• Mobile
    wordt gesponsord door

Brechtje de Leij (NU.nl): “We gaan vol door met mobiel”

Brechtje de Leij (NU.nl): “We gaan vol door met mobiel”

Brechtje de Leij stuurt de mobiele tak van NU.nl aan. Ze spreekt in deze Top Names met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg over schermdiversiteitsgalore, de kansen die achter de schermen schuilen en de netelige kwestie die mobiele conversie heet.

“Van onze miljard pageviews per maand is tweederde mobiel”

In 2012 is het mobiele landschap drastisch veranderd. De Leij licht toe: “In november 2011 werden mobiel en desktop bij NU.nl voor het eerst even groot. Sindsdien is onze website stabiel gebleven en is mobiel explosief gegroeid. Van onze miljard pageviews per maand is nu tweederde mobiel.”

De Leij verbaast zich over de snelle opkomst van smartphones en tablets, maar het maakt haar ook enthousiast: “We willen overal aanwezig zijn, en het liefst ook als eerste!”

“De ontploffing aan diversiteit zetten we in om onze gebruikerservaringen te optimaliseren”

Overal aanwezig zijn is tegenwoordig een hele uitdaging. De Leij ziet verscheidenheid op het gebied van devices, gebruikers, contenttypen en tijdstippen waarop gebruikers die consumeren: “iPhone-gebruikers pieken ‘s ochtends vroeg, swipen veel en hebben een voorkeur voor de Achterklap; androidgebruikers worden iets later wakker, lezen graag technieuws en zijn dol op widgets en instellingen; tijdens de lunch is de website populair, en de iPad blijkt een avonddevice dat hoger opgeleide mannen na het eten op de bank gebruiken om slideshows, video’s en de tv-gids te bekijken.”

Deze ‘diversiteitsgalore’ betekent dat er meer momenten zijn dat gebruikers met het merk ‘NU.nl’ in aanraking komen. Daar houdt De Leij rekening mee bij het ontwikkelen van een mobiele strategie: “Aan de ene kant willen we overal een uniforme NU.nl-gebruikerservaring creëeren, aan de andere kant leggen we bij het maken van apps accenten op basis van de unieke kenmerken van elk apparaat, elke gebruikersgroep en verschillende momenten van de dag.”

“Het is nog zoeken naar conversie, maar we zijn mobiel niet te stuiten”

NU.nl heeft een groot mobiel bereik, maar de apps en content zijn gratis en budgetten eindig. Hoe verdient mobiel NU.nl geld? De Leij vertelt dat mobiel, net zoals het online van 10 jaar geleden, nog moeilijk te converteren is: “We hanteren nu een advertentie- en advertorialmodel dat in combinatie met de website succesvol is. We blijven zoeken naar een balans tussen advertenties en een prettige leeservaring en zien intussen mobiel elk jaar verdubbelen. We gaan vol door!”


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Erg leuk allemaal, maar ik heb mijn vertrouwen in Nu.nl een beetje verloren. Met hun sensatiekoppen en non-nieuws zijn ze niet anders dan de Telegraaf. Iets met bandwagon-effect. En bij veel irrelevante nieuwsberichten krijg ik zelfs een pushbericht. App dus verwijderd en overgestapt naar de NOS-app.

    Desalniettemin leuk voor ze dat het goed gaat.

    geplaatst op
  • Ziet er prachtig uit op iOS maar ben overgestapt naar de advertentieloze NOS app (Clean UI en bevat het belangrijkste nieuws vd dag)

    geplaatst op
  • En waar ze vooral heel snel aan moeten gaan werken, is de kwaliteit van de teksten/artikelen. Daar staan te vaak teveel fouten in.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.