Betaald krijgen voor je exclusieve content op Petje.af

13 april 2021, 09:00

Interview met Stefan de Groot, oprichter van het social-mediaplatform in spe

Het zat Nederlanders niet in het bloed: betalen voor content. Maar de laatste jaren komt daar verandering in. Het Nederlandse platform Petje.af steunt de makers daarin.

Het platform biedt een eenvoudige manier om betalingen te ontvangen. 95 procent daarvan komt binnen via iDEAL, waarmee Petje.af zich onderscheid van veel buitenlandse platforms. “Mensen betalen een paar euro per maand en zo krijgen ze toegang tot exclusieve content. Naast podcasters hebben we YouTubers, bloggers, vloggers en tegenwoordig ook artiesten”, aldus oprichter Stefan de Groot.

Op de radio

Het idee voor Petje.af ontstond toen De Groot nog werkzaam was bij de radio. Hij ontmoette veel creatieve makers die zich tot concessies lieten dwingen om maar een salaris te ontvangen. “Wanneer je één op één met de makers spreekt, dan komt dat bijna altijd naar voren: ik maak een radioprogramma, maar kan maar zeer zelden draaien wat ik echt wil. Hoe mooi zou het zijn wanneer je wel gewoon kan maken wat je wil maken, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over een inkomen of een salaris. Doordat alle mensen die jou volgen allemaal een klein beetje bijdragen. Daardoor kun jij maken wat je wilt maken en krijgen je volgers wat extra’s en worden onderdeel van de community. Daar is het idee vandaan gekomen.”

In april dit jaar bestaat Petje.af twee jaar, in juli 2019 ging het platform live. En waar aanvankelijk de term ‘bedelen’ nog wel eens viel, is dat inmiddels compleet omgeslagen. Mensen vinden het niet vreemd om te betalen voor content naar keuze. Dat geldt met name voor jongeren, die vaak niet langer betalen voor een traditioneel televisieabonnement, maar wel een aantal abonnementen op diensten als Netflix en Spotify hebben. En met liefde ook twee of drie euro per maand betalen voor hun favoriete podcast. Niet iedere maker (van de 1.200 die inmiddels actief zijn op het platform), verdient een volledig salaris, maar de top verdient goed. “Het zijn echt serieuze bedragen voor een bedrijf.” Makers dragen 6 procent af van hun inkomsten.

Petje.af moet ontdekplatform worden

De Groot wil dat Petje.af steeds meer uitgroeit tot plek waar je nieuwe makers of content kunt ontdekken. “Het is nu nog een platform waar je mensen naartoe stuurt vanuit bijvoorbeeld je podcast of je YouTube-video, maar dat moet steeds meer een ontdekplatform worden: ‘als je de Zelfspodcast leuk vindt dan vind je dit misschien ook leuk’. Daar zijn we steeds meer mee aan het experimenteren. Je ziet ook steeds meer mensen die van meerdere podcasts lid zijn. Zo zie ik het voor me: het moet een soort social-mediaplatform worden. Aan de ene kant heb je je Facebook, Twitter, LinkedIn en daarnaast heb je je Petje.af waar je ook volgers hebt. Dat zijn je allergrootste fans want die betalen voor de content. Er is nog geen app, maar die moet er wel komen: een Petje.af-app waarop fans al hun Petje.af-content kunnen consumeren.”

De Groot en zijn team van zo’n vier man, besteden veel tijd aan de contentmakers. Ze helpen makers ook om groter te worden. “Hoe groter de makers, hoe meer Petje Af verdient.

“Hoe groter de makers, hoe meer Petje Af verdient”

“Dus we hebben best wel veel persoonlijk contact met de makers die er nu op zitten. En al onze features komen voort uit de input die zij leveren. Dat is toch een beetje de lean startup-methode: gewoon beginnen en zien waar het je brengt.” De Groot raadt makers aan om nooit geld te vragen voor content die eerder gratis was. “De succesvolle makers brengen hun aanbod met overtuiging. Als je dat niet doet of geen exclusieve content hebt en je wilt eigenlijk liever niet om geld vragen, dan merk je dat dat niet goed werkt. Als je dat overtuigd doet en je biedt mensen een exclusieve deal, dan is het beter.”

Buitenlandse ambities heeft Petje.af niet echt. “Er is in Nederland nog veel te winnen. Het is ook goed om focus te houden. Hier in Nederland kunnen we grote Amerikaanse partijen wel het hoofd bieden.

“In Nederland kunnen we grote Amerikaanse partijen het hoofd bieden”

“Het is hier ook logisch om voor ons te kiezen in plaats van voor een grote internationale partij. (…) Er is wel veel vraag naar een Engelse variant. Dat komt eraan. Dus misschien lanceren we wel direct dan ook het Engelse domein zonder dat daar dan een groot plan achter zit. Zelf naar een groot pand vol werknemers toegroeien wil De Groot ook niet, maar wat hij wel wil is duidelijk: “Ik zie het voor me dat je dan de Petje Af-app hebt, zoals je nu de Facebook- of Instagram-app hebt, met een tijdlijn waarop je iedereen die je volgt voorbij ziet komen. Dat is dan een hele rijke feed met podcasts, fotografen, videomakers enzovoort, waarop allerlei verschillende soorten content te zien kan zijn. En dat makers bij ons terecht komen niet alleen omdat wij tools bieden, maar ook omdat je via Petje Af veel mensen kunt bereiken ontdekt kunt worden.”

Zie hier het hele interview:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!