Crowdsourcing in de praktijk: doe mee met het onderzoek en win €1.350 (misschien)!

Onderzoek naar innovatieve, gecrowdsourcete ideeën voor kennisintensieve dienstverlening

Crowdsourcing in de praktijk: doe mee met het onderzoek en win €1.350 (misschien)!
,
@kevinrommen

Het bedenken van originele, waardevolle en haalbare ideeën is een belangrijke start om te kunnen vernieuwen als organisatie. Innovatie begint immers met een goed idee. Je zou dus denken dat organisaties of de wetenschappelijke wereld een goed en duidelijk beeld hebben van het ideale proces om een goed idee te laten ontstaan. Helaas, niets is minder
waar. Vandaar dat ik hiernaar onderzoek doe voor mijn afstudeerscriptie. En als onderdeel daarvan organiseer ik een wedstrijd, waarbij jij interessante prijzen kan winnen. Dus: doe mee en bedenk een innovatief idee!

Hoe het is begonnen

De laatste jaren is er veel geschreven en geëxperimenteerd met crowdsourcing. Ik heb successen gezien zoals ‘De 5e Topper’, ‘Lay's Maak de Smaak’ of de zoektocht  naar de McDonald's 'De Bekendste Burger’. Zelfs zag ik zeer complexe vraagstukken opgelost worden met behulp van crowdsourcing. Via Innocentive werden mijlpalen bereikt in onderzoek naar Tuberculose en ALS. Deze verhalen creëerde niet alleen een interesse voor crowdsourcing, maar ook een respect voor de kracht en de creativiteit van een groep mensen. Mij heeft het in ieder geval overtuigd.

Echter, in het bedrijfsleven zie ik slechts weinig organisaties het daadwerkelijk integreren in de structuur en cultuur. In veel gevallen blijft crowdsourcing een experiment of verkapte vorm van marketing. Daadwerkelijk de deuren open zetten en nieuwe producten/diensten ontwikkelen met behulp van vernieuwende innovatiemethodieken (zoals crowdsourcing) zie je weinig. Dat begrijp ik, want het voornaamste doel van een managers (excuses dat ik even generaliseer) is het mijden van risico’s en in stand houden van de status quo om efficiënt en effectief te kunnen werken.

Mijn afstudeeronderzoek

Echter, accepteren doe ik het niet en daarom gaat mijn afstudeeronderzoek over innoveren op basis van crowdsourcing. Ik wil managers in organisaties empirisch onderzoek kunnen aanbieden dat laat zien dat crowdsourcing waardevolle ideeën oplevert. Tenminste, als mijn overtuiging bekrachtigd wordt door de data van dit experiment.

Mijn masterthesis bestaat uit een natuurlijk experiment dat:

  1. het proces van innoveren in een organisatie nabootst,
  2. het proces van innoveren door crowdsourcing nabootst en
  3. het resultaat van deze processen vergelijkt met elkaar.

Simpel gezegd, ik kijk of ideeën voor nieuwe diensten afkomstig van gebruikers buiten een organisatie beter zijn dan de ideeën van professionals binnen de organisatie. Met dit onderzoek repliceer ik een onderzoek van Poetz & Schreier (2012) en hoop ik te bevestigen dat crowdsourcing ook kan werken voor organisaties in de kennisintensieve dienstverlening (bijv. consultancy).

Graag houd ik jullie op de hoogte van de voortgang van mijn onderzoek. Daarom zal ik de komende tijd hier op Marketingfacts een aantal artikelen schrijven over de inhoud van mijn thesis en de opzet van mijn onderzoek. Ik wil graag de kennis die ik heb geleerd over crowdsourcing met jullie delen.

Wedstrijd: bedenk een dienst ter verbetering van medewerkersvitaliteit

Je kunt me helpen met mijn afstudeerdonderzoek. Bedenk een dienst die de de vitaliteit van medewerkers, managers, teams en organisaties zal verbeteren. Doe mee met de wedstrijd die ik samen met STRATCH organiseer en maak kans op mooie prijzen! 

De wedstrijd heeft een prijzenpot van maar liefst 2.700 euro voor de drie beste ideeën die ingezonden worden. De top 3-winnaars ontvangen respectievelijk 1.350, 900 en 450 euro! Ook mag je als een van de drie winnaars je idee samen met STRATCH op de markt brengen. Als laatste maakt iedere deelnemers kans op één van de drie Werkboeken Leren Creëren die we verloten onder alle deelnemers.

Dus heb jij ervaring met niet-functionerende teams, futloze medewerkers, gebrek aan leiderschap of visie, trage besluitvorming en slechte communicatie? Ervaar jij een gebrek aan plezier, energie en prestatie in je organisatie en weet je hoe dit opgelost moet worden? Neem dan snel een kijkje op www.stratch.nu en doe mee met deze crowdsourcing-innovatiewedstrijd!


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Momenteel ben ik werkzaam in een organisatie waar, naar MIJN mening, wel iets gedaan mag worden aan: de besluitvorming, de communicatie en (leiderschaps)verantwoordelijkheid.

    Ik vind dat de bureaucratie binnen een organisatie niet teveel de overhand moet krijgen. Werken met 2/3 schakels in de hierarchie is een maximum. Er kan het beste gewerkt worden in kleine groepen van 4/5 personen met een senior medewerker, die de groep leidt maar ook actief meewerkt. Alle assistenten en managers vertagen de besluitvorming en zijn een extra 'ruis' in de communicatie. (zie artikel: onstala alle managers door @evlems)
    Wanneer werknemers goed werken en direct rapporteren aan de 'baas' (en hij/zij er ook daadwerkelijk iets mee doet) is de communicatie beter en hebben de werknemers meer waardering voor hun geleverde werk.
    Mijns inziens zal dit het plezier, de inzet en prestaties verbeteren bij iedere organisatie/bedrijf.

    Vriendelijke groet,

    Mike

    geplaatst op
  • Mike!

    Dank voor je mooie opmerking! Dit klinkt als een goed verhaal, en met een paar wijzigingen zelfs een goede inzending. Vraag jezelf af hoe een adviesbureau als STRATCH daarin zou kunnen faciliteren en stuur je idee in op http://www.stratch.nu zou ik zeggen!

    Groeten, Kevin

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.