Anonymous.google ontmaskerd

27 september 2012, 09:33

Als AdWords-adverteerder wil ik graag weten op welke websites mijn advertenties worden vertoond binnen het Google Display Netwerk. Niet alle websites sluiten namelijk aan bij mijn merk of product. Inzicht in deze plaatsingen is daarom voor mij als AdWords-adverteerder erg belangrijk. De anonymous.google-websites waren daarom een doorn in het oog. Gelukkig is er een workaround beschikbaar om ook deze websites te ontmaskeren.

Wat zijn Anonymous.google websites?

Navraag bij de Google-helpdesk leverde mij het volgende statement op: “Anonymous.google websites zijn voornamelijk grote en bekende websites. De advertentieruimte die zij zelf niet hebben verkocht, is beschikbaar voor Google AdWords adverteerders”. Kortom: anonymous.google websites zijn websites die wel advertentieruimte aanbieden, maar anoniem willen blijven voor AdWords-adverteerders (bron: adwords.blogspot.nl).

Anoniem?

De anonymous.google-websites zijn niet volledig anoniem. Elke anonymous.google-website krijgt van Google een uniek kenmerk mee, oftewel een ‘label’ zoals Google het zelf noemt. En voorbeeld hiervan is: “5948.anonymous.google”. Het geven van labels aan de anonymous.google-websites is een bewuste keuze van Google. Met behulp van deze labels kan een AdWords-adverteerder namelijk specifieke anonymous.google-websites uitsluiten van de AdWords-campagne, bijv. in het geval dat de prestaties van deze websites niet voldoen aan de verwachtingen van de adverteerder.

Naast het uitsluiten van deze websites, is het ook mogelijk om deze als placement (zelfgekozen plaatsing) toe te voegen aan de campagne. Deze laatste optie maakt het mogelijk om de domeinnaam van de anonymous.google website te achterhalen.

Waar vind ik deze anonymous.gooogle-labels?

Navigeer via de tab ‘Display Netwerk’ in AdWords naar de tab ‘Plaatsingen’ en selecteer onder ‘Automatische plaatsingen’ een anonymous.google-website. De anonymous.google-labels kun je ontdekken door vervolgens te klikken op 'Details weergeven' en daarna op 'Geselecteerd' (zie bovenstaand screenshot).

Van label naar domeinnaam in vier stappen

Labels gevonden? Dan is het tijd om te achterhalen welke domeinnamen corresponderen met de labels. Let op: zorg ervoor dat Google Analytics is gekoppeld met het Google AdWords-account. Volg vervolgens de onderstaande vier stappen:

  • Stap 1: Open in de AdWords-interface een campagne waarin anonymous.google-websites voorkomen en bekijk welke anonymous.google-labels voorkomen in de campagne (bijvoorbeeld: “5948.anonymous.google”).

  • Stap 2: Voeg de anonymous.google-label(s) toe als zelfgekozen plaatsing. Dit kan in een nieuwe advertentiegroep, maar ook in een bestaande advertentiegroep.

  • Stap 3: Open Google Analytics en selecteer de gewenste periode waarin de zelfgekozen anonymous.google-plaatsing kliks heeft gegenereerd. Navigeer vervolgens naar de Advertentiegroep met de anonymous.google-placements.

  • Stap 4: In onderstaand screenshot kun je zien dat de zelfgekozen plaatsing in Google Analytics wordt weergegeven als 'zoekwoord' in de advertentiegroep. Door als 'secundaire dimensie' de 'URL van plaatsing' te selecteren, kun je ontdekken wat het daadwerkelijke domein is van de anonymous.google-website.

Anonymous.google-bevindingen

Met behulp van deze methode heb ik al een flink aantal anonymous.google websites ontmaskerd. Op basis hiervan kan ik de beweringen van de Google-helpdesk (“voornamelijk grote en bekende sites”) grotendeels bevestigen. Het is niet zo dat de anonymous.google-websites alleen ‘bekende’ websites zijn, maar vaak zijn dit (in Nederland) wel grote websites qua bezoekersaantallen. Denk hierbij aan websites zoals spele.nl, beslist.nl en eBay.

Iedereen aan de anonymous.google?

Adviseer ik iedereen om blindelings te adverteren op de anonymous.google-websites? Het antwoord op die vraag is wat mij betreft: nee. Het displaynetwerk functioneert in Nederland nog verre van perfect, waardoor advertenties regelmatig op websites worden weergegeven die niet goed aansluiten bij de doelgroep. Dit is bij de ‘normale’ displaynetwerk-websites het geval en ook zeker bij de anonymous.google-websites.

Baseer je keuze om te adverteren op een (anonymous.google) website daarom altijd op basis van de beschikbare data in Google AdWords en Google Analytics via deze work-around-methode. Daarnaast is mijn ervaring dat de gemiddelde kosten per klik voor de anonymous.google-websites vaak hoger zijn. Het rendement van de advertenties op de ‘onbekendere’ en ‘niet anonieme’ websites kan hierdoor hoger zijn.

Dit neemt niet weg dat anonymous.google-websites zeer interessant kunnen zijn om op te adverteren. Door te achterhalen welke domeinnamen achter de anonymous.google-labels schuilgaan, kan de keuze om te adverteren sterk worden beïnvloed.

Credits afbeelding: stars alive (CC)

Ferdi Scheers
SEA consultant bij Expand Online

Ferdi is Search Engine Advertising (SEA) consultant in het eCommerce team bij Expand Online.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Bjorn

    Mooi artikel Ferdi, ben zelf ook zeer nieuwsgierig welke URL er schuil gaat achter anonymous.google.com. Echter, als ik je stappenplan volg, krijg in Analytics niet de managed placement als keyword in het rapport. In plaats daarvan krijg ik het type van targeting (content, category) te zien. Heb je wellicht een idee wat er aan de hand kan zijn? De managed placement heeft zowel views als clicks gegenereerd (en logischerwijs heb ik AdWords en Analytics beiden ingesteld op de periode waarin die views & clicks zijn gerealiseerd).


    29 oktober 2012 om 12:07
    ferdi1985

    Hi Bjorn, het lijkt er op dat Google ‘het lek’ heeft gedicht. In Google Analytics zie ik nu ook niet langer de managed placement, maar inderdaad ‘content targeting’. De daadwerkelijk URL kun je echter nog steeds bekijken door als secundaire dimensie de URL van Plaatsing te selecteren.

    Wellicht kun je dus op basis van het aantal kliks per placement ontdekken welke website bij welk anonymous.google label hoort. Een andere mogelijkheid is voor elk anonymous.google label een aparte advertentiegroep aan te maken. Succes!


    31 oktober 2012 om 10:31
    Bjorn

    Dank voor je reactie, ik ga ermee aan de slag!


    31 oktober 2012 om 13:01
    Hidde

    Beste Ferdi,

    Ook ik heb heb de verschillende stappen doorlopen maar kan de daadwerkelijke URL echter niet achterhalen. Bij de secundaire dimensie: URL van de plaatsing verschijnt niet het daadwerkelijke domein, maar bijv. Ca64e33c314d2ba1.anonymous.google. Kan het zo zijn dat Google het ‘lek’ volledig heeft gedicht of is er nog een andere mogelijkheid om het echte plaatsingsdomein te achterhalen?


    29 augustus 2013 om 10:23
    ferdi1985

    Beste Hidde,

    Helaas heeft Google dit ‘lek’ inderdaad gedicht. Vooralsnog hebben wij via Google Analytics geen andere mogelijkheden gevonden om dit te achterhalen.


    30 augustus 2013 om 11:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!