Op de leestafel: het mysterieuze miljard van de Sint en de logistiek van de toekomst

5 december 2015, 09:00

Deze week ligt Sinterklaas prominent op onze leestafel. Niet alleen door de overname van Coolblue voor 1 miljard, maar ook vanwege het vermeende miljard dat hij zou uitgeven op internet – maar dat eerder 240 miljoen blijkt te zijn. Verder aandacht voor het bereik van NU.nl, de trends onder b2b-marketeers, de logistieke uitdagingen in de binnensteden en het klimaat voor startups. Veel plezier met dit overzicht, zoals elke week samengesteld door Buzzcapture en Marketingfacts.

Sinterklaas besteedt bijna 1 miljard online (Thuiswinkel.org)

NOS kopte gisteren: “Sint koopt voor bijna 1 miljard op internet“. Dat komt waarschijnlijk door de kop die Thuiswinkel.org in hun statement gebruikt: “Sinterklaas besteedt bijna 1 miljard online”. Maar iets verderop lijkt het nogal mee te vallen (of tegen, natuurlijk). De totale omzet van online retailers blijkt in aanloop naar Sinterklaas 933 miljoen te bedragen – die afronding naar 1 miljard is dus al flink optimistisch.

Echter, die omzet is slechts 24 procent hoger dan de normale online omzet zoals gemeten in de eerste drie kwartalen van 2015. Het volledig toeschrijven van alle omzet van alle online retailers in de 5 weken voorafgaande aan Sinterklaas lijkt me dan ook – zacht gezegd – wat misleidend. Het lijkt er eerder op dat 24% van die 933 miljoen, zo’n 224 miljoen euro dus, met enige zekerheid aan de Goedheiligman kan worden toegeschreven. Dat klinkt al een stuk realistischer, zeker als je weet dat de Sint vorig jaar een extra online omzet genereerde van zo’n 170 miljoen euro.

De gemiddelde weekomzet van producten van online retailers ligt volgens de Thuiswinkel Markt Monitor in de eerste drie kwartalen van 2015 op een kleine 150 miljoen euro. Het Sinterklaasfeest stuwde deze weekomzet met 24% omhoog naar 187 miljoen euro. De totale online omzet aan producten in deze periode bedraagt 933 miljoen euro. Daarmee komt de online-omzet in de periode voor Sinterklaas 15% hoger uit ten opzichte van de 811 miljoen euro van vorig jaar.

Facebook blijft & Snapchat stijgt: social media trends wereldwijd (Frankwatching)

TNS NIPO keek met hun Connected Life-onderzoek o.a. naar het gebruik van social media. En het mag geen verrassing zijn: dat gebruik raakt gefragmenteerd. Kanalen als Instagram, Snapchat en Vine komen bij de bestaande platforms, zoals Facebook, dat voorlopig nog niet ‘deaud’ is, ondanks de voorspellingen van velen onder ons.

Wereldwijd gebruikt de helft van de consumenten (met internettoegang) dagelijks minimaal één socialmedia-kanaal, zo blijkt uit de TNS-studie Connected Life. In Nederland is dit zelfs 54 procent. Met name interessant is de trend onder de babyboomers (45 – 65 jaar): 81 procent van hen is op social media te vinden en 49 procent gebruikt dit zelfs dagelijks.

NU.nl bereikt bijna de helft van de Nederlandse bevolking (Emerce)

Uit de Mediamonitor van het Commissariaat van de Media blijkt dat NU.nl de populairste nieuwssite van het land is met een maandelijks bereik van 47 procent onder de bevolking van dertien jaar en ouder. Van alle sites is Google de populairste met 87 procent bereik. Let wel: het betreft cijfers die deels uit 2014 komen (zie comments).

De Mediamonitor verschijnt eens per jaar en blikt dan achteruit, vandaar de titel Mediamonitor 2014-2015. De meerwaarde zit hem in uitgebreide analyses daaromheen.

Het B2B marketing onderzoek 2016: de belangrijkste trends (Emerce)

Het lijkt ietwat prententieus om je eigen onderzoek “Het B2B-marketingonderzoek 2016” te noemen, zeker als het de eerste keer is dat ‘ie wordt verricht en het wordt gebaseerd op minder dan 200 respondenten. En je moet wat tussen de zelfpromotie heen laveren, maar dan levert dit artikel een aardig lijstje op van trends onder b2b-marketeers. Zo zijn daar contentmarketing, de opkomst van Twitter en LinkedIn voor online advertising en de inzet van marketing automation.

26 procent van de Nederlandse B2B marketeers geeft aan dat ze marketing automation gebruiken en 31% wil dit in 2016 gaan inzetten. 29 procent heeft nog geen idee hierover, dit komt wellicht omdat de B2B marketeer nog geen goed beeld heeft over de impact en de resultaten van marketing automation.

The Next Web en Google openen Tech Hub in hartje Amsterdam (The Next Web)

Het ecosysteem rond startups is in Nederland inmiddels groter dan de corporates waartegen ze zich zo graag afzetten. Desondanks ziet The Next Web nog een gat in de markt. Het opent daarom – in samenwerking met een aantal corporates als ABN AMRO en KPMG – een fysieke ‘technology hub‘, X.

X zal plaats bieden aan 120 innovatieve (en selecteerde) startups, 500 werkplekken, en 1,000 dagelijkse bezoekers, van investeerders tot ondernemers, mentoren en adviseurs. X wordt officieel geopend in de lente van 2016.

Quby en Eneco: zo werk je als startup samen met een corporate (Sprout)

Corporates en startups, ze kunnen ook samengaan. Letterlijk. Afgelopen zomer verwierf Eneco Quby, de maker van de Toon-thermostaat. Dit artikel schetst hoe de integratie van de twee verliep en nog verloopt, bijvoorbeeld op het vlak van marketing.

“Stel je voor: de marketeers van Eneco lieten ons op een goed moment zien hoe ze de Toon in de markt gingen zetten: via de damesbladen en de Magriet Winter Fair! De doelgroep, wisten ze, bestond uit vrouwen tussen de 45 en 55, met behoefte aan comfort en gemak. Nou, waren wij een techneutenbedrijfje met vooral mannen: je snapt dat onze bek openviel.”

Hoe denken Nederlanders over technologie? (Intel)

Tweederde van ons Nederlanders maakt zich geen zorgen over de robotisering van het werk: we zien onze banen in de komende 10 jaar in ieder geval niet verdwijnen. Meer mensen denken dat we over 30 jaar heel ander werk doen, dat dan weer wel. En 4 op de 5 mensen denken dat er in de komende 5 jaar nieuwe soorten banen bij komen. Sowieso kijken 2 van de 3 Nederlanders positief aan tegen de invloed van technologie op hun leven. Zo blijkt uit dit onderzoek van Intel – een technologieleverancier. Toch is er gelukkig ook ruimte voor twijfel.

41% denkt probleemloos zonder enige technologie te kunnen leven en 27% verlangt zelfs naar een leven zonder digitale technologie. Kijkend naar de toekomst, vreest meer dan een kwart (26%) dat computers hun leven helemaal zal overnemen. Bij jongeren tussen de 16 en 24 is dat zelfs 34%.

‘Pakketbezorging met busjes door snelle groei niet vol te houden’ (NOS)

De (binnen)steden dreigen verstopt te raken door de logistiek rond e-commerce, de online verkoop van boodschappen en medicijnen en de onderlinge handel via bijvoorbeeld Marktplaats. Daarom is het nu al tijd om na te denken over alternatieve manieren om die logistiek regelen, bijvoorbeeld met fietsen of kleine elektrische voertuigen, allemaal om het aantal ‘busjes’ in de straat te beperken. Over witte paarden en de schoorsteen als afgiftepunt wordt niet gesproken…

“Maar vergeet vooral ook niet de horeca, winkels, bouwbedrijven. Restaurants willen steeds versere spullen, dus dagelijks of meerdere keren per dag worden er producten afgeleverd. En winkels willen hun assortiment veel vaker vernieuwen. Allemaal extra busjes.”

Jumbo online meest besproken supermarkt van 2015 (Buzzcapture)

Als het aankomt op de online buzz, verslaat Jumbo Albert Heijn. Nipt, dat wel: 34 tegen 33 procent van alle online berichten. Dat komt vooral door de sponsoring van de wielerploeg – samen met Lotto – in het jaar dat de Tour de France in Nederland startte én door de minder leuke berichtgeving over de afperser van de supermarktketen. Op het thema ‘biologisch’ scoort de AH overigens wel het best.

Op dit thema domineert Albert Heijn de discussie met 43% van alle uitingen, ook als de meer als duurzaam bekend staande supermarkten EkoPlaza en Marqt aan de grafiek worden toegevoegd.

‘Ouders vernoemen kind steeds vaker naar Instagram-filter’ (NU.nl)

Vroeger werd je vernoemd naar je opa of oma, tegenwoordig kiezen mensen ook wel voor een andere insteek. Want hoe makkelijk is het als je kind een filter met z’n eigen naam heeft? Dan vergeet je nooit meer met welk filter je de babyfoto’s het meest ‘glamorous’ maakt – of je kunt makkelijk de naam van je kind opzoeken als je die even vergeet. “Hé … uh … kom, hoe heet je ook alweer … *pakt telefoon en opent Instagram* … oh ja … Hé X-Pro II, kom je eten?” Heel logisch dus. Eigenlijk.

De naam Lux groeide het meest met 75 procent, gevolgd door Ludwig (42 procent), Juno (30 procent) en Valencia (26 procent). Allen zijn dit bepaalde filters die gebruikers van Instagram kunnen instellen om hun foto’s te bewerken.

WVTLK

Deze week werd een aantal video’s veel gedeeld door jullie. Mocht je ze gemist hebben, hier de top-3.

Pieterbaas

Dat miljard van Sinterklaas waarover gesproken werd door de NOS, was misschien ook het gevolg van het bericht dat Sinterklaas Coolblue overnam voor 1 miljard. Al waren het dan geen euro’s.

EDEKA

Als zelfs de Duitsers zich op de tranentrekkers gaan storten, weet je dat vals sentiment nog wel eens heel groot kan gaan worden in reclameland.

Dronebezorging

Die logistieke druk op de binnensteden waarover hierboven wordt gesproken, zou ook wel eens bestreden kunnen gaan worden met drones. In ieder geval als het aan Amazon ligt. Nu maar hopen dat het luchtruim ruim genoeg is…

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!