Dankzij Tom Scott vrees ik voor mijn baan als contentmarketeer

8 maart 2021, 07:00

Over artificiële intelligentie die teksten schrijft

Schrijven is – net als nadenken over het bestaan, aan depressies lijden en lachen – iets wat alleen mensen kunnen. Geen van de 8,7 miljoen andere diersoorten kan een verhaal typen, en computers zijn er ook niet toe in staat. Ben ik even blij dat ik mijn boterham verdien als contentmarketeer! Maar wacht even… wat zegt Tom Scott in zijn nieuwste YouTube-upload? Shit.

Mr. Know-It-All Tom Scott is geen kleine jongen op YouTube. Zijn video’s met populairwetenschappelijke insteek zijn bijna een miljard keer bekeken. Aangezien ik zo iemand ben die immens gelukkig word van willekeurige trivia, verschijnen zijn creaties ook in mijn suggestielijst. Dankzij Tom heb ik geleerd dat brandweermannen in de achttiende eeuw soms bewust gebouwen lieten afbranden, dat theepotten beroemd kunnen zijn, en dat James Bond ooit met een monorail vervoerd werd.

Dank u, meneer Scott, voor het delen van al deze kennis. U bezorgt mij vele uren vermaak terwijl ik aan mijn gsm gekluisterd op de wc zit.

Wat ik echter nooit gedacht had, is dat Tom ervoor zou zorgen dat ik twijfel aan de toekomst van mijn eigen vak. Want wat leert de Britse videomaker ons in zijn nieuwste productie? Dat kunstmatige intelligentie inmiddels in staat is om videoscenario’s te schrijven!

Dit roept een belangrijke vraag in mij op. Als AI dát kan, is het dan ook in staat om (ik noem maar wat) een blog, landingspagina of kennisboek te schrijven?

Geloof AI (nog) niet

Goed, Tom Scott geeft toe dat AI moeite heeft om scenario’s uit te braken die 100 procent waarheidsgetrouw zijn. AI creëert de scenario’s namelijk op basis van patronen die hij op het internet bespeurt en maakt op basis van die data iets geheel nieuws – ongeacht of het waar is.

Probleem opgelost, zou je denken. Kunstmatige intelligentie kan geen waarheidsgetrouwe content produceren, en dus zal het nooit meer worden dan een grappige gimmick. Maar als je zo redeneert, bekijk je de kwestie te simpel, denk ik. Want let eens goed op de groei van AI die Tom Scott beschrijft. Nog maar drie jaar geleden was AI absoluut niet in staat om een taalkundig correct, volledig origineel scenario te schrijven. Nu, anno 2021, kan AI dat wél. Dat is een significante kwaliteitsgroei op het vlak van AI-output. Hoeveel jaren zijn ervoor nodig om AI het verschil tussen waarheid en onwaarheid te leren? Binnen hoeveel jaren is AI capabel genoeg om een artikel te genereren zoals het schrijfwerkje dat nu op jouw scherm prijkt?

Vleugje onrust

Ik ben geen AI-expert, dus neem mijn gedachten niet aan voor gospel. Maar gebaseerd op de groei van AI in de laatste jaren en de groei die kenners nog verwachten, acht ik het niet onwaarschijnlijk dat een deel van het werk van tekstschrijvers op een dag wordt overgenomen door computers. Deze gedachte fascineert me, en brengt tegelijkertijd een vleugje onrust in mijn anders zo uitgebalanceerde brein.

Wat wordt mijn rol in een wereld waarin AI de verhalen schrijft?

Zullen copywriters op een dag overbodig zijn?

Heb je verstand hebben van AI? Of ben je zélf een schrijver die altijd meende onvervangbaar te zijn? Laat me in de opmerkingen weten wat jouw verwachtingen zijn. Zullen copywriters op een dag overbodig zijn of blijven we ook in een wereld met geavanceerde AI nodig? Ik kijk uit naar de antwoorden.

Vincent Alblas
Digital contentmarketeer bij Motionmill

Vincent Alblas is een Nederlandse Belg (of Belgische Nederlander?) met een passie voor taal en een fascinatie voor marketing. Als contentmarketeer voor het 360°-communicatiebedrijf Motionmill (Antwerpen) is hij altijd in de weer met woorden. Schrijft Vincent niet voor zijn klanten aan beide zijden van de grens, dan theoretiseert hij over de zin en onzin van marketing. Hij graaft graag iets verder in de materie dan zijn collega-marketeers, waarna hij zijn ideeën met plezier deelt op Marketingfacts en in de blog van Motionmill. Je mag Vincent altijd aanspreken voor vriendschappelijke discussies over marketing, wereldreizen en het leven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!