Squid Game in GTA

18 oktober 2021, 13:00

Het Internet heeft een Kodak-moment. Stage11 zet eerste stappen in de richting van een Music Metaverse. Van Belleghem komt met een Customer Experience Manual en GTA online (Grand Theft Auto) krijgt spelaanpassingen zodat je er ook Squid Game-onderdelen kunt naspelen. Dit alles en veel meer in de nieuwe Week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Een echte vooraper in Monkeytalk over Nep en ook weer Echt

Als we inmiddels al zoveel weken aandacht besteden aan de “Metaverse” kan het natuurlijk niet anders dan bij het verschijnen van het boek Echt Nep daar opnieuw weer even het spotlicht op te zetten. Voor de gemiddelde luisteraar van de zondagochtenddienst op Clubhouse is dit inmiddels gesneden koek. Iedere zondag zijn we namelijk live tussen 09.00 en 10.00 uur om de hoogtepunten van het vaknieuws van de afgelopen week in deze room te bespreken. De laatste aflevering van MonkeyTalk, het creatieve oplaadstation, handelt namelijk bijna helemaal over de laatste technologische ontwikkelingen. Irene Koel bespreekt in deze aflevering met Sander Duivestein de mogelijke gevolgen en impact van deze mogelijkheden van de toekomst. Duivestein is een van de auteurs van het zojuist verschenen boek Echt Nep. Wat mij betreft een absolute aanrader voor iedereen die een beetje op de hoogte wil blijven van de laatste ontwikkelingen. En wil je echt alles weten over Nep en Echt dan moet je natuurlijk even het boek bestellen. Disclaimer: dit is geen commerciële boodschap.

#2 The Internet is having a Kodak moment

Om echt goed te kunnen begrijpen waar alle commotie rond dit Web3 nu over gaat is het handig om even de contouren te schetsen van wat hieraan voorafging. Wat was dan Web 1.0 en Web 2.0 en Web 2.5? Chris Rempel heeft een mooi en bovenal begrijpelijk verhaal geschreven (part 1 of 2) waarin hij alles even op een rijtje zet. Handig voor je eigen beeldvorming en misschien wel noodzakelijk om te begrijpen wat nu de onderliggende drivers zijn voor dit Web3.

#3 Why Web3 matters

In lijn met de analyse van hierboven nog even een specifieke aanvulling van de mannen van Andreessen Horowitz (a16z). Hierin beschrijven zij een van de onderliggende ontwikkelingen, die al eerder aan bod zijn gekomen in deze nieuwsupdates, over de beweging dat creators eerst onderdeel waren van de grote platformen en nu zich langzaam aan het losmaken zijn om hun eigen omgeving te realiseren. Zoals zo mooi in de tekst staat: When they hit the top of the S-curve, their relationships with network participants change from positive-sum to zero-sum. Dus van een win-win naar een win-verlies beweging. Om tegelijkertijd nog maar even als bewijs een bericht van afgelopen vrijdag mee te nemen. Coinbase, een platform voor de aan- en verkoop van crypto currencies, gaat binnenkort ook NFT’s aanbieden. In één dag hebben zich 1 miljoen mensen aangemeld voor de wachtlijst.

#4 Stage11

Deze startup uit Parijs zet de eerste stappen in de richting van een Music Metaverse. Een immersive experience waar fans samen met hun performers kunnen leven, spelen en creëren in hun optredens. Stage 11 heeft inmiddels bekende muziekhero’s als partners gevonden. Denk aan namen als: Martin Garrix, David Guetta, Snoop Dogg, Ne-Yo, Akon, Salif Gueye en het modehuis Institut Français de la Mode. Het platform is voor artiesten een mooie manier om geld te verdienen met hun werk door middel van nonfungible tokens (NFT’s). NFT’s zijn hot, maar ze zijn slechts een van de opstapjes naar de Metaverse. Stage11 is van plan deze werelden te combineren in meeslepende gameplay-sequenties, levensechte uitvoeringen, filmische verhalen en exclusieve digitale verzamelobjecten. Fans kunnen deze interactieve NFT’s niet alleen ontdekken en verzamelen, maar ze ook daadwerkelijk gebruiken om unieke gepersonaliseerde inhoud te creëren en te delen. En misschien wel het allermooiste; op te treden met hun favoriete artiesten.

#5 Squid Game in GTA

Inmiddels al de meest succesvolle Netflix serie ooit. Squid Game. Maar net zo opmerkelijk is de snelheid waarmee verhalen uit de entertainmentwereld hun weg vinden in de wereld van de games. In Rotterdam en Maastricht staat dit weekend een enorme pop uit Squid Game op een plein om de Squid Game buiten te spelen. Maar online gaat het nog veel sneller. In GTA online (Grand Theft Auto) maken ze binnen no time nieuwe spelaanpassingen zodat je in deze game ook de Squid Game-onderdelen kunt naspelen. Kijk maar eens naar deze video. Weer een voorbeeld dat we heel langzaam in alle eenvoud switchen van het passieve scherm naar het interactieve scherm. Van echt naar nep in één wereld.

#6 Customer Experience Manual

Een kadootje van de Steven van Belleghem. In dit “boek” beschrijft Van Belleghem wat hij ervaart als de ‘briljante basis’: vrij eenvoudige regels – bijna algemene waarheden – voor het creëren van een fantastische Customer eXperience (CX). Een boek vol met succesverhalen van bedrijven die in dit domein het voortouw nemen. Disney, Amazon, Netflix, Walmart, Starbucks,Tesla, Grab, TikTok, Warby Parker en Trip.com. We reizen via de 13 gouden guidelines naar de 7 habits van highly effective Customer Experience leaders, de grootste fabels naar de belangrijkste Q&A. Gevolgd door de reeds gememoreerde cases. Heerlijk leesstof voor de Herfstvakantie.

#7 Toekomstdromen

Het 100ste Cross Media Café! Dat is toch wel weer een mijlpaal. Tijdens de Dutch Media Week werd er teruggeblikt op 15 jaar media en mediaontwikkelingen. Met een keur aan interessante sprekers onder de begeleiding van Monique van Dusseldorp. Met Lara Ankersmit en Yme Bosma over NOS en Hyves. Martijn van Dam (NPO), Arno Otto (Talpa Network) en Harry Dekker (Unilever) over de positie van Nederlandse mediabedrijven, consumenten en de advertentiemarkt. Hier kan je alle video’s terugkijken. Een van de onderdelen is de zoektocht van mediabedrijven om minder afhankelijk te zijn van de grote techplatformen als Google en Facebook. Voor hun inkomsten, maar ook voor de distributie van hun content. Ze noemen dat met een mooi woord het “trusted web”. Iets dat dan wel weer aansluit op de web3 contouren zoals die hierboven geschetst zijn door a16z. Het verslag van Bert Kok kan je hier rustig lezen.

#8 Working Backwards

Heel vaak hoor je de opmerking ergens voorbijkomen dat ze “bij Amazon geen powerpoints meer gebruiken”. Dat klopt. Op 9 juni 2004 heeft Jeff Bezos inderdaad een memo rondgestuurd waarin hij aankondigde dat powerpoint (met bullits) vervangen moeten worden door een 6-pager met een verhaal. Waarom? Als je je ideeën in volledige zinnen, volledige alinea’s moet uitschrijven, krijg je meer duidelijkheid. Veel vragen die tijdens een presentatie kunnen ontstaan worden in dat verhaal beantwoord. Maar de vraag die blijft is hoe doe je dat dan? In deze podcast (of transcript als je liever leest) met Dave Limp, SVP @ Amazon, gaat hij regelmatig in op deze 6-pager. Hoe je het gebruikt en maakt en wat de effecten zijn. Wat ook nog wel een aardig detail is dat van deze 6-pager een één of twee pagina lang persbericht moeten opstellen waarin je het verhaal voor de buitenwereld moet samenvatten. Op die manier word je echt wel gedwongen de essentie van je presentatie te duiden. Blijft een heerlijk idee en dwingt mensen tot nadenken in plaats van eindeloze sheets met bewijsvoering. Tim Carmody heeft, om het makkelijk te maken, een eenvoudige samenvatting gemaakt van dit gedachtegoed met de mooie titel: Working Backwards!

#9 Shazam for Fashion

Er zullen weinig mensen zijn die de app van Shazam niet op hun smartphone hebben staan. Maar tegelijkertijd kan je je natuurlijk afvragen waarom dat alleen voor muziek zou werken. Dus is er nu een Shazam voor Fashion. Watiz

#10 Gaming

“Als je het niet ziet, dan is het er niet”. Die uitspraak is wel van kracht als je kijkt naar de inzet van games in een mediaplan. De omvang van deze wereld in relatie tot de advertentiebestedingen loopt geheel mank. Onbekend maakt dus nog steeds onbemind. Maar misschien wel een groter gevaar schuilt in de gedachte dat we dus helemaal niet in de gaten hebben wat er zich daar allemaal afspeelt. En dat met de ontwikkelingen van de verhalen van hierboven in je achterhoofd.

# Podcast van de Week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. Maar helaas is er deze week geen “Podcast van deze Week” Dus wil je misschien even terugkijken naar de podcasts van de afgelopen weken dan is hier het overzicht van ‘podcasts van de week’. Gelijk luisteren kan met deze afspeellijst op Spotify. Heb je dat wellicht al gedaan dan hebben we nog wel een mooi alternatief. Jeroen de Bakker is enkele weken geleden aan de tand gevoeld over (digitale) audio in een podcast van Beeckestijn. Dat interview kan je hier beluisteren.

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 17 Oktober) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Met de podcast van de week van Airborne en de gesproken column van Tino Stuij.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!