Bol.com: de kracht van het netwerk

22 januari 2013, 05:59

It’s a wrap! bol.com Partner Event 2013

Op donderdag 17 januari 2013 was ik namens Marketingfacts aanwezig op de 3de editie van het jaarlijks terugkerend bol.com Partner Event. Het partnerevent staat, net als het partnerprogramma, hoog aangeschreven binnen de affiliate marketing wereld. Waar de afgelopen jaren het event voornamelijk gericht was op affiliates, richtte bol.com zich met dit event ook op developers. Voor deze doelgroep waren er dan ook speciale parallelsessies gepland.

Met het partnerevent willen we de betrokkenheid onder onze affiliates en developers verhogen en tegelijkertijd de juiste handvaten meegeven zodat ze na afloop van het event actief verbeteringen door kunnen voeren. – Ralph Remkes

Het partnerevent vond voor de derde keer op het hoofdkantoor van bol.com te Utrecht plaats. Met zo’n 280 bezoekers (100 meer dan vorig jaar!) ziet het ernaar uit dat het event uit zijn jasje begint te groeien. Voor volgend jaar wordt er dan ook aan gedacht het event extern te organiseren. Ik denk juist dat je het bij bol.com moet blijven houden. Lekker persoonlijk en het is een schitterende locatie! Wel even de ‘buitenzaal’ verwarmen, al was het ook best gezellig om tegen elkaar aan te kruipen.

Het partnerevent werd geopend door Ralph Remkes, Manager Partnerprogramma, waarna dagvoorzitter en multimedia-journalist Peter Olsthoorn snel het stokje overnam. Vanaf toen was het inspireren en geïnspireerd worden.

De kracht van het netwerk

De eerste spreker was Daniel Ropers, Managing Director bol.com. De keynote werd geopend met een stukje historie over bol.com: de periode dat Daniel nog als junior consultant bij McKinsey zat en toevalligerwijs betrokken raakte bij het businessplan voor bol.com. Een project dat hij al snel ten uitvoer mocht brengen namens Bertelsmann.

Het doel van bol.com is glashelder, namelijk de allerbeste online winkel zijn. Om dit te kunnen bereiken dient de kern van de behoefte van de klant centraal te staat. De pijlers die om deze kern staan zijn:

  1. Biedt maximale keuze in product, prijs, vorm en beschikbaarheid.
  2. Is overal toegankelijk en aanwezig, waar de vraag ontstaat.
  3. Sluit maximaal aan bij jouw behoefte.

Met 520 medewerkers, 3,8 miljoen actieve klanten en 500.000 dagelijkse bezoekers die voor 60.000 verkopen zorgen, is bol.com momenteel de grootste online shop van de Benelux. Hoe groot bol.com ook is, het doel dat Daniel voor ogen heeft kan nooit alleen worden bereikt. De introductie van de Open API vorig jaar was een belangrijke stap om de commerciële creativiteit van de partners te stimuleren. Voor dit partnerevent waren er dan ook 40 developers naar Utrecht afgereisd. Voor deze groep waren later op de dag speciaal de Windows 8 development, iOS development, Android development en Appcelerator sessie beschikbaar gesteld.

We staan nog helemaal aan het begin, met alles wat er al is. – Daniel Ropers

Wat bol.com kan doen is het juiste platform bieden, de juiste omgeving, dat alles aan de online winkel klopt en dat het de juiste tools biedt aan de partners. Bol.com hecht veel waarde aan de affiliates omdat ze hebben bewezen autoritair te zijn in de niches. Daar waar de vraag ontstaat, wil bol.com het beste aanbod kunnen doen. Echter, het beste aanbod kan alleen gedaan worden als je ook het grootste aanbod kan bieden. Verkopers hebben dan ook de mogelijkheid om hun producten in de bol.com shop ‘te uploaden’ . Of het nu om een nieuw of oud product gaat, eerste of derde druk, er is altijd wel een consument die het graag zou willen hebben. Bol.com wil de consument graag in deze behoefte voorzien. Groter worden door samen te werken.

De digitale revolutie

Kees Zegers, één van Nederlands bekendste en meest succesvolle internetondernemers, opende zijn keynote met de vraag “Weet jij nog wanneer jij je eerste e-mail verstuurde?”. Erg komisch dat uitgerekend die vraag bij twee IBM-mannen terechtkwam. Zij werden uiteraard al veel eerder met e-mail geconfronteerd dan het grote publiek.

Het was duidelijk! Kees stond aan de wieg van de digitale revolutie. Samen met de oprichters van ilse.nl richtte hij de 24/7, realtime nieuwssite NU.nl op: een site die inmiddels door iedereen als vanzelfsprekend wordt ervaren. Verder was Kees als (mede)oprichter betrokken bij verschillende bedrijven op verschillende gebieden: online direct response advertising (Netdirect), e-mailmarketing (Sapenda, Veritate, Mailmedia, Tripolis Solutions) en de digitale acceptgiro (AcceptEmail).

15 jaar geleden wisten de meeste mensen niet wat het internet en e-mail waren. Nu is het niet meer weg te denken! Zoals Daniel Ropers in zijn keynote ook al zei dat we nog helemaal aan het begin staan, met alles wat er is, zo is Kees van mening dat het internet dat we nu kennen nog een klein en erg tweedimensionaal internet is. Kees voorziet dat de volgende stap in de digitale revolutie quantum computing zal zijn, oftewel Web 3.0. Waar we de volgende 15 jaar naartoe gaan is een complete virtuele wereld. Een soort van Second Life, maar dan een waar de echte wereld niet meer te onderscheiden is van de virtuele wereld.

Ben je nog niet overtuigd dat je straks ook met een digitale avatar rondloopt? Bekijk anders maar het onderstaande oude filmpje, “Mobiel bellen in 1999”, dat diezelfde donderdag op Dumpert verscheen, en…Think again!

Later op de dag kreeg Peter Olsthoorn de beide heren aan tafel. Hieronder het exclusieve interview met Daniel Ropers en Kees Zegers over ondernemerschap, de online ontwikkelingen en de volgende fase van waarde creatie.

Parallelsessies

Na de twee fantastische keynotes vonden de parallelsessies plaats. De parallelsessies waren in vijf verschillende thema’s onderverdeeld, namelijk:

  • Affiliation
  • Business Wisdom
  • Developement
  • Creativiteit
  • bol.com (consults)

Aangezien ik voor Marketingfacts een breed programma wilde volgen, vond ik het vrij lastig om de route uit te stippelen. Er waren namelijk meerdere sessies die ik interessant vond en waar ik graag bij had willen zijn. De sessies die ik uiteindelijk heb gevolgd waren:

Het was mij opgevallen dat Tom van Oijen en Herman Maes gedeeltelijk hetzelfde programma hadden gevolgd. Dus voor meer informatie over deze sessies verwijs ik dan ook graag naar de uitgebreide verslagen op Affiliateblog en de Belgische Dailybits.

Een persoonlijk gezicht

De sessie die ik nog wel zou willen uitlichten is de parallelsessie ‘Meet the bol.com team’. Aangezien ik zelf bij affiliatenetwerk Daisycon vandaan kom, was ik erg nieuwsgierig naar het team dat het bol.com-partnerprogramma beheert. De meet & greet was dan ook de perfecte gelegenheid om het team van Ralph persoonlijk te leren kennen en vragen te stellen over het partnerprogramma.

Tijdens de meet & greet werden ook de resultaten van 2012 gepresenteerd. Interessant om te zien was, dat de verschuiving van de traditionele bol.com-categorieën naar de nieuwe thematische categorieën voor groei zorgen. De nieuwe categorieën die vorig jaar werden geïntroduceerd waren Baby, KTH en Mooi & Gezond. Huishoudelijke apparaten, speelgoed en mobiele telefonie waren ten opzichte van 2011 de grootste groeiers.

Eind vorig jaar werd door bol.com de winkelwidget geïntroduceerd. Een tool waarmee je als website-eigenaar in een paar minuten een professionele webwinkel creëert met een relevant assortiment. Voorbeelden van sites die deze winkelwidget hebben geïmplementeerd zijn vetvrij.com en nickelodeon.nl.

Feiten: Developer Center 2012

  • Er werden circa 1.500 API keys uitgedeeld.
  • Voor iedere bol.com-developer zijn er 5 externe developers bezig met bol.com.
  • Verschillende nieuwe apps zagen het licht waaronder Blits op iPad, Mijn Verlanglijst op Facebook en De Ideeënkom op de Windows Phone.

Agenda: Developer Center 2013

  • In het voorjaar openen ze een volledig nieuw Developer Center.
  • Developer Contest wordt wegens succes herhaald.
  • Bol.com gaat de apps van externe developers via haar eigen media actief promoten bij haar klanten.
  • Apps krijgen een vaste plek op de bol.com website.

Persoonlijk vond ik het een hele goede en open sessie. Zoals altijd was er wat commentaar en kritiek over het partnerprogramma. De transparante houding van zowel Roy als Ralph gaf het event een persoonlijk gezicht. Het was duidelijk dat het ook voor een reus als bol.com niet altijd van een leien dakje gaat. Dingen gaan nou eenmaal niet zonder slag en stoot. Leer door te ondernemen en leer van je partners. Ook een reus heeft beperkte middelen en dient deze op de juiste manier in te zetten.

Nu nog afstuderen

Aangezien het de 3e editie was van het partnerevent, had ik redelijk hoge verwachtingen. Deze zijn naar mijn mening allemaal waargemaakt! Het beste aanbod doen, door het grootste aanbod te bieden, lijkt ook voor dit event op te gaan. Het programma was divers, zodat er voor iedere partner wel iets interessants te volgen was: van belasting betalen tot app development. Daarnaast werden we ook met het buffet in de watten gelegd, al was de band tijdens het buffet wel erg hard aan het spelen. Er werd in ieder geval goed voor ons gezorgd!

Ik zie overigens op Twitter dat ik het boek ‘Digitale verleiding’ heb gemist. Dat krijg je als je de goodiebag vergeet mee te nemen!

Tom Smedes, je hebt een mooi event neergezet en nogmaals bedankt voor de uitnodiging. Wat mij betreft ben je geslaagd met een griffel. Maar nog wel even je studie afmaken he!

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Jochem Vroom

    Leuk stuk Johan.

    Was weer een top event van Bol.com en heb zelf ook echt genoten van Kees Zegers, wat een inspiratie om toch nog net even wat harder te gaan! (en meer risico te nemen =))


    22 januari 2013 om 09:26
    jjckong

    Thanks Jochem!

    Die keynote van Kees Zegers was zeker inspirerend! Ik vond jouw presentatie ook leuk! Ik zag ook heel veel mensen druk meeschrijven in de zaal. Het was goed je weer gezien te hebben en ik ben benieuwd wat je met de inspiratie van Kees gaat doen. We zullen het vast wel op affiliateblog.nl lezen. 😉


    22 januari 2013 om 10:05
    Johnny

    Mooi artikel! Ook heel leuk event om te organiseren. Doe zelf ook een event opleiding dus misschien ooit in de toekomst! De sessies ben ik echt benieuwd naar. weet niet of ze misschien zijn opgenomen? Vooral de sessie optimaliseer affiliatie met social media lijkt mij interessant.

    JV


    5 februari 2013 om 11:24
    DennisHooijenga

    Leuk stuk Johan!


    16 februari 2013 om 17:06
    Kevin

    Leuke artikel!! zeker het lezen waard. Het zal alleen maar groter worden.


    5 maart 2013 om 17:25
    Vallery

    Jammer dat ik het heb gemist


    5 juli 2013 om 17:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!