“Coca-Cola wordt ongelukkig én kwaad van zwerfafval”

Ben Bijnens (country director Coca-Cola) over maatschappelijke betrokkenheid

“Coca-Cola wordt ongelukkig én kwaad van zwerfafval”

Coca-Cola kiest de komende jaren voor gezond, duurzaam en voor grote maatschappelijke betrokkenheid. Is dat marketing of zijn het integere intenties? We gaan in gesprek met Ben Bijnens, country director Coca-Cola Nederland.

Ben Bijnens werkte elf jaar in verschillende rollen bij Procter & Gamble voordat hij in 2012 de overstap maakte naar Coca-Cola. Na zijn eerste drie jaren werd hij in 2015 de country director van Coca-Cola België en Luxemburg. Per 1 augustus 2018 is hij tevens de nieuwe country director van Coca-Cola Nederland. Deze rol betekent een combinatie van zijn functies voor de drie landen.

"Alle duurzaamheidsthema’s komen in de commerciële plannen en marketingstrategieën van Coca-Cola terug"

"Enerzijds verwacht de buitenwereld van grote spelers, zoals Coca-Cola, dat zij een bijdrage leveren aan een beter milieu. Anderzijds zijn we zelf gemotiveerd om bij te dragen aan een betere wereld. Wij worden ook ongelukkig en kwaad van zwerfafval. Alle duurzaamheidsthema’s komen in onze commerciële plannen en marketingstrategieën terug. Tegenwoordig gaan de campagnes van ons merk over recycling in plaats van over het winnen van reizen of mooie zonnebrillen. Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid zit vandaag de dag volledig ingebakken in de genen van ons bedrijf."

Volledig circulair in 2025

Coca-Cola is nu nog goed voor honderd miljard plastic flessen. Een 'hot topic' voor milieu-activisten en politiek. Hoe gaan ze hier mee om? "In onze duurzaamheidsstrategie neemt 'verpakkingen' een prominente rol. Wij willen naar een volledig circulair model in 2025. Elke verpakking die we op de markt zetten, willen we terug om te hergebruiken. Iedereen moet de plastic flessen gaan zien als grondstof voor de nieuwe fles, in plaats van het als afval te beschouwen. Daar hebben we de consument hard voor nodig. Daarnaast kunnen we deze ambitie niet alleen waarmaken: we moeten met andere grote bedrijven, overheden en consumenten samenwerken. Van alle grootverpakkingen halen we in Nederland op dit moment 90 procent terug. Nederland hoort dan ook bij de betere leerlingen van de klas", aldus Bijnens.

Benieuwd naar de ambities van Coca-Cola? Bekijk de hele aflevering met Ben Bijnens:

 


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Toch geloof ik Coca Cola pas echt als ze statiegeld op kleine flesjes steunen. Maar laat ik niet te negatief zijn :)

    geplaatst op
  • Erg ongeloofwaardig deze man. Coco Cola is al jaren fel tegenstander van statiegeld op flesjes en blikjes. Pas onder druk van consumentenorganisaties passen ze schoorvoetend hun beleid aan. Maar nog altijd in een tergend langzaam tijdpad.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.