Hoe ervaren wij het internet anno 2021?

Hoe ervaren wij het internet anno 2021?

Hoe ervaren wij het internet anno 2021? En miljard maandelijkse gebruikers voor TikTok, je identiteit ontdekken via een game, de meeste effectiviteit halen uit marketing en nog een beetje Metaverse. Dit alles in de nieuwe week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot 'wat moet worden besproken'.

#1 How I experience the web today

De kracht van een spiegel zullen we maar zeggen. Soms zie je zelf niet meer waar je iedere dag mee te maken krijgt totdat iemand even een spiegel bouwt en je in alle eenvoud laat zien wat er werkelijk gebeurt. We bezoeken dagelijks vele webpagina’s. En inmiddels hebben we allerhande technieken bedacht om deze bezoekers aan ons te binden. Zoveel dat het bijna een wonder is als het je lukt om uiteindelijk de content van deze pagina te benaderen. How-i-experience-web-today.com is een “website” die op briljante wijze laat zien hoe internet tegenwoordig zo’n puinhoop is en hoe frustrerend het kan zijn voor gebruikers. De website heeft alle vervelende kenmerken van moderne websites, zoals pop-ups voor cookies, meldingsherinneringen inschakelen, inschrijfformulieren, chatopties en betaalmuren even achter elkaar gezet. De aandacht voor het detail op deze website is verbazingwekkend en legt alles vast wat vele bezoekers irriteert! Kijk en huiver.

#2 Bain. Technology Report 2021

Voor de liefhebber is hier weer een lijvig rapport van Bain. Het global management consultancy bureau. Dit rapport geeft inzicht in de rol van de technologie in onze economie. In drie hoofdstukken behandelt het rapport de technologie als enabler, de effecten van de cloud in relatie tot de business en tenslotte de invloed van overheden en geopolitieke afspraken. Niet de makkelijkste stof om te lezen maar wel handig als vergezicht voor de toekomst.

#3 TikTok: een miljard maandelijkse gebruikers

TikTok heeft de grens van een miljard maandelijkse gebruikers doorbroken. Het is een opmerkelijk aantal voor een platform dat in augustus 2018 werd gelanceerd en dat kritisch is bekeken door regeringen – waaronder de VS – die zich zorgen maken over de gegevensverzamelingspraktijken van het moederbedrijf ByteDance. De populariteit van TikTok steeg enorm tijdens de pandemie en werd in het eerste kwartaal van 2020 de meest gedownloade app ter wereld, met alleen al in dat kwartaal zo’n 315 miljoen downloads. ByteDance zag naar verluidt zijn omzet in 2020 meer dan verdubbelen tot $ 34,3 miljard ten opzichte van het jaar ervoor. Vanaf de lancering tot nu toe zegt SensorTower dat het aantal TikTok-installaties 3,2 miljard heeft bereikt. Dus short form video is een niet meer weg te denken format in de wereld van content.

#4 The Etsy House

Is dit een voorbeeld van een hybride winkel? Etsy heeft een virtueel “huis” gebouwd in een poging ons geld te laten uitgeven aan huishoudelijke dingen die we (misschien) niet nodig hebben. In dit smaakvol ingerichte virtuele huis kunt je rondlopen in een Google StreetView stijl, waarbij alles op het scherm klikbaar en shoppable is. Mocht het niet werken in je browser dan is het wellicht een idee om ook even een andere browser te testen dan je standaard browser. Ik had namelijk wat problemen om het te bekijken via de Safari browser maar het werkt prima met Firefox.

#5 Proxi

Normaal gesproken besteden we in deze updates geen aandacht aan games. Maar dit is dermate “anders” dat we het toch meenemen in deze update. Proxi is een onlangs aangekondigde titel van Will Wright, een echte visionaire ontwerper en de bedenker van Sim City. Proxi wordt aangekondigd als “een spel van zelfontdekking”, een spel waarin je de verborgen “jij” kunt ontdekken. Noem het je onderbewustzijn, je innerlijke identiteit. Met behulp van de game kan je dat inzichtelijk maken en tot leven brengen zodat je ermee kunt communiceren, mee kunt spelen en ervan kunt leren. Het lijkt erop dat het ‘spel’ gaat over het bouwen van een soort digitale representatie van jezelf, je herinneringen en … je persoonlijkheid (?), die je vervolgens kunt loslaten in de virtuele wereld om te communiceren met de herinneringen en persoonlijkheden van andere mensen. Of dit gaat lukken valt te bezien maar het is wel weer een voorbeeld dat wat luikjes in je bovenkamer opent. Natuurlijk kan het voor altijd verdwijnen in een rookwolk, maar het is de moeite waard om in de gaten te houden, want het kan een fascinerend project zijn.

#6 Clubhouse Recording

Goed nieuws voor de deelnemers (of juist niet-deelnemers) van de zondagochtend sessies op Clubhouse naar aanleiding van deze Nieuwsbrief. Clubhouse rolt binnenkort een tool uit die het mogelijk maakt om kleine stukjes audio van de Clubhouse sessie te “recorden” en die te verspreiden middels alle mogelijke kanalen. Ik neem aan dat zodra dat een optie is wij dit uiteraard zullen proberen en toepassen.

#7 Epic Games believes the Internet is broken. This is their blueprint to fix it

Fortnite is misschien wel een van de (beginnende) voorbeelden dat de contouren laat zien van wat we inmiddels benoemen als de “Metaverse”. In dit verhaal van de Washington Post gaat men wat dieper in op de kenmerken van Fortnite en de effecten daarvan op de toekomst van het internet. “De kern van Epic’s metaverse visie is een verandering in hoe mensen socialiseren op internet. Sima Sistani, mede-oprichter van het sociale videochatnetwerk Houseparty, gelooft dat interacties zullen verschuiven van “vind-ik-leuks” en posts over het persoonlijke leven naar meer complexe interacties waarbij gebruikers ervaringen delen en eraan deelnemen over verschillende diensten”. “Als de laatste generatie over delen gaat, zal de volgende generatie van sociale media handelen over meedoen”. “Misschien noemde ik het toen niet de Metaverse, maar dat is het wel. Het zijn mensen die interactieve ervaringen beleven en die samenkomen om van de ene ervaring naar de andere te gaan met deze deelbaarheid om verder te gaan dan ommuurde tuinen.” Mocht je naar aanleiding van dit verhaal meer willen weten dan is hier een video interview van de Washington Post met de auteur en met Matthew Ball. Ball is als oud “head of strategy van Amazon Studios” wel een van de vooraanstaande denkers als het gaat om het thema van “Metaverse”.

#8 Coca-Cola

Coca-Cola heeft deze week zijn nieuwe wereldwijde campagne gelanceerd. Van Happiness naar Real Magic. Opmerkelijk: Selman Careaga, president van de Coca-Cola Company, zegt dat het nieuwe merkplatform grotere veranderingen weerspiegelt in de manier waarop het merk communiceert. “We willen afstappen van voornamelijk zender gedreven communicatie (commercials) om een ​​ecosysteem van ervaringen te creëren voor onze consumenten”. Gaan we dan echt anders naar het zender/ontvanger kijken? Wie weet!

#9 IPA EffWorks Global 2021

The Institution of Practitioners in Advertertising heeft weer een mooi festival aangekondigd. EffWorks Global 2021 is een week lang het beste op het gebied van marketingeffectiviteit. Hoe kunnen we “marketing” nog meer verbeteren? Natuurlijk is ook dit event weer hybride. Dus de eerste dag fysiek in de zaal en alleen toegankelijk met een toegangskaartje. Dag twee t/m vier zijn echter vrij voor iedereen toegankelijk via een videoverbinding. Zeer interessante sprekers als: Peter Field over The Effectiveness of Brand Purpose, James Hankins of Share of Search (waarover we in een eerdere update hebben geschreven) en Orlando Wood over Creativity and Effectiveness in a changing world. Wel even inschrijven maar dan is de toegang gratis.

Voor liefhebbes van Out Of Home (OOH) is er trouwens bij datzelfde IPA een mooi verslag te vinden over de (creatieve) inzet van OOH.

#10 Google search combineert beeld en tekst

Eerder dit jaar introduceerde Google op de jaarlijkse I/O-ontwikkelaarsconferentie van Google een nieuwe AI-mijlpaal genaamd Multitask Unified Model of MUM. Deze technologie kan tegelijkertijd informatie “begrijpen” in een breed scala aan formats, waaronder tekst, afbeeldingen en video’s. Daarnaast kan het verbanden leggen tussen onderwerpen, concepten en ideeën. Vandaag heeft Google een toepassing aangekondigd waarmee het MUM aan het werk wil zetten. Een update van zijn visuele Google Lens-zoekopdracht. Google Lens is de beeldherkenningstechnologie van het bedrijf waarmee je de camera van de telefoon kunt gebruiken om verschillende taken uit te voeren, zoals realtime vertalen, planten en dieren identificeren, kopiëren en plakken van foto’s, items vinden die vergelijkbaar zijn met wat er in de zoeker van de camera staat, hulp krijgen bij wiskundige problemen en nog veel meer. Binnenkort zegt Google dat het de mogelijkheden van MUM zal gebruiken om Google Lens te upgraden met de mogelijkheid om tekst toe te voegen aan visuele zoekopdrachten, zodat gebruikers vragen kunnen stellen over wat ze zien. Bedenk dat je een onderwerp wilt zoeken dat lastig is te vertalen naar woorden. Straks kan je dus dit onderwerp in beeld laten zien en daarover een aanvullende vraag stellen. Best wel handig!

# Podcast van de Week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: “Snacks Minute” van Robin Hood.

Nieuwe toepassingen zorgen ervoor om creatiever na te denken over formats en inhoud. Het begrip ‘podcast’ roept bij veel mensen nog altijd het beeld op van een conversatie.  In het snel veranderende audiolandschap, wordt er gelukkig flink geëxperimenteerd met andere vormen. Zoals Snacks Minute, van online beleggingsplatform Robinhood. Op de site kun je jezelf eenvoudig bijspijkeren over alle basisbeginselen van beleggen, daarnaast wordt er op wekelijkse en dagelijkse basis content geproduceerd. Binnen het programma nemen podcasts een belangrijke plek in: Robinhood heeft twee shows die elke werkdag (!) worden aangevuld met nieuwe afleveringen over de belangrijkste economische verhalen van dat moment.

Bekijk hier het overzicht van ‘podcasts van de week’. Gelijk luisteren kan met deze afspeellijst op Spotify.

De week van Koot op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Elke zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Met de podcast van de week van Airborne en de gesproken column van Tino Stuij. 

Credits afbeelding: IIONA VIRGIN/Unsplash, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.