De acht Instagram-trends voor 2019

15 december 2018, 08:00

Instagram heeft in 2018 enorme stappen gemaakt voor zowel de persoonlijke accounts als voor bedrijven. Je kan shoppen via Instagram, samenwerkingen aangaan en heel makkelijk een enorm bereik genereren. Hoewel er dus in 2018 veel is gebeurd, ben ik ervan overtuigd dat dit in 2019 alleen nog maar keihard door gaat zetten. Als bedrijf kun je eigenlijk niet achter blijven, dus ik vertel je in deze blog, net als vorig jaar, graag alle ins and outs voor 2019. Get ready!

1. Vertical video

“Niet verticaal filmen!” Een zinnetje dat ik heel vaak heb gehoord en geroepen. Hoe irritant is het wanneer je na een gaaf evenement de beelden wilt editen en je maar niet verder komt omdat de helft van de video’s verticaal zijn gefilmd. Daar kun je dus helemaal niets mee. Of het moment dat je een bijzondere gebeurtenis hebt gefilmd en hem op Facebook zet. Wedden dat de mensen alleen maar reageren met: “Draai die camera!” Gelukkig is dit probleem voorbij met de komst van onder andere Instagram TV.

“Vertical video staat nog in kinderschoenen”

Vertical video staat nog in de kinderschoenen en veel Instagrammers en bedrijven weten nog niet zo goed hoe ze ermee om moeten gaan. Het jaar 2019 zal daarom vooral in het teken staan van vertical video. Nu is het moment om te leren hoe je hiermee om moet gaan zodat je helemaal klaar bent om in 2019 te knallen met deze nieuwe manier van content maken.

Twee handige apps waarmee je verticaal videos kan bewerken zijn InShot en Bolt. Deze apps geven je de mogelijkheid om in 16:9 te editen, speciaal geschikt voor Instagram en supermakkelijk in gebruik.

2. AR-filters op Instagram

Een groot thema op de afgelopen Facebook F8 Conference van dit jaar was de focus op Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Twee begrippen die vooralsnog voor veel mensen erg futuristisch klinken. Maar eigenlijk gebruik je zelf ook een vorm van AR wanneer je de Instagram-filters inzet. Voor designers, influencers en bedrijven is het mogelijk om eigen custom-made Instagram-filters te ontwikkelen door middel van de Facebook’s AR-studio, die lijkt op de Snapchat Lens Studio.

Misschien heb je het al eens voorbij zien komen, want celebrity’s als Rihanna en Kylie Jenner hebben al gebruik gemaakt van deze functie. Gezien de populariteit van Instagram (en Instagram Stories) is het voor bedrijven wellicht interessanter om in 2019 filters te creëren voor Instagram in plaats voor Snapchat.

Zodra vrienden zo’n filter gebruiken zal dit boven in de hoek komen te staan waardoor ook jij meteen de kans krijgt om gebruik te maken van deze functie. Eigenlijk kun je zeggen dat de Instagram-filters ontwikkeld zijn om viral te gaan.

3. Op vakantie voor Instagram

Al die mooie kiekjes op Instagram waar veel mensen zich dagelijks aan vergapen zijn natuurlijk niet de regel maar vaker een uitzondering. Er zijn maar een paar gelukkigen die zich echt in die wereld bevinden, maar dan nog vraag ik mij af hoe “ontspannen” dat leventje echt is. Toch werkt het. De foto’s worden vaak gezien en geliked. Het is dus niet gek dat grote merken als Benefit, Garnier en Malibu ervoor kiezen om influencers mee te nemen op een trip naar een geweldige plek.

De merken kiezen vaak influencers met een goede IPM (Interaction per Thousand Followers). Dit is een sommetje van het aantal ‘loves’ en comments van je Instagram-posts gedeeld door het aantal followers en aantal posts van de laatste dertig dagen. Aan deze score kunnen bedrijven zien of het account loyale volgers heeft die veel van zich laten horen. Dit soort volgers zijn vaak ook eerder bereid om kleding-, schoenen- of make-up tips aan te nemen van de influencer. Een ideale IPM op Instagram is 20+.

“Loyale volgers zijn eerder bereid om tips aan te nemen van influencers”

Voordat je in zee gaat met een influencer is het natuurlijk wel heel belangrijk om erachter te komen welke influencer goed bij jouw bedrijf of organisatie past. Goede influencers zullen dit zelf ook waarborgen en niet zomaar met iedereen een samenwerking aan gaan. Ze willen door de volgers objectief gevonden worden. Dat is namelijk enorm belangrijk.

Wil je gaan starten met influencer-marketing voor jouw bedrijf, dan zijn er twee manieren waarop je dit kan doen. Je kunt zelf op onderzoek uit gaan op Instagram om te kijken welke influencer eventueel bij jouw merk of bedrijf past, maar je kan ook gebruik maken van influencer-agency’s. Dit soort bureaus bieden hulp aan bij het vinden van de beste match en nemen de zorg voor het hele proces. Daarnaast vind je op deze website ook nog tips en tricks waar je op moet letten. Onwijs handig dus. (Overigens biedt Influencer Marketing Hub ook de mogelijkheid om bureaus te vinden voor andere social kanalen).

4. Check de influencer

Behalve dat het belangrijk is of de influencer die jij op het oog hebt daadwerkelijk bij je past, is een goede fact-check ook belangrijk. Tegenwoordig zijn er steeds meer ‘nep-influencers’. Je zou ze ook wannabe-influencers kunnen noemen. Zonder dat bedrijven het door hebben kan het zijn dat de influencer die zij geld betalen of gratis producten geven eigenlijk helemaal geen groot bereik heeft, omdat alle volgers en likes zijn gekocht. Gelukkig zijn er verschillende manieren om erachter te komen of een influencer wel echt loyale volgers heeft. Zo kun je heel simpel een IPM-check doen. Ligt de IPM (bij Instagram) hoger dan 20 dan zit je al redelijk goed.

“Hype Auditor checkt follower-flow”

Wil je nog dieper ingaan op de facts? Dan kun je ook gebruik maken van de website HypeAuditor.com. Deze website toont belangrijke gegevens zoals de follower-flow. Zijn er in één dag 500 of meer volgers bijgekomen of komen de volgers voornamelijk uit Azië of Brazilië? Dan is het slim om toch nog even verder te zoeken naar een andere influencer of de betreffende influencer te confronteren. De kans is dan namelijk groot dat jouw gekozen influencer niet helemaal pluis is.

5. Instagram Shopping

Het afgelopen jaar heeft Instagram de functie Shopping verder uitgerold en het ziet er niet naar uit dat dit minder zal worden. Toch is het nog niet door alle webshops geadopteerd en zijn er nog heel veel slagen te slaan. Indachtig het credo “Don’t make me think” van Steven Krug is het ook bij de shop-ervaring heel belangrijk dat de consument zonder al te veel handelingen bij jouw producten terecht kan komen. Juist omdat het bij Instagram niet mogelijk is om een URL in de caption te plaatsen is de mogelijkheid om shopping-tags toe te voegen in de afbeelding een enorme uitkomst. Heb jij een webshop? Wacht dan niet te lang en zorg er snel voor dat jouw producten via Instagram Shopping te koop zijn.

6. Instagram Stories Ads

Met de komst van Instagram Stories is het voor de gebruiker heel eenvoudig geworden om nog sneller content te consumeren. Via Stories blijf je op de hoogte van wat je vrienden aan het doen zijn, waar bekende mensen uithangen en ook of jouw favoriete winkel nieuwe producten heeft toegevoegd aan het assortiment. Door de FOMO (Fear Of Missing Out) zijn gebruikers eerder geneigd om de Stories te bekijken dan tijd te nemen om door de feed te scrollen. Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de story-kijkers niet eens doorheeft dat er om de 3 à 4 stories een advertentie verschijnt. Daarom is het ook van groot belang dat jouw story ads zo goed mogelijk passen binnen het segment van je doelgroep.

7. Maak gebruik van micro-influencers

In een eerdere blog vertelde ik al over de influencer en hoe belangrijk ze kunnen zijn voor een (startend) bedrijf. Een influencer beschikt vaak over een groot bereik met loyale volgers. Toch is het bereik niet altijd het gegeven waar je naar moet kijken. De mega-influencers hebben een onwijs groot bereik en krijgen enorm veel likes en reacties. Toch zijn deze volgers niet zo loyaal als die van een micro-influencer. Micro-influencers met ongeveer 7.000 tot 10.000 volgers doen hun best om over te komen als de beste vriend van hun volgers. Ze reageren op vragen en liken soms zelfs de foto’s van hun volgers. Bedenk dus voordat je een samenwerking aan wilt gaan met een influencer wat je doel is: bereik of echte sales.

8. Planning-software

Met de komst van Auto Publish in 2018 is het voor Instagram onwijs gemakkelijk geworden om content vooruit te plannen. Een geschikte online tool hiervoor is Later.com. Behalve dat deze tool je de mogelijkheid geeft om per maand gratis dertig posts vooruit te plannen laat de software je ook de beste plaatsingsmomenten zien (mits je ten minste 50 posts geplaatst hebt), geeft hij je inzichten in de analytics èn kun je op comments reageren in één handig overzicht. Daar bespaar je ontzettend veel tijd mee en dat is wat we uiteindelijk allemaal wel willen.

“Auto Publish maakt Instagram flink gebruiksvriendelijker voor bedrijven”

Wow, genoeg werk aan de winkel als je het mij vraagt. Ik ben erg benieuwd of jullie Instagram alweer volledig hebben geïmplementeerd in de social strategie voor 2019. Waar wil jij graag op inzetten of wat denk jij dat absoluut niet gaat doorzetten? Eén ding is zeker, we gaan komend jaar weer veel van Instagram horen.

Karen Grouve
Corporate Marketeer bij Adwise - Your Digital Brain

Karen werkt als corporate Marketeer bij Adwise - Your Digital Brain. Karen heeft altijd al een enorme passie gehad voor social media en heeft van deze hobby haar werk kunnen maken. Als corporate marketeer bij Adwise werkt Karen mee aan de zichtbaarheid van het bedrijf en alles wat daarbij komt kijken.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jacques Mentrop

    Spannend, heel veel zin in 2019, jouw tips gaan daar ongetwijfeld goed bij helpen. Super crisp geschreven, thanks!


    20 december 2018 om 16:41
    Karen

    Ha Jacques! Dankjewel voor deze reactie. Fijn dat het waardevol voor je is!


    21 december 2018 om 19:25
    Daniel

    Ik gebruik evoig.com om instagram-accounts te controleren, het is goedkoper.


    7 januari 2019 om 14:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!