Brechtje de Leij: “NU.nl wordt nog relevanter met persoonlijker en lokatiegebonden inhoud”

10 juni 2014, 10:30

“Wij zitten in het rondje van acht apps die mensen gemiddeld dagelijks gebruiken op een dag. Mensen zijn van oordeel dat ze bij ons snel en overzichtelijk betrouwbare en neutrale informatie krijgen. Die basis willen we altijd behouden, maar daarnaast willen we dat ze aangenaam verrast zijn door wat we bieden. Dus dat we op een slimme manier handig verrassen met contextgedreven informatie”, aldus Brechtje de Leij, head of brand NU.nl in Top Names.

Een voorbeeld van die contextgedreven informatie was tijdens Pinkpop zichtbaar worden. Mensen die daar op het veld via hun mobiel NU.nl checkten, kregen automatisch extra Pinkpop-gerelateerde berichten te zien.

Datzelfde geldt voor mensen in Groningen, waar op dit moment een pilot met regionaal nieuws draait. Bezoekers van NU.nl in die regio krijgen extra nieuws uit de buurt. Dat is mogelijk doordat vrijwel iedereen zijn locatie deelt om actuele lokale weerberichten te kunnen ontvangen. Daarmee ‘weet’ de telefoon dus waar je je bevindt en kun je ook extra nieuws uit die buurt krijgen.

“Dat is een onderdeel van als merk dichterbij willen zijn. Relevanter zijn, de gebruiker centraal zetten en dan heel erg slim op basis van context de informatie aanleveren die iemand interessant vindt. (…) We zien nu al dat het heel goed werkt: het slaat aan en wordt goed ontvangen. En vanuit Groningen hebben we 5 procent meer bezoeken sinds we NU.Groningen hebben.”

“Op het juiste moment in de juiste context de juiste content bieden”

Het is maar een begin. NU.nl heeft veel meer plannen op dit terrein. Zo wordt op dit moment gewerkt aan NUpush: het personaliseren van (push)berichten die je ontvangt. In de toekomst zullen mensen de mogelijkheid krijgen om in te loggen en globaal aan te geven wat hen interesseert. Het systeem leert daarvan en biedt informatie op maat. “En dan komt er een persoonlijk blokje of profiel waar je interesses aan hangen. Die kant gaat het op.”

Het belangrijkste nieuws blijft daarbij ook nog steeds centraal staan. “Wij halen nieuws van alle plekken. We monitoren Twitter heel actief, hebben NUjij en NUfoto als nieuwsbronnen. Ik denk dat die gidsfunctie vanuit user-generated content vanuit alle bronnen over de hele wereld superbelangrijk blijft. Dus daarom zal het belangrijkste nieuws altijd de positie hebben die het nu heeft, maar als je zegt: 'Sport vind ik echt niet boeiend, ik wil daar liever een eigen blokje', prima.”

Naast meer nieuws-op-maat experimenteert NU.nl ook met speciaal samengestelde nieuwsblokken op maat. Het belangrijkste nieuws van de dag dat om 5 uur wordt aangeboden of een speciaal blok met achtergrondverhalen voor in het weekend, wanneer mensen meer tijd hebben om te lezen. “Dat werkt heel goed. Mensen blijven daar twee keer zo lang hangen. Dus langer kan ook op NU.nl, mits je op het juiste moment in de juiste context de juiste content aanbiedt.”

Waarmee de stelling dat de meest relevante nieuwsbedrijven technologiebedrijven zijn, lijkt te worden bevestigd. NU.nl heeft dan ook alle development in huis gehaald. Maar nieuwe ontwikkelingen en richtingen zijn altijd de uitkomst van goed intern overleg. “Redactie, product en IT gaan bij nieuwe projecten samen schetsen en tekenen. Ik vind het heel belangrijk dat we dee co-development die je terugziet in ons contact met onze gebruikers, ook intern op die manier aanpakken.”

“Mobiel groeit gestaag door”

Ondertussen groeit het gebruik van NU.nl op de mobiel gestaag door. “Mobiel is op dit moment zo’n 75 procent, in het weekend zelfs 80 procent.” Voorheen zouden deze cijfers een groot probleem betekenen, want adverteren op de mobiel leverde aanzienlijk minder geld op dan advertenties op de website. Nog niet zo lang geleden werd zelfs gesproken van 75 procent van het bereik en maar 10 procent van de omzet.

Dat geldt niet langer, aldus De Leij. “Het is nog geen 50/50, maar laten we het er op houden dat het aardig die kant op gaat. Dus we hebben echt hele grote stappen gemaakt.” De kern is dat advertenties zo leuk mogelijk worden gemaakt door ze relevanter te maken. Alleen de reclame voor ijsjes laten zien wanneer de temperatuur lokaal echt boven de 20 graden uitkomt, het wordt mogelijk.

En ondertussen wordt druk gewerkt aan een geheel nieuwe NU.nl. De stap naar een responsive website wordt gemaakt. Dat betekent dat de site zich qua layout automatisch aanpast aan het platform waarop je kijkt. Na de eerste testperiode zal over een kleine week de beta-fase starten. “Spannend! Responsive is een grote stap. We hebben nu een losse mobiele site en daar zit niet alle content in, dat is niet meer van deze tijd: de ervaring moet over alle devices hetzelfde zijn. Natuurlijk moet het aansluiten bij context, locatie, device en schermgrootte, maar de ervaring moet in principe hetzelfde zijn. Het idee dat mobiel alleen voor onderweg is, is voorbij.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!