichtbaar wordt.

Zo delen ze hun kennis en oplossingen en werken daarmee als een magneet voor klanten. Want hoewel veel bedrijven denken dat de markt zit te wachten op verhalen over hun marktleiderschap en (internationale) reikwijdte met productfocus; juist die specialistische werknemer blijkt interessant en betrouwbaar. De rol van marketing verschuift daarbij naar faciliteren. “Het gaat niet om ons marketeers!”.

Als geschoold psycholoog en voormalig journalist helpt Lavender zijn collega’s dan ook de spotlights in, door ze te leren bloggen en social media effectief in te zetten. “We helpen hen om online op een persoonlijke manier hun kennis te delen.” Door goed te organiseren, te testen en te meten, zie je snel wat wel en niet werkt en wat het oplevert in termen van publiciteit, interactie, leads en omzet. Ook een taak waarbij, ondanks alle succesvolle technologie en innovaties, de mens absoluut nog steeds onmisbaar is.

Marieke Heesakkers is eigenaar van Mens en Merk. Ze helpt organisaties hun organisatiecultuur te verstevigen en werkgeluk te stimuleren en borgen, door het inzetten van haar kennis en ervaring op het gebied van marketing, communicatie, cultuur en HR. Hierdoor worden organisaties wendbaarder en veerkrachtiger en worden, zijn én blijven mensen betrokken en bevlogen. Dat levert meer op dan alleen duurzame winst in euro's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!