De klant centraal stellen belangrijkste uitdaging voor Nederlandse marketeers

De klant centraal stellen verslaat 'social media' en 'authenticiteit' als belangrijkste marketingtopic

De klant centraal stellen belangrijkste uitdaging voor Nederlandse marketeers

Bijna de helft van de marketeers noemt het centraal stellen van de klant de belangrijkste opgave in 2013. Dat blijkt uit het tiende Marketingtrendonderzoek van Berenschot waaraan meer dan 350 Nederlandse marketeers deelnamen. Samen met ‘social media’ en ‘authenticiteit’ is ‘klant centraal’ het onderwerp waar de meeste marketeers zich dit jaar op zullen richten. 

Storytelling belangrijkste nieuwkomer

Ten opzichte van 2012 wisselden de klant centraal stellen – nu op plaats 1 - en ‘social media’ – nu op 2 – van plek. Net als in 2012 staat authenticiteit op nummer 3. ‘Innovatie en ideegeneratie’ is gestegen naar plek 4. ‘Storytelling’ komt met stip nieuw binnen op 5. In de top 10 staan verder naast ‘mobile marketing’, ‘samenwerking’ en ‘MVO’ nog twee nieuwe onderwerpen: ‘conversie’ en ‘transparantie’. 

Opmerkelijke dalers in 2013 zijn mobile marketing, location based marketing, MVO, accountability en brandmanagement. Vooral voor accountability is dat vreemd, omdat in andere onderzoeken dit juist steeds belangrijker lijkt te worden.

Het beeld per sector in de tien jaar dat dit onderzoek wordt uitgevoerd, is nooit zo divers geweest. Marketeers in de retail en food zeggen op andere onderwerpen te gaan focussen dan hun vakgenoten in de zakelijke dienstverlening. En marketeers in de industrie hebben weer een ander beeld. Het verschil tussen marketeers werkzaam op directie-, management- of uitvoerend niveau is daarentegen gering. De sector bepaalt dus echt de focus. “Het onderstreept de constatering dat de marketeer een spade dieper moet gaan, en zich echt moet inleven in de specifieke situatie waarin elke individuele klant zich bevindt”, zegt Onno Ponfoort van Berenschot.

Over het onderzoek

Het Marketingtrendonderzoek van Berenschot geeft een beeld van de ontwikkelingen in marketingtrends. Tevens levert het onderzoek informatie op over verschillen in trends tussen sectoren, en voorbeelden omtrent het benutten van trends in de praktijk. Dit jaar werd het onderzoek voor de tiende keer in successie georganiseerd. Er namen dit keer 352 marketeers deel, afkomstig uit retail en food, industrie, zakelijke dienstverlening, financiële dienstverlening, maatschappelijke organisaties en overige sectoren. Van alle deelnemers geeft 23 procent aan op directie- c.q. commercieel managementniveau werkzaam te zijn. Marketingmanagers en  specialisten vertegenwoordigen 34 procent van de respondenten, terwijl 9 procent aangeeft in een salesfunctie werkzaam te zijn. Daarnaast is 17 procent communicatiespecialist; de overige 17 procent is werkzaam in andere functies.

De initiatiefnemers van het Marketingtrendonderzoek 2013 zijn Berenschot, MarketingTribune, Marketingfacts, MEC (Marketing Executive Center), PIM (Platform Innovatie in Marketing), NIMA en Stem (Industrial Marketing Centre).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.