Adfact: bol.com topt lijstje offline ad spend Sinterklaas met 5,3 miljoen euro

Adfact: bol.com topt lijstje offline ad spend Sinterklaas met 5,3 miljoen euro

Rondom Sinterklaas is ook in 2021 door bedrijven ruim geld uitgegeven aan advertenties: meer dan 24,5 miljoen euro. Webwinkel bol.com staat bovenaan; de webgigant heeft bijna 5,3 miljoen euro uitgegeven aan offline advertenties (op radio, tv, bladen en buitenreclame) rondom Sinterklaas. Dit blijkt uit onderzoek naar bruto mediabestedingen van monitoring bedrijf Adfact, zo meldt het bedrijf vanmorgen in een persbericht.

Inventarisatie ATL massamedia campagnes in Nederland

Adfact monitort, rapporteert en analyseert reclame uitingen: op dagelijkse basis inventariseert het alle ATL massamedia campagnes in Nederland. Voor de (bruto) mediabestedingen rondom Sinterklaas heeft het bedrijf gekeken naar advertenties op radio, tv, in (dag)bladen en Out of Home (zoals abri’s) rondom Sinterklaas tussen 1 november en 5 december van dit jaar.

De totale bruto mediabestedingen in deze periode waren ruim 578 miljoen. Van deze uitgvaven was 4,2% (24,5 miljoen) gericht op Sinterklaas. "Dit lijkt veel, meldt het persbericht, "maar vergeleken met de totale bestedingen aan het uit Amerika overgewaaide Black Friday, in de laatste week van november, valt het mee. Rondom deze koopjesdag werd door Nederlandse adverteerderers meer uitgegeven: ruim 28 miljoen euro."

Afbeelding: Top 10 merken bruto mediabestedingen Sinterklaas verdeeld naar mediumtype.

Detailhandel grootste adverteerder Sinterklaas 

De Nederlandse detailhandel heeft de meeste bruto mediabestedingen in de categorie Sinterklaas: ruim 91% van deze totale bestedingen kwam hieruit (22,4 miljoen euro), gevolgd door de ‘media’: ruim 657 duizend euro (of 2,7% van de Sinterklaas mediabestedingen).

Opvallend genoeg, wellicht door de aanwezigheid van een lockdown, is er niet door de warenhuizen en speelgoedzaken, maar levensmiddelenzaken het meest uitgegeven aan advertenties voor Sinterklaas: ruim € 11,5 miljoen. Verder in de top 5 van branches: warenhuizen op 2 (€ 6,6 miljoen), drogisterijen en parfumerieën op 3 (€ 1,4 miljoen), boekwinkels op 4 (€ 895 duizend) en zaken met huishoudelijke artikelen op 5 (€ 828 duizend).

Het bedrijf met de meeste bruto mediabestedingen aan Sinterklaas was dit jaar dus voor webgigant bol.com: bijna € 5,3 miljoen euro.

In onderstaande grafiek: de top 10 grootste merken met betrekking tot de bruto mediabestedingen aan Sinterklaas. Hier zie je op de linkeras de verhouding van de Sinterklaas bestedingen ten opzichte van de ‘overige’ bestedingen. Aan de rechterkant zie je de totale bruto mediabestedingen van deze merken (inclusief en exclusief Sinterklaas). Bijvoorbeeld: bol.com heeft bijna 70% aan Sinterklaas besteed en ongeveer 30% aan overige.

Over het onderzoek 

Adfact slaat alle televisie- en bioscoop commercials, radiospotjes, dagblad- en tijdschrift advertenties, buitenreclame-, online display- en video uitingen op. Daarnaast verrijkt het bedrijf de opgeslagen uitingen met informatie over o.a. merk, concern, branche, productlijn, mediawaarde, mediabureau, heading en verschijningsdatum. Daarbovenop kunnen aan reclame-uitingen branchespecifieke kenmerken worden toegevoegd. 

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.