De laatste Facebook-ontwikkelingen voor marketeers

Aangepaste Facebook-regels en negatieve EdgeRanking

De laatste Facebook-ontwikkelingen voor marketeers

Op Facebook volgen de aanpassingen en veranderingen elkaar enorm snel op. Schreef ik begin januari nog een blog over de meest recente aanpassingen, die overigens nog niet eens bij iedereen zijn doorgevoerd, staan de volgende alweer in de rij. Moeilijk bij te houden soms, en je vraagt je steeds weer af waar je aan toe bent op Facebook. In deze blogpost neem ik de belangrijkste aanpassingen en instellingen voor Facebook-pagina's met je door, met name de nieuwe regels voor de omslagfoto en negatieve EdgeRanking

Voorwaarden aangepast omslagfoto

Was de omslagfoto eerst nog gebonden aan vele regels, nu zijn al deze regels ineens stilzwijgend aangepast op Facebook. In de voorwaarden staat niets meer vermeld over reclame maken, contactinformatie of het verbod te verwijzen naar Facebook onderdelen. Alles schijnt weer geoorloofd te zijn, behálve dat de omslagfoto geen afbeeldingen mag bevatten die uit meer dan 20% tekst bestaan.

Facebook schrijft daarover zelf:

Omslag
Alle omslagen zijn openbaar. Dit betekent dat iedereen die je pagina bezoekt, je omslag kan zien. Omslagen mogen niet bedrieglijk of misleidend zijn en geen inbreuk maken op het auteursrecht van iemand anders. Het is niet toegestaan anderen te stimuleren jouw omslag als omslag voor hun persoonlijke tijdlijn te gebruiken. Omslagen mogen geen afbeeldingen bevatten die voor meer dan 20% uit tekst bestaan.

Dit betekent dus kansen voor je Facebook-pagina. Straks met de nieuwe nieuwspagina denk ik dat het belangrijker wordt hoe je omslagfoto eruit ziet. Deze verschijnt dan in de tijdlijn van je fans op het moment dat je een update plaatst. Het zal echter ook een criterium worden voor Facebookers om een filter in te stellen als het ze niet bevalt. Pas dus op dat je geen reclamebord wordt. Fans zullen dan snel afhaken of je updates wegklikken. Dit kan lelijke gevolgen hebben voor je Edgeranking. Ik ga daar straks verder op in. 

20%-regel

De 20%-regel is en blijft een punt van discussie. Hoe wordt deze gelezen door Facebook? Mari Smith heeft een mooie tool op haar website staan, waarmee je kunt checken of je Facebook-pagina voldoet aan deze omstreden regel. Vul de naam van je pagina in in het daarvoor bedoelde vakje, en klik daarna op de vakjes met tekst om te zien hoeveel procent je omslagfoto bevat. Of de controle van Facebook echt zo streng is, durf ik niet te zeggen. Ken nog geen verhalen waarbij iemand een waarschuwing gehad heeft of een restrictie.

Negatieve EdgeRanking

Er is al veel geschreven en geblogd over EdgeRanking, het algoritme van Facebook dat bepaalt wie jouw updates zien, op basis van een aantal pijlers. De meeste marketeers weten ondertussen dat er gesuggereerd wordt dat de vorm van je post van invloed is op het bereik van het aantal fans (een post met foto bereikt bijvoorbeeld 50% minder fans dan een tekst met een linkje). Maar ook het aantal reacties, shares en likes zijn van invloed op hoe hoog je EdgeRanking is, en die zijn juist weer groter in aantal bij foto’s. Hoe meer interactie hoe beter, hoe groter je bereik met de volgende post. Het is bijna hogere wiskunde die je moet uitvoeren om het maximale aantal fans te bereiken. 

De negatieve EdgeRanking, oftewel “negatieve feedback” (niet verwarren met negatieve reacties), daar hoor je echter niet zoveel over. Deze is net zo belangrijk als de positieve EdgeRanking en werkt - jawel - de andere kant op. Hoe meer negatieve feedback, hoe lager je EdgeRanking wordt en des te kleiner je bereik. Updates die van je pagina uitgezet worden, mensen die je pagina “unliken” en de momenten dat je pagina gerapporteerd wordt als spam, dragen allemaal bij aan deze negatieve EdgeRanking.

Export-rapport

Deze gegevens staan niet in je standaard Facebook-statistieken, wel kan je ze opvragen met het export-rapport (Facebook Insights) in je administratiepanel. Waar vind je die?

Ga naar je administratiepanel en klink bij Statistieken op "Alles weergeven".

Klik op het vakje "Gegevens exporteren".

Je krijgt de keuze voor een Excel- of een .csv bestand. Ik zelf vind het Excel-bestand het handigste. De periode kan je zelf kiezen door op het kalendertje te klikken. Maak je keuze en klik op "downloaden". 

Je krijgt nu een Excel-sheet met heel veel tabbladen met daarin heel veel informatie over je pagina. Hier kan je hele belangrijke informatie uit halen, waaronder je negatieve feedback over de afgelopen week, maand, dag, enz. 

Als je in een van deze "negatieve" tabbladen bent, zie je 3 verschillende negatieve-feedbackkolommen:

  • Hide all clicks: iemand verbergt alle berichten van de pagina in zijn nieuwsoverzicht. Dit gebeurt vaak als je te veel updates plaatst. Hou het daarom op 1 update per dag om dit te voorkomen.

  • Hide clicks: individuele updates van de pagina worden uitgezet op de tijdlijn. Kan gebeuren als iemand die post niet interessant/leuk of prettig vindt.

  • Report spam clicks: het aantal mensen dat je gerapporteerd heeft voor spam. Wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt bij win-/share-/like-acties of andere reclame-uitingen. Deze posts kan je op de pagina zelf alleen rapporteren.

Is EdgeRanking zo belangrijk?

EdgeRanking, het blijft iets on(be)grijpbaars. Ja, het is belangrijk, het heeft namelijk invloed op je pagina. Maar soms denk ik ook dat de Facebook-marketeers er misschien te veel mee bezig zijn of er nog helemaal niet aan toe zijn. Dat ze vergeten waar het écht om draait op Facebook en andere social media.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de pagina van Ria. Zij is fan van de Action en onderhoudt (hobbymatig) deze site in haar eentje. Ze heeft intussen een fanbase van 40.000 mensen en een IPM+ van rond de 16%. Denk je dat zij ook maar één seconde bezig is met EdgeRanking of hoe een post er uit moet zien omdat hij meer mensen zal bereiken? Welnee… het is haar persoonlijke benadering, haar creativiteit en de eenvoud van de posts die haar pagina zo populair maken. Als je dat onder de knie hebt, is het alleen maar mooi meegenomen als je weet hoe EdgeRanking werkt (al weet volgens mij niemand dat exact).

EdgeRanking in de reacties onder posts

Tot slot, wat ook nieuw is, is dat je nu reacties onder reacties kan plaatsen in Facebook posts (vooralsnog alleen op de zakelijke pagina’s). Op zich een prima nieuwe functie. Groot nadeel is nu alleen dat Facebook ook maar direct bepaalt welke van de reacties belangrijk zijn, en plaatst deze boven de - in hun ogen - “minder belangrijke” reacties. Oftewel, ook hier wordt de EdgeRanking toegepast zonder dat je daar om gevraagd hebt.

Wat is het resultaat? De chronologische volgorde ligt helemaal overhoop, en je moet soms zoeken naar je eigen reactie. Hier zie je een voorbeeld van mijn eigen pagina waarin je aan de uren kan zien dat ze omgedraaid zijn.  

Je kan deze functie aan, maar gelukkig ook weer uit zetten. Je doet dit in “Pagina bewerken” en dan “Toestemmingen beheren”.

Klik, helemaal onderaan, het vinkje uit bij “Antwoorden toestaan op mijn pagina”.

De reacties staan nu weer op chronologische volgorde onder je post. Je kan nu echter geen reacties meer op reacties geven, alles komt onder elkaar te staan. Overigens kennen de meeste monitoringtools dit probleem van het door elkaar gooien van reacties niét. Dus mocht je daar mee werken, dan kan je het vinkje gewoon aan laten staan. 

Tot zover een aantal van de belangrijkste ontwikkelingen.  Ik ben heel benieuwd waar we naar toe gaan met Facebook. Betalen voor berichten aan niet-vrienden, jongeren die steeds vaker Facebook links laten liggen, alle negatieve geluiden omtrent de win-, like- en share-acties waar Facebook niet tegen optreedt, de irritaties omtrent EdgeRanking en het feit dat Facebook bepaalt wie van jouw fans jouw berichten, en straks ook jouw gepromote posts, zien...

Waar denken jullie dat dit heen gaat? 

Credits afbeelding: Thos003 (CC)


Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Informatieve column Corinne, alleen bij 'een post met foto bereikt bijvoorbeeld 50% minder fans dan een tekst met een linkje' zet ik een groot vraagteken. Mogelijk varieert dit per branche, echter in mijn geval (reis branche) is het bereik van een post met foto altijd hoger. Een stukje tekst met link bereikt nauwelijks de 20% waar een post met foto minimaal de 25% behaalt.

    geplaatst op
  • Goed stuk, dank weer voor het delen. Eén opmerking begrijp ik misschien verkeerd: je geeft aan dat monitoring tools geen problemen hebben met de reacties op reacties, maar dat is volgens mij niet helemaal waar...

    Facebook heeft de reply-on-comments nog niet doorgevoerd in hun API, waar alle 3e tools (en dus ook monitoring tools) gebruik van maken. Het adviseert zelfs om de optie nog niet te activeren als je gebruik maakt van tools, omdat ze niet kunnen garanderen dat je dan ook echt alle comments binnenhaalt.

    Maar aangezien Facebook het half juni wereldwijd wil gaan uitrollen, neem ik aan dat deze optie tegen die tijd wel via API wordt aangeboden.

    geplaatst op
  • @Jeroen, ik denk dat je dan bedoelt dat je meer reacties/likes/shares op een foto krijgt, klopt dat? Want dat is op zich ook zo. Maar het (organisch) bereik met een post met een foto is veel minder dan een platte tekst. Probeer maar eens uit, en check je aantal impressions (de organische en virale zie je zodra je er op klikt in je post). Het kan per branche verschillen, dat weet ik niet, maar zou dat dan wel eens willen uitzoeken. Ben benieuwd naar jouw bevindingen, hoop dat je ze hier nog even wilt delen!

    Overigens door interactie wordt je virale bereik natuurlijk vaak wel groter, dus het is maar net wat je doelstelling is ;)

    @Rob het klopt dat de API nog niet doorgevoerd is, maar daarom staan de reacties in de monitoring tools nog steeds op chronologische volgorde, ondanks dat je reacties op reacties hebt aangevinkt. Ook mis ik tot nu toe nog geen reacties die op de reacties zijn gegeven.
    Maar dank je wel dat je het aangeeft, ga het wel even extra in de gaten houden!

    Wat mij overigens wél opgevallen is, is dat Facebook ineens ook veel meer reacties als "spam" markeert zonder dat het spam is... heb de reactielink functie ondertussen weer uitgezet, weet niet of het daar mee te maken heeft, maar ben benieuwd of mensen dat herkennen?

    geplaatst op
  • @Corinne, ik deel je mening/bevinding niet voor wat betreft bereik van een platte tekst post. Na 1,5 jaar intensief testen welke content 1) voldoende bereik creëert en 2) een hoge engagementfactor oplevert weet ik dat op onze bedrijfspagina platte tekst + een link weinig oplevert, qua bereik en interactie.
    Vooropgesteld, ik vind de IPM belangrijker dan sec bereik. Viraal bereik vind ik zelfs nog belangrijker dan organisch aangezien dat een goede maatstaf is voor de kwaliteit van de gegenereerde content) Beide doelstellingen bereik ik door attractieve content met deels goede call2actions i.c.m. goede foto's.
    Heb je een link naar een naar een onderzoek waarin die resultaten worden getoond? Ik ben daar benieuwd naar.

    geplaatst op
  • @Jeroen, ben het dan ook met je eens als het gaat om bereik ben interactie hoor! Vind IPM zeker ook belangrijker. Volgens mij bedoelen we wat dat betreft ook hetzelfde.
    Heb geen onderzoek op papier voor je, het is iets dat ik zelf op verschillende bedrijfspagina's bijgehouden heb. Ik weet wel dat Social Identities er ook regelmatig over schrijft, zal eens kijken of zij iets gepubliceerd hebben qua overzichten.

    geplaatst op
  • Naast marketeer ben ik ook prive actief gebruiker van Facebook. Ben natuurlijk wat beroepsgedeformeerd, maar het gevoel als gebruiker bekruipt mij steeds meer dat ik post van vrienden mis. Om mij heen hoor ik ook steeds vaker van mensen dat ze het gevoel hebben dat er 'een filter' op de posts zit. Hierdoor worden mensen onrustig en gaan twijfelen aan de oprechtheid van Facebook Ik verwacht dat dit nieuwe/andere platforms zoals Path, Instagram etc gaat helpen om te groeien. Een snelle neergang als Hyves verwacht ik echt niet, maar een afname dat zie ik in 2013 echt gebeuren

    geplaatst op
  • Dank voor het artikel, Corinne. Handige info.

    geplaatst op
  • Grappig trouwens dat een artikel over Facebook alleen gedeeld wordt op Twitter en LinkedIn en aan de teller te zien niet op Facebook zelf. ;-) Je zou verwachten dat alle marketeers die iets met Facebook doen, daar aanwezig zijn en het daar dus ook delen... Of houden ze privé en werk daar nog sterk gescheiden?

    geplaatst op
  • Hoi Remco, uiteraard is dit artikel wel op onze Facebook-pagina gedeeld en ook goed bekeken. En ik zie 187 likes, dat is toch best een mooie score?

    geplaatst op
  • Hallo Bram,

    Ik zie de teller nu ook flink hoger staan, gisteren toen ik het artikel las, stond die nog op nul, terwijl Twitter en Linkedin ongeveer dezelfde score had als nu. Vond dat een soort van ironisch, dat een artikel over FB zo weinig gedeeld werd op FB terwijl er genoeg groepen en pagina's van bedrijven zijn die daar over gaan. Maar zo te zien heeft FB na mijn reactie inderdaad een flinke inhaalslag gemaakt (wat natuurlijk los staat van mijn reactie). Gelukkig, want het is een handig artikel!

    Overigens geen raar verschijnsel dat het delen via Facebook normaliter veel lager is, toch? Bij veel van de artikelen op blogs zoals deze zie je dat delen via TW veruit de voorkeur heeft, op gepaste afstand gevolgd door LinkedIn, met grote afstand FB en Google+ als hekkensluiter? Wat dat betreft is de huidige verhouding van dit artikel eigenlijk net zo opvallend als gisteren toen de FB teller nog op nul stond.

    geplaatst op
  • @Remco: lagere aantallen voor Fb zijn zeker geen uitzondering, klopt helemaal. Overigens heeft dat er ook mee te maken dat wij lang niet al onze blogposts op Fb delen, dus dat scheelt wellicht. Het betreft likes via deze pagina (dus niet op Fb zelf), maar lezers die via Fb komen zijn waarschijnlijk sneller geneigd om te liken vs te retweeten i.v.m. 'normale' bezoekers. Overigens is het best interessant om eens nader in te duiken! :)

    geplaatst op
  • Inderdaad wel een nader onderzoekje en artikeltje waard, Bram...

    geplaatst op
  • @Remco: Zodra we een stagiair hebben om dit uit te zoeken, laten we het weten! :)

    geplaatst op
  • Ik sluit me aan bij Marco Boone. Mijn vrienden ergeren zich aan posts op hun pagina en ik ook. Waarom krijg ik 6x te zien dat iemand een bepaalde pagina heeft geliked? Ik weet zeker dat zij deze pagina niet 6x is gaan liken. In een zeer korte tijd is er behoorlijk wat spam op je pagina gekomen. Jammer! Daar waar ik eerst op een makkelijke manier op de hoogte bleef van het leven van mijn vrienden kluun ik nu door de oninteressante posts van bedrijven die ik niet volg. Ik kijk uit naar een alternatief!
    @Corinne, bedankt voor je blogpost. De concluse onder aan de streep blijft dat je de juiste content moet brengen:-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.