Actievoeren via Facebook: Wakker Dier vs. McDonald’s

Actiemarketing in optima forma

Actievoeren via Facebook: Wakker Dier vs. McDonald’s
, inSided

Actievoeren jaren '90: als je als actiegroep wat gedaan wilde krijgen was het een veel gebruikt middel om bij het hoofdkantoor van de boosdoener te protesteren. Spandoeken, megafoon en een dichte deur.  Wellicht had je nog een stapel met handtekeningen die je aan de receptioniste mocht aanbieden. Een foto in het lokale suffertje was het bewijs van je inzet.

Hoe heerlijk is het dat we nu allemaal sociaal zijn en dat ook de grote bedrijven graag sociaal meedoen. En wat een nieuwe kansen voor  groepen die de wereld willen verbeteren en hier de publieke opinie bij nodig hebben. In deze posting laat ik een leuke case zien van Stichting Wakker Dier (13.000 likes) die het opnam tegen Mc Donalds (10.000 likes). Ofwel bevlogen mensen van vlees en bloed versus een corporate bedachte social media-actie.

Wat wil Wakker Dier?

Stichting Wakker Dier heeft het slimme campagnevoeren in hun DNA. Zo dwangvoederden zij Giel Beelen als protest tegen de productie van ganzenlever en wisten zij Struik en Unilever zo ver te krijgen dat ze geen plofkippen meer gebruiken. Dat laatste is het resultaat van een succesvolle campagne tegen de plofkip. Producenten die vlees gebruiken dat op een dieronvriendelijke manier is geproduceerd, worden onder druk gezet.  In o.a. radiospots worden zij opgeroepen te stoppen met het gebruik van plofkip. Ze ervaren zo het effect van negatieve marketing. Wanneer zo’n producent vervolgens een eigen ‘pro-vlees’ social media-campagne lanceert dan is dat vragen om een tweede Cantar Luxery of Volkswagen..

De McDonalds-actie

McDonalds lanceerde op Facebook een campagne waarbij je eigen burger kon samenstellen. De winnaar mag zelf meespelen in de commercial voor het winnende recept en wordt zo 'de bekendste burger van Nederland'.

 

Reactie Wakker Dier

Wakker Dier werd getipt over de campagne en riep haar volgers op om in actie te komen:

Gevolg

Honderden mensen postten vervolgens de plofkipvrije suggestie en voorzagen McDonalds van diervriendelijk commentaar:

 

 

Reactie McDonalds

Onder het mom van ‘de burgers voldoen niet aan de actievoorwaarden’ werden alle ludieke berichten verwijderd. En dit leidde weer tot meer verontwaardiging...

 

 

Voorbeeld voor andere actiegroepen

Een dergelijke manier van actievoeren is een voorbeeld van hoe je social media effectief kunt inzetten als actiegroep. Eerder stopten Unilever, Struyk en Olvarit al met het gebruik van plofkip in hun producten.  Alle pijlen zijn nu op McDonald's gericht. Het is succesvol omdat het spontaan en ludiek wordt georganiseerd (Wakker Dier is onze klant, maar dit hebben wij helaas niet bedacht). Het mobiliseert de publieke opinie zonder zuur te zijn of ethische grenzen op te zoeken. De duurzame manier van actievoeren!

Zie ook Greenpeace vs Nestle voor een ander sterk voorbeeld.

Wat zou jij doen als webcare manager in zo’n situatie?


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Kunnen we hier alvast een voorzetje nemen op de afschaffing van het PlofRund??

    geplaatst op
  • Toffe actie van Wakker Dier. Alweer.

    Gaaf om te zien wat die met een klein budget en een beetje creativiteit voor elkaar krijgen.

    Overigens zegt dat ook een hoop over de publieke opinie. Duurzaamheid was iets voor geitewollensokken, maar is dat inmiddels al lang niet meer. Alleen een hoop producenten en politici lopen daarop nog hopeloos achter. Wakker Diep begrijpt dat, en zet nu social in om te laten zien dat veel mensen het zat zijn om dierenleed te eten.

    geplaatst op
  • Je vraagt je toch af of ze deze niet hebben zien aankomen. Wakker Dier heeft al een tijdje spots op de radio tegen de plofkip. Als je daarnaast bedenkt dat de publieke opinie ten aanzien van dierenleed de laatste jaren sterk veranderd is, dan had dit in je draaiboek moeten staan.

    Uit de reactie van McDonald's blijkt echter dat dit niet zo is. Het verwijderen van berichten en reacties zet alleen maar aan tot meer actie/reactie. Ik zou wel bij de discussie in de directiekamer willen zijn... vermoed zomaar dat zij geen idee hebben van de kracht van Social Media.

    Maar wat te doen? Toegeven? Dan kan je wachten op de volgende actie tegen bijv. je rundvlees. Doorgaan met moderaten? Bijna onbegonnen werk, lijkt me. Niets doen? Dan sneeuwt je actie volledig onder. Een lastige dus... Toch lijkt toegeven mij in deze de best optie, om daarnaast gelijk te starten met een gedegen informatie voorziening rondom de herkomst van je ingrediënten. Iets dat McDonald’s al wel probeert te doen, maar best wat meer aandacht verdient.

    http://www.mcdonalds.nl/producten/Kwaliteit/Voedselkwaliteit
    http://www.mcdonalds.nl/producten/Kwaliteit/Rundvlees

    Maar dan zit het op de eerste pagina hierboven weer voor een deel achter een login. Niet doen!! Wees eerlijk en transparant over je ingrediënten. Dat hoort namelijk ook bij Duurzaam Ondernemen.
    http://www.mcdonalds.nl/over+mcdonalds/Duurzaam+ondernemen/

    Voor nu, heb ik medelijden met de Social Media Manager van McDonald's. De stoom zal inmiddels wel uit zijn/haar PC komen, kijken wie de langste adem heeft.

    geplaatst op
  • STOP met de Plofkip! Mc.Donald Ik roep een ieder op om Mc. Donald te boycotten zolang als die de Plofkip blijft gebruiken.onder het motto:Mc.Donald wil niet stoppen met de Plofkip- Dan stoppen wij maar met Mc. Donald

    geplaatst op
  • AH heeft sinds deze week ook een Facebook pagina. Ook deze wordt bedolven onde de Plofkipberichten:)

    geplaatst op
  • Als vegetarier kom ik sowieso niet bij McDonalds want ik besteed mijn geld niet aan bedrijf dat veelvuldig dieren houdt en doodt puur voor winstbejag.
    Goede actie verder van Wakker Dier om aandacht te vragen voor het dierenleed wat plofkip heet maar ook een biologische kip of koe wil niet eindigen tussen de kleffe broodjes van de Mc!! Beter gaan mensen gewoon eens wat vaker per week vegetarisch eten.

    geplaatst op
  • Ze noemen dit het "Streisand effect".

    The Streisand effect is a primarily online phenomenon in which an attempt to hide or remove a piece of information has the unintended consequence of publicizing the information more widely. It is named after American entertainer Barbra Streisand, whose attempt in 2003 to suppress photographs of her residence inadvertently generated further publicity.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Streisand_effect

    Wat grappig is aan deze case, is dat iedereen die in social media werkt dit zou moeten weten. En toch trappen ze er bij de mcDonalds vol in.

    Dat is, vanuit een marketingperspectief, gewoon enorm dom.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.