DDMA iLounge: het cookiedebat 2.0

DDMA iLounge: het cookiedebat 2.0
,
@marketingfacts

Op 30 januari a.s. organiseert DDMA weer een iLounge, met dit keer als onderwerp ‘Het cookiedebat 2.0’. In juni 2012 is de nieuwe en, zachtjes uitgedrukt, omstreden privacywetgeving van kracht geworden. En sinds 1 januari lopen website-eigenaren bij overtreding het risico beboet te worden door OPTA. Tijd dus voor een eerste evaluatie én een update vanuit OPTA zelf.

Primeur

Tijdens de DDMA iLounge ‘Het cookiedebat 2.0’ zal nl. Evert-Jan Hummelen, Plaatsvervangend Afdelingshoofd Consument, Nummers en Bestuur bij OPTA, de visie van de toezichthouder toelichten op de naleving van de cookiewet en de controle erop.

OPTA heeft aangekondigd dat zij de FAQ over de cookiewet hebben geüpdated en deze 30 januari zullen gaan publiceren. Op de iLounge krijgen de bezoekers de primeur en zal OPTA uitgebreid hun wijzigingen over de FAQ gaan toelichten.

De overige sprekers zijn:

  • Jeroen Verspeek, Hoofd Kijk- en LuisterOnderzoek Nederlandse Publieke Omroep
  • Philippe van Ooteghem, Managing Director AdLantic
  • Bas Geenen, E-Commerce Manager Sundio Group (o.a. Sunweb, Sudtours, Eliza was here, etc.)

Vragen

De moderator van de middag is Arnoud Engelfriet, privacy jurist bij ICTRecht.nl en actief blogger over o.a. de nieuwe wetgeving. Juist de aanwezigheid van OPTA tijdens het event geeft hoop op opklaring rond een aantal onduidelijkheden in de wetgeving en de naleving ervan. Welke vragen hoopt Arnoud tijdens de sessie beantwoord te krijgen?

"Ik hoop een aantal zaken helder te krijgen zonder in de juridische details verzand te raken.

Een daarvan is die van de omgekeerde bewijslast. Wat gaat dat in de praktijk betekenen voor bedrijven en waar moeten ze rekening mee houden?

Een ander punt is dat van de manier waarop de grote uitgevers nu omgaan met het cookievraagstuk. Het heeft er daarom de schijn van dat de grote uitgevers zich opmaken op een juridisch robbertje vechten met de OPTA. Als je bijv. naar sites als Telegraaf.nl gaat, zie je daar alleen een balk met een melding over cookies - maar ook zonder expliciete toestemming van de gebruiker plaatsen ze die cookies al. Dat lijkt rechtstreeks in te gaan tegen de wetgeving. Hoe ziet de OPTA dat?

En tenslotte is er de vraag over affiliates cookies. Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) heeft laatst een oproep gedaan bij de OPTA en Minister Kamp tot een herinterpretatie van de positie van affiliate cookies binnen de wetgeving. Eigenlijk willen ze onder de statistische cookies geschaard worden. Ik ben benieuwd hoe OPTA daar tegenaan kijkt."

Interesse om aanwezig te zijn? DDMA-leden hebben gratis toegang, niet-leden betalen €50,-.

Praktische informatie

  • Datum: woensdag 30 januari 2013
  • Locatie: Lab 111, Arie Biemondstraat 111 te Amsterdam

Programma

  • 15.00 uur: Inloop & ontvangst
  • 15.30 uur: Start bijeenkomst
  • 18.00 uur: Netwerkborrel

Credits afbeelding: anieto2k (CC)


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Balen! Ik ben verhinderd. Wie is er morgen aanwezig en wil daarna de verkregen informatie met mij delen?

    geplaatst op
  • @Magdalena: er komt een verslag van de sessie hier op Marketingfacts, dus hou ons goed in de gaten!

    geplaatst op
  • Super, thnx voor de snelle reactie!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.