Apple’s Mail Privacy Protection nog geen invloed op openratio

31 maart 2022, 09:17

Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2022: Met name in B2B zijn belangrijkste ratio’s afgelopen jaren verbeterd

​Bij Spotler Group hebben we vandaag de jaarlijkse Nederlandse E-mail Marketing Benchmark weer gepubliceerd. Uit dit onderzoek, met een totale dataset van bijna 16 miljard verzonden e-mails, blijkt dat de gemiddelde openratio het afgelopen jaar licht is gestegen. Maar daar lijkt Apple’s Mail Privacy Protection update géén invloed op te hebben gehad. Dat is één van de opvallendste resultaten van dit onderzoek en goed nieuws voor e-mail marketeers.

Invloed Apple’s Privacy Protection update nog niet merkbaar

In september 2021 heeft Apple de Mail Privacy Protection update uitgebracht voor iOS 15 (iPhone), iPadOS 15 en macOS Monteray (iMac en MacBook). De verwachting was dat dit forse impact zou hebben op de openratio’s van marketing e-mails. Dit blijkt vooralsnog mee te vallen. Het afgelopen jaar is de gemiddelde openratio licht gestegen van 42,37 procent naar 42,63 procent.

De invloed van Apple’s update op deze stijging lijkt beperkt. De openratio van november 2021 is weliswaar ruim 8 procent hoger dan november 2020, maar dat verschil is zelfs groter als je januari 2021 vergelijkt met januari 2020 (ruim 9 procent). En toen was de update van Apple nog niet beschikbaar. Bovendien is het verschil een maand later alweer verdwenen. In december 2021 was de openratio nog maar 0,9% hoger dan december 2020, terwijl je juist zou verwachten dat het verschil groter zou worden, omdat steeds meer mensen de update van Apple in gebruik hebben genomen. Als je puur kijkt naar B2C e-mails dan is de gemiddelde openratio zelfs gedaald.

Het onderzoek geeft geen antwoord op de vraag waarom de invloed van Apple’s Mail Privacy Protection nog geen significante invloed heeft op de openratio. Zou Apple nog niet altijd de meetpixel downloaden als mensen de veilige optie hebben gekozen? Of zijn er toch veel mensen die voor de ‘niet-veilige’ optie kiezen? Of waren er nog maar weinig mensen die de update al in gebruik hadden genomen eind 2021? De verwachting is dat de invloed van de update op de openratio in 2022 een stuk groter zal zijn.

Trends belangrijkste ratio’s blijven stijgen

Het marketingkanaal e-mail zit al jaren in de lift. De trendlijnen van de belangrijkste ratio’s van de afgelopen jaren zijn nog altijd stijgend. Al zien we wel wat afvlakking op de klikratio’s het afgelopen jaar. Waar de gemiddelde Confirmed Open Ratio (COR) met 42,63 procent in 2021 nog licht is gestegen (+0,26 procent), zien we dat zowel de gemiddelde Click-through Ratio (CTR) met 8,54 procent (-0,11 procent) als de gemiddelde Click-to-Open Ratio (CTO) met 18,34 procent (-0,29 procent) licht zijn gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. Met name in de B2B-sector zijn de belangrijkste ratio’s de afgelopen jaren verbeterd.

Benchmark biedt veel meer inzicht

Ook gaat het rapport in op de resultaten van verschillende branches, verzendmomenten, mailfrequenties en campagneomvang. Zo kun je als e-mail marketeer heel gericht kijken naar hoe goed je het doet ten opzichte van vergelijkbare branchegenoten.

November is met 10,5 procent van alle e-mail campagnes de meest populaire verzendmaand gebleken in 2021. In 2020 was dat nog de maand december met 10 procent. Van alle verzonden e-mail campagnes in 2021 bleek de donderdag de populairste verzenddag van de week.

De meeste e-mail campagnes worden tussen 10:00 en 11:00 uur in de ochtend verstuurd. De andere piek is om 16:00 uur te zien.

De Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2022

De Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2022 wordt ondersteund door een onderzoeksrapport waarin marketeers een toelichting lezen op de belangrijkste cijfers. Ook zijn hierin 10 belangrijke learnings opgenomen voor de online marketeer en communicatieprofessional. Via dit onderzoeksrapport krijg je direct toegang tot de online omgeving van de complete benchmark.

Arthur ten Have
Product Manager bij Spotler

Arthur ten Have is Product Manager bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus). Spotler ontwikkelt en levert e-mail marketing automation software en helpt meer dan 5.000 gebruikers om e-mail marketing en marketing automation effectief in te zetten. Arthur heeft jarenlange ervaring op het gebied van productontwikkeling en is op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen in de markt. Met zijn duidelijke productvisie en -strategie, heeft hij aan de wieg gestaan van tal van innovatieve toepassingen binnen de software, en weet hij als geen ander hoe je klantwensen en businesscases kunt vertalen in succesvolle productoplossingen. Arthur is tevens voorzitter van de werkgroep Research binnen de DDMA Commissie E-mail.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief