ReclameReview: de zweef-commercial van Happinez is goéd

14 april 2021, 13:00

Denk je bij Happinez meteen aan zweverige dingen? Dan gaat deze commercial je niet van mening doen veranderen. Maar dat is juist goed, toch?

Credits

Bureau: Grammer The Agency Happinez

Creative Producer: Daniëlle van de Kuit

Happinez Art Director: Vanessa van de Weerd

Director: Boudewijn Grammer

Producer: Boudewijn Grammer

D.O.P: Stef Kwinten

Gaffer: Denny Schoute

1st AC: Max Franken

Grip: Tim De Heer

Best Boy: Emiel van Geenen

Electrician: Jeremy Francis

Behind The Scenes: Edwin Stevens

Production Assistent: Chadé Prins

Stylist: Daniëlle Kempen

Make-Up & Hair Artist: Sanne Le Gras Bleeker

Styling Assistent: Roos Ofman

Protagonist: Lisa Lukaszcyk

Male Dancer: Shay Partush

Female Dancer: Jorijn Vriesendorp

Hand Model: Germaine Duynstee

Editor: Edwin Stevens

Colorist: Ruben Labree

Catering: Nina Bloemendaal (’t Weesperplein)

Special Thanks: Yoga Today, The Clocktower, The Movie Lot

Doelstelling

Promoten van het geheel vernieuwde Happinez-trainingsplatform.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Happinez wil met deze betoverende video zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met het aanbod van online trainingen die het mediamerk aanbiedt.

“Bijna heel Nederland zit al een hele tijd verplicht thuis. Dat heeft een grote impact, maar gelukkig niet alleen een negatieve. Want veel mensen voelen ook de behoefte om zichzelf op een ander, spiritueel, vlak te ontwikkelen. Bijvoorbeeld door een meditatiecursus te volgen, of zich te verdiepen in astrologie, tantra of de maancyclus.”

In de video zien we een vrouw op haar kamer een online training van Happinez starten. “Door een licht-transitie reist ze naar een andere dimensie. Hier zit ze kalm in kleermakerszit, gereed om haar meditatie te starten. Via een double dolly-techniek zweeft de hoofdpersoon zeven meter door de ruimte.” Hiermee moet worden gevisualiseerd dat ze in een hogere staat van bewustzijn komt. “Een bijzondere reis volgt waarbij zij alle lessen die ze heeft geleerd in de trainingen zelf ervaart.”

Oordeel

Dit is nou een typisch voorbeeld van een commercial waarvan ik duidelijk niet de doelgroep ben. Des te geïnteresseerder kijk ik vaak naar zulke campagnes, want ik wil dan doorgronden op welke manier ze de doelgroep aanspreken. Dat is hier vrij eenvoudig: dit is een commercial die je moet voelen/beleven. Past dat bij je, dan is de kans al groter dat je tot de doelgroep behoort. Vind je het niks, dan zijn de online trainingen van Happinez niet voor jou bedoeld. Prima selectiemethode, toch?

Een commercial zonder copy, die zie je niet zo vaak

Een commercial zonder copy, die zie je toch niet zo heel vaak. In dit geval is de enige tekst ‘Happinez online trainingen’ en aan het begin de url die de hoofdpersoon intikt. Dat vind ik wel écht sterk hoor, dat je alleen daarmee de boodschap kunt overbrengen. Want voor de rest is de commercial vooral een visueel feestje. Je ziet en hoort van alles, waarbij ik moet zeggen dat ik het een goede combinatie vind van concrete dingen die je tijdens de trainingen leert en emotiebeelden die sfeerverhogend en richtinggevend werken.

Gek is dat, na de eerste keer kijken was ik best afwijzend (je weet wel: zweverige commercial, totaal niet mijn ding), maar terwijl ik hem analyseer kan ik allerlei goede punten aanstippen. Er zijn ook vast dingen die niet goed zijn aan de commercial, want je kunt nooit elke training erin verwerken en niet elke subdoelgroep tevreden stellen. Maar alles bij elkaar vind ik toch dat ze er iets moois van gemaakt hebben met deze campagne.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief