Amerikanen zien massaal af van telemarketing

16 januari 2006, 13:49

Techweb bericht dat inmiddels drie van de vier amerikanen zich hebben afgemeld voor telemarketing. Het Do Not Call Registry is in juni 2003 in het leven geroepen.

Het grote risico voor de telemarketingbranche is dat consumenten zich na ??n slechte ervaring direct afmelden en dus ook onbereikbaar worden voor andere bedrijven. Gezien het grote aantal afmeldingen kan verwacht worden dat de telemarketeers zich extra zullen richten op de resterende 24% die dit snel zat zal zijn. Marketeers hebben meer redenen om naar alternatieven voor telemarketing te zoeken; het effect wordt namelijk steeds minder.

In Nederland heeft Infofilter de zelfde functie, bedrijven die aan telemarketing doen zijn verplicht regelmatig te controleren of klanten zich niet hebben afgemeld.

Ludo Raedts
Founding Partner bij RIFF

Categorie
Tags

10 Reacties

    BasPaauw

    Ik heb me gelijk op de do not call registry gezet. Zoveel telefoontjes kreeg ik al niet maar geen telefoontjes is nog beter. De telefoontjes die ik kreeg beantwoordde ik altijd in het Nederlands, tot grote wanhoop van de telemarketeers 😉


    16 januari 2006 om 14:43
    ErwinVanLun

    Ook bij InfoFilter meldt je je in 1 keer voor alles af. Ik heb wel eens gesuggeerd dat het veel handiger te zijn om dit per categorie te doen (bvb voor financien, kranten of energiemaatschappijen). Tegelijkertijd zou je je dan kunnen aanmelden voor dingen die je wel interesssant vind. Op die wijze bouw je eigenlijk een profiel van mensen.

    Daar wringt de pijn dan ook. Wie gaat profijt halen uit die profielen? De organisaties die zijn aangesloten bij het InfoFilter in elk geval niet allemaal in gelijke mate. Een politiek probleem dus waar vast een oplossing voor gaat komen, gezien de ontwikkelingen in Amerika (en overigens ook in NL).


    16 januari 2006 om 18:05
    Dirk Stuip

    @ Erwin: Er zijn zeker mogelijkheden om op deze manier tot een meer gerichte benadering te komen. Ik vraag me echter af of de politiek hier met oplossingen zal komen. Zoals je zelf aangeeft is er profijt te halen uit de segmentering, dan zal er ook wel een marktpartij zijn die daar in durft te springen.


    17 januari 2006 om 09:40
    Raedts

    @ Erwin, het idee is goed: je zal een “bel me wel” register moeten opstarten. Als je je daar aanmeldt wordt je afgemeld bij infofilter en word je alleen nog gebeld met aanbiedingen waar je prijs op stelt. Dit moet commercieel worden geexploiteerd en niet vanuit de overheid.

    In de e-mail marketing is dit al vaak geprobeerd en ik heb weinig succesverhalen daar over gehoord. Desalniettemin is het idee leuk.


    17 januari 2006 om 10:18
    ErwinVanLun

    @Dirk: er zijn veel partijen die profielen bouwen en die makt groeit zeer snel. Zelfs traditionele broadcasters bouwen die soort profielen.

    Overigens bedoelde ik met politiek niet ‘de’ politiek. Infofilter is zelfregulering en heeft slechts ten doel om ‘echte’, (strengere) regulering te voorkomen.

    Bij zelfregulering committen de aangesloten (commerciele) partijen het InfoFilter te respecteren. Als InfoFilter profielen zou gaan bouwen, zou er discussie tussen deze partijen gaan ontstaan over hoe dit in z’n werk zou gaan. Hier komen ze niet uit.

    Intussen dendert de wereld gewoon verder en sluit de consument straks inkomende bellers 1 voor 1 uit. In MSN Messenger zie je dat al gebeuren: je bepaalt zelf wie je wanneer mag bellen. En anonieme bellers krijgen in die wereld steeds minder kans. In MSN Messenger al helemaal niet.

    Nu heeft de database van het InfoFilter nog waarde, straks helemaal niet meer. Als InfoFilter slim is, proberen ze er nu nog het beste uit te halen en te evolueren tot een ‘permission based’ partij.

    @Ludo: Ik geloof niet in twee registers. Mensen zijn al te lui om uit te zoeken hoe het afmelden bij 1 register moet. Laat staan bij twee.

    Denk denk… misschien als ze er iets mee kunnen winnen… ‘u mag me bellen voor vakanties en daarbij maak ik kans op een vakantie’. Of u mag me bellen voor energie, en ik maak kans op een openhaard. ‘bellen voor telecom en ik maak kans op de nieuwste Samsung’. Misschien is dat nog wel aardig. Idee!


    17 januari 2006 om 10:31
    Dirk Stuip

    @ Erwin… Ik heb je boek gelezen… 😉


    17 januari 2006 om 15:21
    ErwinVanLun

    @Dirk: Goed zo! 🙂 Ik zoek nog recensisten 😉


    17 januari 2006 om 16:16
    Peter van Buijtene

    Het bel-me-wel idee is een leuke suggestie, niet voor ons eigenaar van de bel-me-niet bestanden maar eerder voor een commerciële partij.

    Het is een gegeven dat een belangrijk deel van de huidige Infofilter blokkades bestaat uit consumenten die op het verkeerde moment, met het verkeerde aanbod tegen de verkeerde prijs zijn benaderd, en dat vaak meerdere keren dicht bij elkaar in tijd.

    Bovendien bestaat het belmewel idee in feite al langer in de vorm van de vragenlijsten (vast, op straat of online) waarin gevraagd wordt naar interessegebieden van consuementen. Deze data wordt gebruikt om te segmenteren en prospecten voor direct mail, email of telemarketing doeleinden.

    Een belmewel is daarin dus niet nieuw maar richt zich exclusief op de telefoon als kanaal.

    Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn een centraal verzamelpunt waar alle telefonische aanbiedingen kunnen worden overzien op categorie (finance/ telecom/ huizen etc) waar consumenten kunnen aangeven waar ze interesse in hebben zou een mogelijke invulling hiervan zijn.

    Belangrijk is daarbij dat er een goede afmeldmogelijkheid voor consumenten die hierbij zaken hebben aangevinkt essentieel is.

    Dit belmewel meldpunt zou bijzonder goed kunnen werken voor producten en diensten waarbij consument een persoonlijke toelichting in hoge mate waardeert.


    18 januari 2006 om 11:54
    Rik Ledder

    Des te belangrijker om tot serieuze zelfregulering te komen en alle TM-bureaus te dwingen tot zorgvuldige naleving.


    31 januari 2006 om 20:38
    Evertjan Bos

    Ga er gerust van uit dat een ieder zelf prima de gewenste zaken zoekt.

    Daar hebben wij in de huidige tijd toch echt geen hardsell-activiteiten als telemarketing meer voor nodig.

    De link is nu ook te zien op http://www.voor-senioren.nl.


    26 juli 2006 om 21:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!