Fabrikanten die consumenten op een creatieve manier letterlijk in aanraking brengen met hun product, creeren enthousiaste klanten die een emotionele band met het merk hebben. Dit blijkt uit diverse onderzoeken naar het verschil tussen traditionele en zogeheten experience marketing.
Volgens onderzoek van Beyond Philisophy denkt 71% van de zakenmensen en topmanagers in Amerika en het Verenigd Koninkrijk dat de grootste marketingstrijd tussen concurrenten zich de komende jaren afspeelt binnen het gebied van experience marketing. Bovendien meent 85% klantentrouw te kunnen verhogen door in te spelen op de emoties van de consument. Om klantenervaringen en emotionele betrokkenheid samen te laten komen, proberen marketeers een gelegenheid voor `touch and feel` te creeren voor consumenten die zo overladen worden met reclameboodschappen dat ze de kans een product in de hand te houden aangrijpen.Zo liet Nestle bij de introductie van een nieuw chocoladereep vrachtwagens in Londen, Manchester en Glasgow hun lading repen dumpen. Verborgen camera`s registreerden het enthousiasme van het publiek dat binnen 20 minuten alle 73.000 gedumpte repen opgeraapt had.
Bron: Marketing Week p. 22, 4/5 p.