‘Act human’: technologie terug op haar plek

16 april 2021, 09:00

Boekrecensie van ‘Act Human’ door Karel Demeester, Sarah Steenhaut en Jan Callebaut

Alle moderne technieken die al bestaan en op ons afkomen hebben één groot gebrek volgens de auteurs van ‘Act Human’: echt menselijk contact. In hun boek betogen ze dat marketeers nog altijd nodig zijn om klanten écht te begrijpen. Met mensen werken blijft mensenwerk.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

‘Vaarwel marketeer, welkom human activator’, prijkt op de cover van ‘Act Human’. Een boek wat het einde van mijn vak aankondigt? Het moet niet gekker worden! De ondertitel stelt me iets gerust; ‘Waarom succesvolle organisaties investeren in langdurige relaties’. Kijk daar kan ik meer mee, want dat betekent niet het einde van het vak marketing maar juist een verrijking. Naast de roep om meer naar de klant te luisteren gaan de auteurs nu een stap verder met het aangaan van langdurige relaties. De basis voor de laatste fase van de customer journey volgens mij.

Het grote gebrek

Alle moderne technieken die er nu al zijn en die nog op ons afkomen hebben één groot gebrek volgens de auteurs, namelijk echt menselijk contact. De computer-chats kunnen handig zijn maar leggen het volledig af bij een persoonlijk contact. Hiermee tonen ze aan dat eigenlijk niets zo sterk is als emoties. Die zijn aanstekelijk en verbinden. Computers die emoties kunnen aanvoelen zijn er al wel, maar nu nog zorgen dat ze die ook echt kunnen uiten.

Nep-emoties zijn zo dodelijk

Nep-emoties zijn zo dodelijk. De auteurs verwoorden dit mooi in hoofdstuk 8: marketingcommunicatie in een hybride wereld, waarbij social media worden weggezet als sociologie en psychologie en juist meer zijn dan alleen technologie. Het gaat om de dubbele uitdaging van de technologische en menselijke transformatie. Deze combinatie is ijzersterk. De technologie komt weer terug op haar plaats, namelijk als een hulpmiddel. De marketeer mag weer in de huid van zijn doelgroep kruipen om vandaaruit zijn/haar klanten te begrijpen en zijn/haar aanbod daarop af te stemmen. Eigenlijk zoals marketing bedoeld is.

Het boek is verrassend en zet je als marketeer weer even in de juiste modus. De techniek is mooi en helpt ons als marketeer zeker, maar met mensen werken blijft mensenwerk en de techniek kan ons daar enorm mee helpen. Maar het mooiste voor een klant is dat hij het gevoel heeft echt begrepen te worden – daar heb je nog steeds marketeers voor nodig.

Act human

Auteur: Karel Demeester, Sarah Steenhaut, Jan Callebaut

ISBN: 9789401472135