ReclameReview: ANWB gaat voor het shockeffect

10 maart 2021, 14:00

Om echt goed te leren fietsen moeten kinderen meters maken. In het verkeer. Dat gaat met vallen en opstaan, zoals deze nieuwe commercial laat zien.

Credits

Bureau: Yune

Klant: Toine de Krosse, Simone van der Graaf, Thijs Komen

Account: Bente van Deventer

Creative: Tibor van Ginkel

Regie: Rolf van Eijk

Productie: Marlon van der Strigt, Besma Ayari

D.O.P.: Daan Nieuwenhuijs

Gaffer: David Bels

Art: Nathalie Veen

Styling: Rianne Mertens

Visagie: Amber de Wilde de Ligny (Geen Bluf)

Edit: Vincent Fenger

Muziek: Jorrit Kleijnen

Audio: Top Format

Media: Wavemaker

Doelstelling

Aandacht voor de fietsvaardigheid van kinderen en het ANWB Kinderfietsenplan.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Aan de hand van de campagne ‘Elk kind veilig op de fiets’ vraagt de ANWB aandacht voor de fietsvaardigheid van kinderen en het ANWB Kinderfietsenplan. De campagne wordt gelanceerd met een tv-commercial waarin we een jong meisje trucjes zien oefenen met haar BMX in een skatepark.”

Charlotte Zelders, Chief Marketing Officer ANWB licht toe: “Kinderen leren vooral veilig fietsen wanneer zij al vanaf jonge leeftijd veel meters maken, liefst onder begeleiding van hun ouders en in het verkeer. Die kunnen hun kind spelenderwijs vertrouwd maken met het drukke verkeer en hen leren hierop te anticiperen. Met deze commercial proberen we hier aandacht voor te vragen.”

Oordeel

Dat het doel van deze campagne nuttig is, staat buiten kijf. Maar ik moet zeggen dat deze commercial ook vooral heel wat vragen oproept bij mij. Bijvoorbeeld dat het blijkbaar nodig is om ouders aan te sporen hun kinderen verkeersveiliger te maken. En natuurlijk waarom de commercial in mineur eindigt met een aangereden meisje. Al kan ik de argumentatie daarvoor wel begrijpen: bij dit aangrijpende beeld wordt juist heel duidelijk het logo van de ANWB getoond en de call-to-action om mee te helpen, zodat dit in de toekomst minder vaak gebeurt.

De vader die zijn dochter helpt om beter te kunnen BMX’en op de ramp, dat is een mooi beeld. Maar dat is nog maar de helft van de boodschap, want de klap die ze maakt in het verkeer is de eigenlijke boodschap van de commercial. Die wil de ANWB voorkomen en dat willen ze bereiken door middel van een shockeffect. Er gaat zeker gepraat worden over de uitvoering van deze commercial, dus als topic-starter is deze campagne alvast geslaagd. Soms moeten mensen geconfonteerd worden met een schrikscenario voordat ze er actief aandacht aan gaan besteden om dit te voorkomen.

Er zijn dus ouders die zich niet bekommeren om de veiligheid van hun kinderen in het verkeer

Ik vraag me alleen wel af of de stap van bewustwording naar het daadwerkelijk ondernemen van actie door de beoogde doelgroep ook echt gezet gaat worden. Als er ouders zijn die zich niet echt bekommeren om de veiligheid van hun kinderen in het verkeer (en die zijn er blijkbaar, want anders zou deze campagne niet nodig zijn), waarom zouden ze daar dan nu ineens wél mee aan de slag gaan? Het lijkt me eerder dat de doelgroep die al wel graag de verkeersveiligheid wil verhogen dat kan gaan doen met de tips die de ANWB op de site geeft. Dat is natuurlijk ook al winst.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Sur

    Goed dat ouders bezig zijn om hun kinderen veilig te leren fietsen, maar wat ook heel belangrijk is dat ouders hun kinderen van jongs af aan al leren hand uit te steken als je gaat afslaan. Steeds meer mensen op de fietsen vertikken het om het te doen. Jammer dat dit niet terug te vinden is in de TV-reclame.

    Als we met z’n allen in het verkeer duidelijk laten weten wat we doen, op de fiets of in de auto, dan wordt het verkeer al een stuk veiliger.


    29 maart 2021 om 09:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief