Calimero en het boekenvak – interview met Karen Romme

29 oktober 2014, 10:30

Karen Romme is bekend als de auteur van de Calimeromarketingboeken, een door haar ontwikkelde marketingfilosofie die inmiddels aan fase 3.0 toe is. Ik spreek haar bij boekhandel Gianotten Mutsaers in Tilburg, boekverkopers sinds 1947. Het wordt geen rechttoe-rechtaan interview, maar een geanimeerd gesprek dat vele kanten uitwaaiert. Weinig vakgenoten weten dat Karen Romme jarenlang bedrijfsevenementen organiseerde en daarna in 1998 een uitgeverij oprichtte. Samen met haar vaste vormgever Kamiel Koudijs begon zij een tijdschrift voor startende ondernemers, Young in Business. Zij noemden hun blad vaak de ‘Calimero onder de businessbladen’.

Deze blogpost is geschreven door David Huijzer, uitgever/hoofdredacteur van inct.

Blijven ondernemen

In die periode was Romme een van de eerste leden van NKU, het Netwerk van Kleine Uitgevers. In 2001 ging haar uitgeverij failliet: “Mijn allerduurste levensles tot op heden”, schrijft ze daarover in het voorwoord van ‘Calimeromarketing 3.0’. Wonderlijk genoeg was het haar curator die haar inspireerde om ‘gewoon’ weer ondernemer te worden. Toen ze na drie startersboeken eind 2003 een marketingboek voor ondernemers wilde schrijven, was de titel zo gevonden. Ze schreef elf boeken, die ze deels zelf uitgaf. De uitgeverijbranche is dus geen vreemd terrein voor Romme, noch de boekhandel.

Haar curator inspireerde haar om ‘gewoon’ weer ondernemer te worden

Via Twitter leerde ze ‘haar’ boekhandelaar Marlous Mutsaers beter kennen. Toen de Polare-winkel, waar Mutsaers al 38 jaar werkte, failliet ging en zij de kans kreeg ondernemer te worden, besloot Romme haar te helpen. Romme bedacht een crowdsourcing- en een communicatiecampagne waarin de mensen die een boekwinkel ‘maken’ centraal stonden.

Het gevolg was onder meer dat tientallen lokale ondernemers haar gratis hielpen met de overname zodat ze zo snel mogelijk kon doorstarten onder de oude, tevens de nieuwe naam. En dat driehonderd Tilburgers mede-eigenaar werden van hun favoriete boekwinkel. Het is dus geen toeval dat we afspreken in de lunchroom van die boekwinkel. Volgens Romme werkt crowdfunding vooral goed als je een persoonlijke band met je klanten en/of relaties hebt. En passant meldt ze dat ze ook een aandeeltje kocht in Donner, de Rotterdamse tak van het voormalige Polare-concern.

Netwerkmaatschappij

Romme vertelt ook dat ze vindt dat de bibliotheken slecht bezig zijn. Volgens haar proberen die vooral zo veel mogelijk subsidie te houden in plaats van zich te focussen op wat ze eigenlijk zouden moeten doen: boeken beschikbaar maken voor mensen die daar niet makkelijk toegang toe hebben. Volgens haar zouden ze beter het ruilmodel kunnen faciliteren door gebruikte boeken in te zamelen en de mensen die zelf te laten ruilen bijvoorbeeld via buurthuizen. “Dat past veel beter in de huidige 3.0-netwerkmaatschappij en deeleconomie.”

Waar Romme het op inct.spiratie 2014 over zal hebben, hangt voor een deel af van wat er die dag gebeurt. Karen zal gedurende de dag observeren wat er wordt gezegd en gedaan en daar met haar Calimeromarketing 3.0-visie op reageren in haar closing keynote. Dat is nu dus nog net zo onvoorspelbaar als mijn interviewpoging, maar zal zeker net zo boeiend zijn.

Korting voor lezers Marketingfacts

inct.spiratie vindt plaats op 19 november 2014 in Zonheuvel in Doorn. En dankzij het partnership tussen Inct en Marketingfacts voor dit bijzondere kennisevent, krijg jij als lezer/bezoeker van Marketingfacts 30 procent korting. Als je je aanmeldt met de actiecode mf14 betaal je geen € 499, maar slechts € 349,30!

Gratis naar inct.spiratie 2014?

En misschien ga je dan zelfs wel gratis naar het event, want onder de aanmelders met de code mf14 verloten we 2 vrijkaarten. Na je aanmelding is het dus handig om even te wachten met de betaling: een week voor het congres (op 12 november dus) maken we bekend wie er gratis naar dit event mag komen!

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!