Weg met foto’s op WhatsApp

3 september 2021, 06:00

De Social Media Update van augustus 2021

Al het social-medianieuws van augustus 2021 op een rij! Met onder andere WhatsApp dat content na het bekijken laat verdwijnen, Instagram die de Swipe-up functie verwijdert en Twitter gaat testen met on-platform nieuwsbriefinschrijvingen.

Foto’s en video’s verdwijnen op WhatsApp

Net als Snapchat heeft WhatsApp een nieuwe functie ontwikkeld waarbij een foto of video na het bekijken kan verdwijnen. De optie heet ‘eenmalige weergave’ en moet de gebruikers meer controle geven over hun privacy.

Met de nieuwe functie kan de ontvanger de foto of video maar één keer bekijken. Foto’s en video’s kunnen nu na het sturen direct op de telefoon opgeslagen, maar Facebook, (moederbedrijf van WhatsApp) vindt dat niet alles wat we delen permanent hoeft worden opgeslagen. Een afbeelding die na veertien dagen niet is geopend, wordt verwijderd. De feature is inmiddels ook in Nederland uitgerold en dus per direct te gebruiken.

Twee miljoen YouTubers verdienen geld

Dat er mensen geld verdienen aan YouTube video’s is al lang niks geks meer, maar dat er inmiddels twee miljoen contentmakers zijn er inkomsten uit genereren, is zeker een mijlpaal. Dit betekent dat er twee miljoen YouTubers zijn aangesloten aan het partnerprogramma van YouTube (YPP).

Er zitten wel een aantal voorwaarde aan het YPP. Je moet bijvoorbeeld minimaal duizend abonnees hebben en er moet vierduizend uur aan bekeken content zijn. Ruim veertien jaar geleden lanceerde YouTube zijn partnerprogramma en sindsdien hebben bekende YouTubers er flink aan verdiend. De afgelopen drie jaar is er in totaal 30 miljard dollar uitgekeerd aan contentmakers.

Stickers vervangen de swipe up-link

In Instagram Stories kon je omhoog swipen om naar de landingspagina te gaan. Dat zal binnenkort niet meer zo zijn, dit wordt vervangen voor een sticker. Dit geldt trouwens alleen voor organische Stories, niet voor advertenties.

Mensen kunnen ook in hun Story met de link-sticker werken. De nieuwe feature heeft volgens het medium een aantal voordelen:

  • Net als met andere stickers (bijvoorbeeld de music of poll-sticker) kun je je hiermee beter uitdrukken, omdat het zichtbaar is.

  • Een sticker kan qua grootte en plek worden aangepast, dus heb je meer creatieve controle

  • Meer engagement en reacties. Je kunt snelle reacties krijgen op stories door middel van emoji’s.

Je hebt nu meer ruimte om creatief met een link om te gaan, maar misschien is het een gewoonte geworden om altijd naar beneden te swipen als je naar de website wilt. Uiteindelijk is het de bedoeling dat iedereen de sticker gaat gebruiken. Op dit moment kunnen alleen pagina’s met meer dan tienduizend volgers dit.

Facebook test met Reels-video’s binnen eigen platform

In de VS is Facebook aan het testen met een Reels-functie binnen het eigen platform. We kennen Reels al van Instagram en TikTok, maar nu wil Facebook dit ook gaan testen. Ook het overzetten van Reels vanuit Instagram naar Facebook zal mogelijk worden.

Het maken van een Reels zal lijken op hoe dat bij Instagram gaat. Er komen wel een aantal verschillen, zoals bijvoorbeeld de interface. Het voordeel ten opzichte van Instagram is dat de Reels direct in Facebook-groepen kan worden geplaatst.

Reels heeft op Instagram geleid tot veel engagement en omdat mensen op Facebook en Instagram andere vrienden of groepen hebben, wordt dit nu gekopieerd naar Instagram. Ook stijgt de totale interesse in korte video’s en wil Facebook daar op deze manier weer op inspelen. Op dit moment wordt er alleen in VS met de feature getest.

Instagram rolt sponsored product listings uit

Instagram heeft er weer een nieuwe optie voor adverteerders bij om hun producten aan de gebruikers te tonen. In de shopping-tab worden nu ook gesponsorde berichten getoond, waar eerst alleen organische producten werden vertoond. De gesponsorde producten zullen in lijn zijn met de interessegebieden van de gebruiker.

Instagram heeft deze optie de afgelopen tijd getest en meent dat het een mooie toevoeging is aan de winkel-tab en in de richting van adverteerders. Als je op het artikel klikt, ga je naar een meer gedetailleerde informatiepagina en andere producten van het bedrijf. Je kunt daarna naar de website gaan om het product te bekijken en eventueel te kopen.

De nieuwe feature is een volgende stap in de strategie die Instagram eerder inzette om het platform ook voor e-commerce bedrijven interessant te maken. Dit jaar maakt Instagram al flinke sprongen op het gebied van e-commerce door de shop-tab in de onderste balk toe te voegen.

Twitter komt met direct inschrijven voor nieuwsbrieven op persoonlijke profielen

Twitter ziet het belang van goede nieuwsbrieven en wil daar op inspelen. Ze lanceren een functie waarbij je direct op een persoonlijk profiel je kan inschrijven voor de nieuwsbrief. De feature is beschikbaar voor alle Revue creators die op Twitter een account hebben.

Instagram wil hiermee de brug tussen volgers en subscribers op de nieuwsbrief verkleinen. Uiteindelijk is het doel om creators meer opties te bieden om een community te creëren en zo het totale gebruik van het platform te vergroten. Twitter is geen platform dat goed werkt als het gaat om referral verkeer. Het is dus de vraag of deze nieuwe optie zal slagen. De nieuwe feature is nog niet beschikbaar voor iOS-gebruikers, dat komt nog.

Tim Melief
Digital Advertising Specialist bij SDIM

Tim Melief is een Digital Advertising Specialist bij SDIM Online Marketing.Tim specialiseert zich daarnaast op Social media Advertising en beheert meerdere grote Social media campagnes. SDIM is een full-service online marketing dat succesvolle organisaties nog succesvoller maakt, online. Van e-commerce tot B2B, goede doelen en (semi-)overheid. SDIM realiseert concrete doelen over het gehele aankoopbeslissingsproces. Van awareness tot herhaalaankopen, volledig inzichtelijk gemaakt. Opdrachtgevers van SDIM lopen uiteen van MKB tot internationale -franchise- organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief