Tom de Bruyne: ‘Ideeën moeten seks kunnen hebben in je hoofd’

20 september 2021, 09:00

Een nieuwe Namara Show met de expert in gedragsontwerp, overtuigingspsychologie en marketinginnovatie

Tom de Bruyne is een expert in gedragsontwerp, overtuigingspsychologie en marketing innovatie. Daarmee helpt hij niet alleen klanten, hij leert ze ook de kneepjes van het vak in de SUE Behavioral Design Academy. Ik sprak hem voor de nieuwe aflevering van de Namara Show!

Vandaag zit ik op het prachtige kantoor van SUE in Amsterdam en spreek met Tom de Bruyne. SUE Behavioral Design om precies te zijn. Dit bureau is opgericht door De Bruyne met zijn partner Astrid Groenewegen.

Niet zo lang geleden heeft SUE er een zusje erbij gekregen: SUE & The Alchemists. Samen met VVD-coryfee Klaas Dijkhoff en zijn campagneleider Bas Erlings. Wat zijn hun plannen en waarom deze samenwerking? Je hoort het in de podcast!

Mijn hoofdvraag: waar komt de naam SUE vandaan? Ook dat is een mooi verhaal en maakt echt duidelijk waar ze voor staan. De naam SUE was er eigenlijk gelijk al. Tom de Bruyne: “In het begin heetten we SUE Amsterdam. Voor deze zekerheid kochten we een aantal urls, zoals SUE Singapore, SUE Berlin, SUE New York. Ik weet alleen niet of ik nu in New York zou willen zitten. Wat betreft Amerika denk ik nu: ze zoeken het zelf maar even uit.”

Johnny Cash

De naam SUE komt uit het nummer van Johnny Cash: ‘A boy Named Sue’, dat De Bruyne en Groenwegen op de radio hoorden. Ze vinden het allebei niet alleen een mooi nummer, maar het verhaal is ook bijzonder, aldus De Bruyne.

Het jongetje wordt door zijn vader Sue genoemd en wordt dus zijn hele leven gepst, maar uiteindelijk put hij daar wel kracht uit en als hij zijn vader later tegenkomt en hem dood wil slaan, zegt zijn vader dat hij is geworden wie hij is vanwege zijn naam.

De Bruyne: “Het is een parabel voor ons omdat wij uit de reclamewereld kwamen en te maken hadden met creatieven die eigenlijk alleen maar met leuke ideetjes bezig waren. Astrid en ik hebben een meer vanuit een psychologische achtergrond en zijn veel meer geïnteresseerd in de interventie als hogere creativiteit.” Wat hij hiermee bedoelt, hoor je in de podcast.

“Astrid en ik zijn totale suckers voor beïnvloeding”

Hoe beïnvloed je mensen met creativiteit, data, psychologie en technologie op een goede manier? En net zo belangrijk: wat is de foute manier? Zo is De Bruyne niet mals in zijn bewoordingen als het over bijvoorbeeld Facebook gaat. Hoe wordt De Bruyne zelf beïnvloedt en hoe gaat hij daar mee om? Hij valt met liefde in allerlei vallen van beïnvloedingen, zegt hij. “Astrid en ik zijn totale suckers voor beïnvloeding.” Zonder beïnvloeding verliest de wereld zijn magie, meent hij.

Over creativiteit

Tot slot een tipje van de sluier over creativiteit. De Bruyne: “Je geest kan pas creatief zijn als je onbewust de kans krijgt om associaties te maken. Dat kan alleen als je tot rust komt. Je brein moet verbindingen kunnen maken tussen verschillende ideeën. Puzzelstukjes noemt hij ze. ”Ideeën moeten seks kunnen hebben in je hoofd”.

Wil je meer weten over hoe marketing en beïnvloeding werken, dat lukt je in deze 42 minuten.

Tom de Bruyne (1975) is tevens TEDx speaker, fellow aan de KU Leuven en gastdocent op o.a. de Erasmus Universiteit.

Floris Hülsmann
Naamexpert bij Namarama

Naamexpert, copywriter en schrijver van het boek 'Maak je naam onvergetelijk'. Presenteert de marketing-podcast De Namarama Show.

Categorie
Tags

1 Reactie

    LucasN

    Interessante analogie seks in je hoofd om verbindingen te maken, zeker als je er net voor zegt rust in je hoofd te moeten hebben.

    Overigens natuurlijk wel waar dat je je hersenen de maximale ruimte moet geven om zo creatief mogelijk te zijn.

    De eeuwige vraag voor iedereen is hoe dat voor elkaar te krijgen.


    24 oktober 2021 om 19:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!