Aanraken van producten vormt essentieel onderdeel van experience marketing

9 maart 2003, 09:57

Fabrikanten die consumenten op een creatieve manier letterlijk in aanraking brengen met hun product, creeren enthousiaste klanten die een emotionele band met het merk hebben. Dit blijkt uit diverse onderzoeken naar het verschil tussen traditionele en zogeheten experience marketing.

Volgens onderzoek van Beyond Philisophy denkt 71% van de zakenmensen en topmanagers in Amerika en het Verenigd Koninkrijk dat de grootste marketingstrijd tussen concurrenten zich de komende jaren afspeelt binnen het gebied van experience marketing. Bovendien meent 85% klantentrouw te kunnen verhogen door in te spelen op de emoties van de consument. Om klantenervaringen en emotionele betrokkenheid samen te laten komen, proberen marketeers een gelegenheid voor `touch and feel` te creeren voor consumenten die zo overladen worden met reclameboodschappen dat ze de kans een product in de hand te houden aangrijpen.Zo liet Nestle bij de introductie van een nieuw chocoladereep vrachtwagens in Londen, Manchester en Glasgow hun lading repen dumpen. Verborgen camera`s registreerden het enthousiasme van het publiek dat binnen 20 minuten alle 73.000 gedumpte repen opgeraapt had.

Bron: Marketing Week p. 22, 4/5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Zie ook:

    Winkelervaring is belangrijkste factor bij binnenhalen en behouden van klanten

    De eerste ervaring die klanten met een merk opdoen, vindt al voor binnenkomst in de winkel plaats. Etalages en displays voor de deur spelen dan ook een belangrijke rol in de keuze van de consument. Sinds winkelen een vrijetijdsbesteding is geworden, moeten winkeliers klanten naar binnen lokken met een aantrekkelijke en opvallende presentatie die in het oog springt temidden van alle andere reclame-uitingen waar de consument aan bloot staat. Supermarkten en banken die voornamelijk nuttige producten aanbieden zijn gebaat bij een schone, heldere en opgeruimde presentatie, terwijl kledingwinkels, boekwinkels en andere aanbieders van `niet-essentiele` artikelen in hun etalage en met point-of-purchase displays een soort toneelstuk op moeten voeren. Amusement en een visueel aantrekkelijke winkelinrichting maken de totaalervaring van de klant af. Voor maximaal effect van de geboden winkelervaring moeten de displays regelmatig vernieuwd worden. Zo zullen passanten eerder binnenkomen en regelmatige bezoekers een nieuwe reden vinden om het assortiment nog eens langs te lopen.

    Bron : Marketing Week p. 35, 1,3 p.


    9 maart 2003 om 10:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!