Booking.com, kunnen we vrienden worden?

9 oktober 2018, 13:00

Diederick Janssens heeft een missie: ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Wil je bedrijf volgers, dan moeten je socialer worden. Wil je fans, dan zinniger. Voor vrienden, moet je menselijk zijn. Daarom schrijft hij wekelijks een persoonlijke brief aan een bedrijf of instantie, om hun marketing en non-verbale communicatie te spiegelen aan sociaal en menselijk gedrag. De vraag aan elke organisatie: kunnen we vrienden worden?

Beste Booking.com,

Je bent een verleider. Vanaf ons eerste contact wist jij wat ik wilde. Alsof je mijn gedachten las.

Hoe ver zou het van het centrum zijn? “Maar 2 km.” Is het wel een goed hotel? “Erg goed. Anderen gaven het een 8.7”. Het ziet er inderdaad best goed uit, maar ik kijk nog even verder. “Ja, maar schiet wel op: ‘1 persoon kijkt momenteel’ en ‘in de afgelopen 6 uur 2 keer gereserveerd’. Dus ‘Bekijk onze laatste, nog beschikbare kamers’. ‘Als je hier klikt kost het je nog niks’.” Goed dat je het zegt! Ik kijk toch maar weer even. “Tip: flexibel boeken. Dan is het geen probleem als uw plannen veranderen.” Fijn, want ik twijfelde nog. “Ik ga boeken”, fluisterde je me in mijn rechterooghoek. “Het duurt maar twee minuten”. Klik. “Bingo! U heeft een geweldige prijs!” Het werd een heerlijk weekend met een overnachting in het City Hotel in Stadskanaal.

Maar daarna werd het anders. Als in de film Fatal Attraction veranderde je na deze one-night stand in een gestoorde vrouw die me nooit meer losliet. En ineens leek het helemaal niet meer alsof je mijn gedachten kon lezen. Integendeel, je schreeuwde me enkel terug. Ik kreeg e-mails met “Boek nu het City Hotel in Stadskanaal!” Maar Stadskanaal was eenmalig: ik had er een bruiloft, nu heb ik er niks meer te zoeken. Vanuit elke willekeurige internetpagina blijf je maar roepen: “De beste hotels in Stadskanaal voor u geselecteerd.” Ook vanaf de Booking-app op mijn telefoon ging je aandacht vragen. Je bent overal waar ik kijk: in mijn computer, op mijn tablet en in mijn telefoon. Je weet waar ik zit en wat ik doe. Zelfs als ik rust zoek in een potje Patience op mijn telefoon, moet ik steeds een knipperend hotelplaatje wegklikken. Ga weg met je hotels in Stadskanaal! Stop met stalken! Je bent eng.

Alsjeblieft, Booking.com, blijf de verleider die je was en laat me na zo’n goede ervaring weer gaan. Heb vertrouwen in wat we hadden en laat me los. Dan kom ik weer bij je terug.

Kunnen we weer vrienden worden?

Met vriendelijke groet,

Diederick

Diederick Janssens heeft een missie: ook bedrijven en overheden hebben vrienden nodig; om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Daarom helpt hij professionele organisaties persoonlijk te groeien. Willen bedrijven volgers, fans en vrienden, dan moeten ze socialer, zinniger en menselijker worden. Janssens is merkstrateeg, schrijver en spreker. Hij sprak bij TEDx en zette samen met NIMA de masterclass ‘Love Brand Basics’ op.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Olivier

    Gelukkig raken ze genoeg mensen waar ze wel aan verdienen, bedoel als ze ergens op conversie zitten is het wel bij Booking.com. Dus deze retargeting loont maar je moet verder kijken dan N=1. Ik ben trouwens de sjaak met sunweb’s retargetting 🙂


    9 oktober 2018 om 15:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief